– Amióta nyilvánosságra került a Színház- és Filmművészeti Egyetemet (SZFE) működtető alapítvány kuratóriumának névsora, példátlan támadásba lendült a baloldal. A kezdőhangot, az összellenzéki vezetésre törő Gyurcsány Ferenc adta meg, amikor Facebook-oldalán azt írta: „Vidnyánszky és társai addig maradnak, amíg Orbán. Utána buknak. Sőt! Minden értelemben földönfutók lesznek”. Ez a fenyegetés túlmegy Karácsony Gergelyén, aki Dörner Györgynek, az Újszínház igazgatójának küldött selyemzsinórt. Efféle direkt politikai támadás eddig nem jellemezte a balliberális oldalt. Mi váltotta ki a brutális gesztust?
– Szerintem ez a pánik jele. A múlt rendszer, a szocializmus szellemisége és emberei itt élnek közöttünk harminc évvel a rendszerváltoztatás után, és még mindig erős befolyással bírnak a felsőoktatásban. Ezt a befolyást és magukat féltik hisztérikusan. Ha nem ilyen ocsmány „demokratikus” stílusban fenyegetőznének, még meg is tudnám érteni őket. Csak azon nevetek magamban, hogy akik mostanában vezették vagy vezetik az SZFE-t, annak idején azok ellen léptek fel keményen, akik akkor voltak a magyar színházak vezetői. Most ők ragaszkodnak foggal-körömmel a hatalmukhoz, a befolyásukhoz, azok által is, akiket ők neveztek ki. Úgy tűnik, mégis lehet kétszer ugyanabba a folyóba lépni. Úgy tesznek, mintha a tulajdonuk lenne az SZFE, pedig az egy állami intézmény, nem hitbizomány.
– Miért éppen a Színművészeti függetlenségét féltik? A MOME szintén művészeti egyetem, annak átalakítása hidegen hagyta a „demokratákat”.
– Mert a színházi lobbi a legerősebb mind közül, hiszen az irodalmi élet, a film, a televízió, a zene, a média is szorosan kapcsolódik ehhez a területhez, rengeteg ember megélhetése függ tőle. Hihetetlen erős és bonyolult érdekek, összefonódások nehezítik a tisztánlátást és a változtatást.

Fotó: Kurucz Árpád
– Székely Gábor szeptember 1-jévél felmondott az egyetemen, illetve nyílt levelében azt közölte Vidnyánszky Attilával: „ön a Színház- és Filmművészeti Egyetem ellen intézett támadásaival az elmúlt ötven év magyar színháztörténetének politikai érdekek szerinti átírásában aktív szerepet vállal.” Segítsen ezt értelmezni! Ötven esztendővel ezelőtt a Kádár-kor gulyáskommunizmusát éltük még három évtizeden keresztül, amikor a felsőfokú oktatást erősen átszőtte a marxizmus szelleme.