Továbblépés műfaji kitérővel

Új előadások premierje lesz szombaton a Budapesti Operettszínház Raktárszínházában, két egyfelvonásos darabot láthatnak a nézők egy estén. Grigori Fried Anne Frank című monooperáját és Dubrovay László A képfaragó című táncjátékát az köti össze, hogy mindkét mű komoly emberi sorskérdéseket feszeget és katartikus színházi élményt ígér szereplőknek és közönségnek egyaránt.

Magyar Nemzet
2020. 02. 14. 10:39
Süle Dalma a naplóíró kislány szerepében Fotó: Németh Anna
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Műfaji kitérőt tesznek egy monoopera és egy modern balett – ráadásul egy estébe sűrített – előadásával a Budapesti Operettszínházban, ez Kiss-B. Atilla főigazgató szerint jelentős továbblépés a dalszínház életében.

A tizenharmadik születésnapjára kapott naplóba 1942. június elsején kezdte rögzíteni az eseményeket a családjával Amszterdamban bujkáló zsidó kislány, aki írónak készült és feljegyzéseit jövendő könyve alapjának szánta. Nem sokkal tizenhatodik születésnapja előtt viszont életét vesztette a bergen-belseni koncentrációs táborban. Fennmaradt naplója megrendítő, örök érvényű olvasmány, amely számos feldolgozást megélt. Az Anne Frank egyszemélyes operaváltozatának bemutatását Fahidi Éva táncművész, holokauszt-túlélő is üdvözölte, úgy fogalmazott, hogy az általa ismert feldolgozások közül ez még hiányzott, a mű pedig nagyon közel áll hozzá, hiszen van fogalma arról, hogy milyen nehéz az embernek olyan kapaszkodót találni, „amitől azt mondja, hogy az élet gyönyörű és mindent el kell követni annak érdekében, hogy az ember éljen, akkor, amikor az egész világ azért fogott össze, hogy megölje”.

Süle Dalma a naplóíró kislány szerepében
Fotó: Németh Anna

A monooperát Süle Dalma adja elő, Rátóti Zoltán Jászai Mari-díjas színművész, rendező vitte színre, szerinte a mű és az előadás is az élet nagyszerűségét hirdeti, a főhős által bejárt mély érzelmi ingadozásokhoz hasonlóan óriási amplitúdókat bejáró zene pedig különösen inspirálta. Ezt Pfeiffer Gyula fő-zeneigazgató, a darab karmestere is alátámasztotta. A színpad berendezése is különleges, Turi Erzsébet díszlettervező abból a tényből merített ihletet, hogy az Anne Frank családjának búvóhelyéhez vezető ajtót egy szekrény rejtette el, így a díszlet, amely együtt él a szereplővel, titkokat rejt el és fed fel a játék során.

A festő (Sík Milán) és múzsája (Ottlik M. Laura)
Fotó: Németh Anna

Az est második felében az érdeklődők A képfaragó című darabot tekinthetik meg. Dubrovay László Kossuth-díjas kortárs zeneszerző egyfelvonásos táncjátékát Gáli József alkotása inspirálta, amit neki írt. Az egyszer a rádió­ban előadott, majd több mint negyed évszázadig a fiókban porosodó művet végül teljesen átírta, így most kerül először közönség elé ebben a formában. A klasszikus elemekkel színesített modern balett főhőse az alkotói válságban sínylődő Képfaragó, aki ugyan keresi az új stílust és az új kihívásokat, de önmagán csak akkor tud túllépni, mikor megjelenik életében egy múzsa, aki megihleti. Vincze Balázs rendező-koreográfus új műfajt hozott létre, a kamaratáncszínházat, amelyben az operettszínház balettegyüttesének tehetséges táncosai önálló művészeti alkotással mutatkozhatnak be. A bemutatón a címszerepet Sík Milán, a múzsát Ottlik M. Laura alakítja, a későbbiekben Gallai Zsolt és Kozmér Alexandra is fellép majd. A produkcióban a főszereplők mellett Bedő Dorisz, Szanyi Tamás és Széphalmi Pál táncol.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.