Ki kutyája vagyok én?

Magyar–román koprodukcióban készült Lakatos Róbert Ki kutyája vagyok én? című társadalompolitikai szatirikus filmje, amely politikai korrektség nélkül mer beszélni olyan problémákról, mint a kisemmizett nemzeti kisebbségek vagy az undorítóan, hazug módon átpolitizált mindennapi világunk, amelyben élnünk kell itt, a „művelt” Európában. Első fecske, örülünk neki!

2022. 11. 21. 6:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erdélyben egy szerető gazdi szaporítani szeretné magyar fajtatiszta kutyáját, ezért hozzá illő társat keres neki. Igen ám, de Romániában még egy ebügy is szörnyen bonyolulttá tud válni. Annyira bonyolulttá, hogy még filmet is lehet készíteni belőle rengeteg fordulattal, meglepetéssel, erős dramaturgiai szállal. Persze ehhez Lakatos Róbert filmrendező tehetsége és rátermettsége is szükséges. 

A Bahrtalo! (Jó szerencsét) című dokumentumfilmjéért Kárlovy Varyban már díjazott erdélyi filmrendező nagyon okosan komikus köntösbe bújtatja a drámát, mert az erdélyi magyar abszurd létmód másképp nem is mutatható be. Csak egyfajta fölülnézetből és könnyed hangnemben lehet beszélni szörnyű dolgokról, különben a hangunk üvöltéssé válik.

A rendező Talpas kutyán keresztül próbálja elmesélni az erdélyi magyar identitáskeresési problémáit, abban reménykedve, hogy ha az ő gondjait nem is, de legalább a kutyákét meghallgatják. 

Folyton kikacsint a filmből, elidegenítő eszközöket használ, amelyek jót tesznek a film látószögeinek, humorának, de akár a ritmusának is. Hihetetlenül gazdag a filmes eszköztára, amelyeket könnyedén és jó ízléssel kever. Nem törődik a megszokással, mindent alárendel a témának. Két szálon és pórázon fut a cselekmény, hol az emberek történeteit követjük, hol a kutyákét.

A kutyaélet persze az emberektől is függ, ezért szomorúan vesszük tudomásul, hogy Romániában a pásztorok a nyáron hűségesen szolgáló ebeiket a munka végeztével útnak engedik az erdőkbe, hogy ne kelljen télen ellátniuk őket. 

Romániában a juhászkutyák szezonmunkások, akiket télen, ha nem esznek meg a farkasok vagy nem ütnek el az utakon az autók, és nagy nehezen bevergődnek valahogy a városba, akkor sem biztos, hogy ellátnak valamelyik szociális otthonban. Rengeteget megtudunk az erdélyi kutyalétről, de nem ez a film erőssége, hanem a filozófiája, a társadalomkritikája. 

A kutyatörténet csak alibi, hogy az erdélyi magyarságról lehessen beszélni, akik a magyaroknak románok, a románoknak hazátlanok, Európa számára pedig nem is léteznek. 

Lakatos azt a már bevált módszert alkalmazza, amit elődei, La Fontaine vagy Orwell, hogy az állatok szájába adja az emberhez nem méltó szavakat. Román részről: Magyarok, húzzatok innen! Horthysta! Irredenta! Revizionista! Szeparatista! A magyarországiak részéről: Menj haza! Ne vedd el a munkánk! Ne használd a biztosításunkat! (Bevallása szerint a film alkotójára döbbenetesen hatott a 2004. december 5-i magyar népszavazás is, amit máig nem tudott kiheverni.) Stílusbeli sajátosságai miatt mégsem szomorú ez a keserű film, inkább groteszk és abszurd.

A filmben felbukkanó emberek mind kiváló szereplők (bár nem színészek), egyiknél sem tapasztalható túljátszás, hiteltelenség. Az autentikus szereplők érdekes színeket hoznak, néha az az érzése az embernek, hogy egy kiváló játékfilmet néz. A színházi világban terjengő szlogent, hogy nem látod magad, ha rendezőként szerepelsz, Lakatos is megdönti. Nagyon egységes és kerek az általa kitalált, megelevenített világ, valószínűleg azért, mert amit ő talált ki, ő tudja a legegységesebben eljátszani. 

A rendező bevallása szerint erkölcsi dilemma is volt a számára, hogy más embert ne használjon egy szatírában, ezért vállalta, hogy ő legyen a főbohóc, az, akit mindig megaláznak. 

Lakatos filmléte zseniális, áldozatképén átsüt a finom irónia, huncutság, megértés. Egyáltalán nem lep meg, hogy lebegni kezd egy rendezvényen kezében a sörrel, miután a helyi politika beígéri, hogy napirendre tűzi a kutyaügyeket. Azt a ripacsságot, geget is értem, hogy a végén más esélyt nem látván, klónoztatni akarja a kutyáját, mint Barbra Streisand, hiszen az erdélyi ember, ha muszáj, a végletekig elmegy a problémák megoldásának megtalálásában.

Borítókép:Jelenet a filmből (Forrás: Other Films)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.