Amikor Telmányi Emil ellátogatott Sibeliushoz, és a híres Bach-vonójával eljátszotta neki Bach Chaconne-jét, a finn zeneköltő felkiáltott: „Mennyei hangok!”. Majd miután a Haydn-ünnepségek alkalmából Telmányi Emil 1959-ben ismét Magyarországon hangversenyezett, a Film – Színház – Muzsika tudósítása szerint így fogalmazott:A legfontosabb az volt számomra, hogy a legutolsó kilenc évem munkáját és eredményét mutassam meg a magyar közönségnek. Ez a munka és ez az eredmény Telmányi világhírű Bach-vonója.
A folyóirat riporterének adott nyilatkozata után Telmányi Emil kivette a tokból varázslatos hangszerét, és ráillesztette a görbe vonót. A kalandos életű Amati-hegedűt 1627-ben készítették, akkoriban az olasz Pietro Nardini, a XVIII. század híres zeneművésze játszott rajta, majd a következő században a német Louis Spohr és a belga Henri Vieuxtemps. Telmányi egy dán hangszerkereskedőtől vásárolta.
Ehhez a későbbi Nobel-békedíjas Albert Schweitzer adta az ötletet, aki Bach-kutatóként 1906-ban arra figyelmeztette a hegedűsöket, nem helyes, ha Bach polifonikus szólóműveit modern vonóval játsszák, mivel így a szerzemények kéziratai és előadásmódjuk között nagy lesz az ellentét. Pedig Bach 1720-as kéziratai csak 1843-ban jelentek meg nyomtatásban, amihez az is hozzáadódott, hogy időközben megváltozott a játékstílus és maga a hangszer is. Bach idejében nem egyenes, hanem görbe vonóval játszottak, amelynek formáját a vonó szőre és a fája közötti távolságok határozták meg. Ez középen öt centiméter, a csúcsnál egy centiméter, a kápánál két centiméter volt. Ezzel és egy laposabb hegedűlábbal egyszerre négyszólamú akkordokat tudtak megszólaltatni.
Telmányi Emil 1948-ban kísérelt meg először összeállítani egy modernizált Bach-vonót, amellyel 1950-ben, a Bach-év edinburgh-i fesztiválján már játszott is. Ez a vonó azonban még nem volt kielégítő számára. Knud Vestergaard dán vonókészítő volt az, akivel 1953-ban sikerült konstruáltatnia egy olyat, amelynek szőrzete mechanikusan átváltható lazáról feszültre és feszültről lazára: ilyenformán minden barokk hegedűtechnikai probléma megoldható vele. A hangszer fő propagátora Telmányi Emil lett.