Hagyjuk a művelt ember latin közhelyét ízlésekről, inkább jelentsük ki mindjárt az elején, hogy talán humorban különbözünk leginkább egymástól mi, emberek. Legalábbis sok mindent eldönt az, ha valakivel együtt nevetünk valamin – és az is, ha nem. A legkörmönfontabb humor a zenei – vagyis amikor nemcsak a zeneszöveg humorizál, hanem maga a zene is.
Hogy egy zene a dúr akkordoktól, vagy valami fura ritmusképlettől lesz vicces, kinyomozhatatlan. Vajon milyen zenéken nevetnek ma a Kárpát-medencében? Pajzán csángó csujogatásokon? Irigy Hónaljmirigyen? Belgán? Esetleg Hofitól dúdolgatják, hogy Próbálj meg lazítani? Vagy Kerntől, hogy Mit vegyek fel? Vagy Dolák-Saly Róberttől a Lila libát?
A Praha zenekar negyedik albuma, a Live az utóbbi évek egyik legviccesebb lemeze, és nemcsak azért, mert a borítón a halvány babakék háttér előtt egy szeletelt kenyérből rajzolódik ki a név és a cím, és a zenekar öltönyös-nyakkendős tagjai a belső borítón direkt másmilyen kenyeret esznek a hurkához a menzai csoportfelvételen (eszembe jut Salvador Dalí kenyeres korszaka, természetesen ő nem kenyérpirítóba való szerény szeletkékkel, hanem tolakodóan büszke francia bagettekkel operált).
Szívem szerint abszurd zenének mondanám, amit a Praha csinál. Nem azért, mert szélsőségesen kísérletező és nehezen befogadható – dehogy, teljesen józan és könnyed gitáralapú rockzene ez. Ám valami teljesen szokatlan atmoszférája van. Enyingi Péter dobja és Winkler Péter basszusgitárja hol lebegős, hol punkos, hol sámánosan, révülősen súlyos alapjaival, és rajta Nadrai Róbert néha drámaian klasszikus zongorás, máskor bohóckodósan széteffektezett billentyűje és Wettstein Tamás széttorzított-széttekert gitárja mintha a tökéletes abszurd tragikomédia, vagy valami intellektuális posztszatírjáték ideális hangzásvilágát kutatná. A kopasz énekesnő házizenekara.
Tánczene Übü király udvarában. Szemtelen, frivol, punkos, mégis súlyos muzsika, akárcsak Wettstein ellentmondásos érzelmekben és egymással csatázó gondolatokban tekergő szövegei: „Beleléptél mögöttem még néhányszor a folyóba / nem volt olyan homok a parton, amibe ne léptél volna álmomban / beleléptél mellettem még néhányszor a falóba / nem volt olyan gondolatod, ami kívülről ne így látszódna”.