A Magyar Képzőművészeti Főiskola elvégzése után Jánváry Zoltán grafikusművészt meghívták a tengerentúlra, ahol több mint húsz évet töltött, oktatott a Nevadai Egyetemen, valamint a Truckee Meadows Főiskolán is. De a cowboyok és az indiánok nem keltették fel az érdeklődését annyira, mint a magyar történelmi hagyományőrzés. A hagyományőrző vitézekkel való első találkozás indította el azon az úton, amely végül visszavezette szülőföldjére, s amelynek során megszületett a tízéves munkát magába foglaló, a Kárpátia Stúdió gondozásában megjelent Vitézek – Végvári hagyományőrzés című album. A könyv fotóanyagát Jánváry Zoltán készítette, a tanulmányokat Hidán Csaba László régész, hadtörténész írta, látványvilágát pedig Tordai Róbert grafikusművész tervezte.

Jánváry Zoltán művészként kötelességének érzi a tökéletes, isteni állapot, az aranykor felelevenítését, korszaktól és stílustól függetlenül. Festményein szívesen használja az egyik legősibb, de évszázadok óta elfeledett festészeti módot, az ókori enkausztika, azaz viaszfestés technikáját, amelyet már a görögök és a rómaiak is jól ismertek. Grafikusként fémlemezre metsz, alkalmazza a mezzotinto elnevezésű mélynyomású grafikai eljárást, illetve újra felfedezi és képeibe építi a művészeti kalligráfiát.
Szerteágazó művészetében az aranykor megidézése – a görög–római aranykor mítoszán túl – magába foglalja a magyar aranykor elemeit is. Erről árulkodik a hazai nemesített lovakról és kutyafajtákról készített rézmetszetsorozata, de még inkább a Vitézek című kiadvány, amelyben majdnem száznegyven fényképpel mutatja be a korabeli viseleten és fegyverzeten keresztül a XVI–XVII. századi magyar végvári vitézi élet hősies, aranykori hangulatát.
Az albumba lapozva egy színpompás és izgalmas világ tárul a szemünk elé, amikor még nem létezett egyenruha, s a vitézek a legváltozatosabb színű és formájú viseletet hordták; keresve sem találunk két egyforma ruhát vagy fegyvert. Somogyi Győző Kossuth-díjas festő- és grafikusművész, a Nemzet Művésze szavaival élve – aki nem mellékesen maga is hagyományőrző huszár – a könyvben alkalmazott digitális technika, amely során a fekete-fehér és a színes egyesül, olyan élményt nyújt, mint a barokk festmények látványa.