Kezdjük a Dunakanyar posztimpresszionista festőjével, Szőnyi Istvánnal, ráadásul az alkotó főművével, a monumentális Gyümölcsszedőkkel. E festmény nem kizárólag a mester életművében, de a hazai újklasszicizmusban szintén kiemelt helyet birtokol. Valódi művészettörténeti szenzáció, hogy az 1928-ban készült festmény csaknem hat évtizedes lappangás után újra közönség elé kerül. A hatalmas képét a festő 1963-ban megrendezett emlékkiállítása óta nem láthatta a nagyérdemű, lévén tulajdonosa, aki szüleitől örökölte, villájában őrizte.
Amúgy a mester több munkát festett ezen a címen, 1925-ben és 1935-ben is. A remekmű már első nyilvános bemutatója, az Ernst Múzeum 1929-es Szőnyi-kiállítása idején meghódította a kritikusokat és a nézőket egyaránt. A Gyümölcsszedők 8000 pengős árával is magasan kiemelkedett a tárlat többi festménye közül. Sokatmondó tény, hogy a Zebegényi temetést 1200 pengőért megvásárolhatták a kiállításra ellátogató műbarátok. Kijelenthető: a Gyümölcsszedők Szőnyi István valaha műkereskedelembe bekerült legjelentősebb alkotása.
Szőnyihez hasonló ikon Kondor Béla, aki nem kizárólag a képzőművészetben, hanem az irodalomban is maradandót alkotott, elsősorban költőként.

A műtücsök felbocsátása címet viselő képét az 1945 utáni magyar festészet egyik legszerethetőbb alkotásaként tartja számon a művészettörténet. Most, mert életében nem kényeztették el az ítészek az öntörvényű, mondhatni önfejű művészt.
Ez a munka a fiatal Kondor Béla egyik első ikonos képe. 1958-ban készült, nem sokkal azután, hogy a főiskolát befejező művész felfedezte magának a bizánci ikonok varázsát. Életében csak ritkán vásárolt tőle múzeum, így könyvillusztrátorként kereste meg a kenyérre valót. Utolsó éveiben fényképeket készített a műtermében álló, pálcikákból eszkábálta repülőgépekről. A műtücsök felbocsátását 2002 őszén vásárolta meg Knoll József európai hírű magyar orvos, farmakológus, akinek az 1960-es évektől gyarapodó műgyűjteményét többek között Ámos Imre, Bálint Endre, Czóbel Béla, Egry József, Kádár Béla és Vajda Lajos fémjelezte. A Kondor-festményért fizetett több mint 43 millió forint 2002-ben sokakat meglepett, mert 1945 utáni magyar képért korábban sosem fizettek ekkora összeget. A mű megvételét követően alig három hónappal, a Knoll házaspár külföldi utazása idején betörtek otthonukba, és 31 másik festmény mellett e művet is ellopták. Bár három alkotást, köztük A műtücsök felbocsátását közvetítőkön keresztül vissza tudták vásárolni, ettől a pillanattól fogva Knoll József felhagyott a gyűjtéssel.