El kell árulnom önöknek az igazságot: a Swinguistique 2011-ben alakult, azaz röpke fejszámolás rávilágít a tényre, hogy nem tíz-, hanem 11 esztendősek.
– Tavaly a járvány miatt nem tudtuk megtartani a születésnapi koncertet, így első lemezünk megjelenésére időzítettük, ami pedig 2012-ben volt, ráadásul a legújabb korongunkat, a negyediket is a Müpa-koncerten mutatjuk be – magyarázta az Artisjus-díjas énekes.
A bemutató vendégművésze Roby Lakatos világhírű hegedűvirtuóz lesz.
Nyilván nem véletlenül, amennyiben a muzsikus a magyar roma jazz műfaj emblematikus művésze, a Swinguistique pedig a manouche jazz, a francia cigány szving legismertebb hazai tolmácsolója.
Micheller Myrtill, miként fogalmazott, „francia vonzódással” bír, s bevallotta azt is: irigykedik rám, amiért az én felmenőim közt találhatók franciák. Megnyugtattam: semmi oka irigykedni, az említett felmenők a középkorban települtek Magyarországra, így őket hiába is keresnénk Frankhonban. Ráadásul nekem semmiféle vonzódásom sincs a gallok iránt, s ha el is látogattam volna Párizsba, ma már nem kockáztatnám a testi épségemet. Ellenben az érdekelt, vajon nála honnan a franciamánia?
– Már gyerekkoromban vonzott Párizs, ahová először 19 évesen utaztam, amikor is azt éreztem, mintha hazaérkeztem volna, annyira nem volt idegen semmi
– elevenítette fel életre szóló emlékét az énekesnő, aki akkoriban egy nyarat töltött Franciaországban.
Hazatérve pedig francia szakon (hol másutt?) folytatta, az egri tanárképző főiskolán (ma Eszterházy Károly Katolikus Egyetem). Ám a kiváló sanzonok, Edith Piaf vagy Mireille Mathieu legkevésbé sem vonzották akkortájt, kortársaihoz hasonlóan a nyolcvanas évek zenéit hallgatta. Így persze felvetődik: honnan a jazz iránti szerelme?
– Érettségi után beiratkoztam a konzervatórium előkészítőjére, a Postásba – avatott be Micheller Myrtill.
A Postásba, azaz a Benczúr utcai Postás Művelődési Központban, a későbbi Benczúr Házban működő Erkel Ferenc Alapfokú Jazz-Zeneművészeti Szakközépiskolába. Ahol természetesen nem tanultak francia jazzt, főleg nem manouche jazzt, azaz francia roma jazz muzsikát, amelynek születése Django Reinhard gitároshoz köthető. No meg zenésztársához, Stephane Grappelli hegedűshöz. Ámde