– Komoly adóssága a magyar filmgyártásnak, hogy az elmúlt harminc évben nem készült komoly mű a rendszerváltoztatásról – fogalmazott Lajos Tamás az Origónak adott videóinterjúban, ahol kifejtette: történelmünk egyedülálló sikertörténete, amit dokumentálni kell, ameddig a résztvevői köztünk vannak.
– A Blokád alapvetően Antall József életrajzi filmje
– mondta a producer, aki elárulta: sokáig keresték, mi az, ami a leginkább esszenciája a rendszerváltoztatásnak, így találtak rá a taxisblokádra.
– Ez volt az első nagy pofon az első demokratikusan választott kormánynak, ezzel együtt a magyar demokráciának,
amikor bizonyos politikai erők nemtelen eszközökhöz nyúlva igyekeztek megszerezni a hatalmat
– szólt a korról Lajos Tamás, megjegyezve: Antall József valószínűleg nem volt jó politikai kommunikátor, humora nem ment át a televízión, rádión, pedig egykori tanítványai rajongtak érte.
– Forgatókönyvírónk, Köbli Norbert számos háttérbeszélgetést folytatott a korszak politikusaival, s minden elérhető dokumentumot elolvasott – magyarázta a filmproducer. – Antall József vagy Göncz Árpád visszaemlékezései mellett hivatalos tárgyalási jegyzőkönyveket, így minden visszaemlékezés ellenőrzött módon került a forgatókönyvbe.
A baloldalról jövő kritikákra, amely Göncz Árpád személyének ábrázolását érte, Lajos Tamás elmondta:
minden filmbeli megnyilvánulása hiteles, hiszen visszaemlékezések, dokumentumok alapján íródtak.
– A kritikák politika által vezéreltek, miközben a tényeket senki sem cáfolja – mutatott rá a producer, megjegyezve, hogy sokan, akik ismerték Göncz Árpádot, állítják, a film hiteles. – Egy újságíró, aki interjút készített, úgy fogalmazott: a hideg futkosott a hátán, mert mintha Göncz Árpádot látta volna megelevenedni.
Lajos Tamás emlékeztetett: sok esetben azzal vádolták őket, hogy a Blokád kurzusfilm.
– Nem az. Szereplői már nem részesei az aktív politikának, nincsenek máig ható állításai. Ez egy értelmezése a rendszerváltozásnak – mondta Lajos Tamás, aki a későbbiekben beszélt a Színház- és Filmművészeti Egyetemet érő nemtelen támadásokról, a Koltai Lajos elleni mocskolódásról.
– Koltai Lajos mer mást gondolni, olyat, ami nem egyezik a liberális oldal megmondóinak gondolkodásával
– hangsúlyozta a filmproducer. – Amíg külföldön dolgozott, s nem oktatott az SZFE-n vagy nem vállalt rendezést az én filmemben, ami mára, furcsa módon, politikai üggyé vált, addig nem kapott minősíthetetlen kritikákat. Az oly sok „világhírű” magyar filmessel szemben ő nem csak a nyolcadik kerületben világhírű.
Borítókép: Lajos Tamás (Fotó: Bach Máté)