Fiatal lányok, modellek, friss házasok, középkorú házastársak, bankmenedzserek, fesztiváligazgatók, megcsalt férjek és feleségek, összesen tizennégy különböző rangú, életkorú férfi és nő vall a Részegekben a világról, elveszett értékeinkről – olvashatjuk Szinhaz.org ismertetőjében.
A Részegek szerzője a minket körülvevő nyers valóságról beszél
A mű szerzője az orosz új dráma mozgalom folytatójaként, valamint az Oxigén művészeti mozgalom elindítójaként egy teljesen új esztétikán alapuló színházi nyelvvel kísérletezik: bár a minket körülvevő nyers valóságról beszél, visszalopja a költészetet a színházba.
Radu Afrim valós élethelyzeteket teremtve mondatja ki a szereplőkkel a részegség különös állapotában bennük megfogalmazódó dilemmákat: Ki az, aki nem fél a haláltól? Mit jelent az istenhit, az emberi hűség és szeretet ma, amikor a mindennapi tapasztalat nem a transzcendencia megélése, hanem a megélés utáni sóvárgás? Hogyan kell hazugság nélkül élni?
Hogy mit válaszolunk, az nyilván rajtunk áll.
A rendező, aki elképesztő hanguniverzumokat hoz létre
Az 1968-ban született Radu Afrimot mind a kritika, mind a közönség az 1989-es romániai forradalom utáni időszak egyik legjelentősebb színházi alkotójának tartja. Alkotói munkája egyszerre minősül egységesnek, ugyanakkor változatosnak. Túlzás nélkül állítható, hogy olyan sajátos, egyedi és meghatározó színházi nyelvet alkotott, amely ma már védjegy értékű a szakmában.
Elsősorban a nonkonformizmus jellemzi – látványos képeket, tablókat, kidolgozott szcenikát alkot, rendkívül erőteljes, intenzív alakítást követel színészeitől, illetve ihletett bátorsággal használja a vizuális művészetek eszköztárát, szinkretikusan megkomponált látvánnyal dolgozik. Továbbá, Radu Afrim egyediségét fémjelzi az egyéni és egyedi szövegalkotás, darabjainak szövegkönyvét a színpadi alkotáson dolgozókkal együtt hozza létre, illetve káprázatos hanguniverzumokat komponál.
Alkotását számos díjjal jutalmazták – köztük három legjobb rendezőnek járó UNITER-díjat kapott. Az elmúlt években több fontos előadást is jegyzett a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának műsorában: Az ördög próbája – Radu Afrim (2014), A nyugalom – Bartis Attila (2015), Retromadár blokknak csapódik, és forró aszfaltra zuhan – Radu Afrim (2016), Részegek – Viripajev (2018), illetve a Grand Hotel Retromadár – Radu Afrim (2021).
Programok, rekordok, riportok a Kultúrnemzet színházi olimpiai gyűjtőoldalán! Kattintson IDE!