El kell árulnom önöknek az igazságot: a Swinguistique 2011-ben alakult, azaz röpke fejszámolás rávilágít a tényre, hogy nem tíz-, hanem 11 esztendősek.
– Tavaly a járvány miatt nem tudtuk megtartani a születésnapi koncertet, így első lemezünk megjelenésére időzítettük, ami pedig 2012-ben volt, ráadásul a legújabb korongunkat, a negyediket is a Müpa-koncerten mutatjuk be – magyarázta az Artisjus-díjas énekes.
A bemutató vendégművésze Roby Lakatos világhírű hegedűvirtuóz lesz.
Nyilván nem véletlenül, amennyiben a muzsikus a magyar roma jazz műfaj emblematikus művésze, a Swinguistique pedig a manouche jazz, a francia cigány szving legismertebb hazai tolmácsolója.
Micheller Myrtill, miként fogalmazott, „francia vonzódással” bír, s bevallotta azt is: irigykedik rám, amiért az én felmenőim közt találhatók franciák. Megnyugtattam: semmi oka irigykedni, az említett felmenők a középkorban települtek Magyarországra, így őket hiába is keresnénk Frankhonban. Ráadásul nekem semmiféle vonzódásom sincs a gallok iránt, s ha el is látogattam volna Párizsba, ma már nem kockáztatnám a testi épségemet. Ellenben az érdekelt, vajon nála honnan a franciamánia?
– Már gyerekkoromban vonzott Párizs, ahová először 19 évesen utaztam, amikor is azt éreztem, mintha hazaérkeztem volna, annyira nem volt idegen semmi
– elevenítette fel életre szóló emlékét az énekesnő, aki akkoriban egy nyarat töltött Franciaországban.
Hazatérve pedig francia szakon (hol másutt?) folytatta, az egri tanárképző főiskolán (ma Eszterházy Károly Katolikus Egyetem). Ám a kiváló sanzonok, Edith Piaf vagy Mireille Mathieu legkevésbé sem vonzották akkortájt, kortársaihoz hasonlóan a nyolcvanas évek zenéit hallgatta. Így persze felvetődik: honnan a jazz iránti szerelme?
– Érettségi után beiratkoztam a konzervatórium előkészítőjére, a Postásba – avatott be Micheller Myrtill.
A Postásba, azaz a Benczúr utcai Postás Művelődési Központban, a későbbi Benczúr Házban működő Erkel Ferenc Alapfokú Jazz-Zeneművészeti Szakközépiskolába. Ahol természetesen nem tanultak francia jazzt, főleg nem manouche jazzt, azaz francia roma jazz muzsikát, amelynek születése Django Reinhard gitároshoz köthető. No meg zenésztársához, Stephane Grappelli hegedűshöz. Ámde





















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!