Ma van a magyar operett napja + videó

Október 24-e a sokak által lesajnált, sőt megvetett, de még többek által szeretett és rajongott műfaj, az operett ünnepe.

2023. 10. 24. 10:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Párizs külvárosában, az 1850-es évek végén felcsendültek Offenbach ma is igen népszerű dallamai. Ekkor pedig nem más megszületett meg, mint a modern operett alapja. Szatirikus, társadalomkritikus művek, amelyek villámgyorsan meghódították a francia, majd pedig más európai nagyvárosok színházainak közönségét. Az operettimport – bécsi közvetítéssel – aztán elért Pest-Budára is: elsőként francia és bécsi alkotásokat vittek színre. Egyebek között az operai pátoszt mellőző és látványosságra épülő bizniszszínházi műfaj hamar megtalálta a hazai követőit is. Így a korai magyar operettkísérletek korszakában számos, ma már feledésbe merült mű keletkezett. 

Az első magyar operettet 1862-ben mutatták be a Budai Népszínházban: A szerelmes kántor szövegét Bényei István írta, zenéjét Allaga Géza szerezte. 

Bár ez a források alapján – ahogy arra Bozó Péter zenetörténész is rámutatott – nem más, mint egy népszínmű műdalbetétekkel. S talán ezen a ponton érdemes szólni a hazai operett fejlődését befolyásoló tényezőről: a XIX. század második felétől elterjedt színjátéktípusról, a magyar népszínműről. A kezdeti művek ugyanis még a népszínmű stílusát, témahasználatát stb. nem tudták levetkőzni, a sajátos magyar operettstílus megteremtését Huszka Jenő és Kacsóh Pongrác műveihez köti az operett-történeti szakirodalom.

Ám magyar operett napjának mégiscsak Kálmán Imre születésnapját és Lehár Ferenc halálának napját jelölték ki. E két alkotó volt ugyanis az – még Ábrahám Pál mellett, róla vétek lenne megfeledkezni –, aki hosszú távon tudta biztosítani a pozícióját a nemzetközi zenés színházi iparban. 

Lehárt 1905-ben, a Theater an der Wienben bemutatott A víg özvegy című műve miatt többen a bécsi operettiskola megújítójaként tartják számon.

De a siker ízét Kálmán is hamar megízlelte. Ugyan 1908-ban még Budapesten debütált első operettjével, a Tatárjárással, az áttörést és a halhatatlanságot meghozó darabját, A csárdáskirálynőt már a bécsi Johann Strauss Színház tűzte elsőként műsorra 1915-ben. Műveik zenei világa azonban mindenkor táplálkozott a magyar dallamkincsből, a mély érzelmeket kifejező tüzes és szívszorító melódiák szerzői. 

Idővel a magyar szerzők operettje komoly kulturális exportcikké fejlődött:

Kálmán Imre és Lehár Ferenc alkotásai pedig előkelő helyen szerepelnek még a XXI. századi zenész színházi színpadokon is szerte a nagyvilágban.

 

Borítókép: Kálmán Imre (balra) és Lehár Ferenc (jobbra) - montázs (Forrás: Wikipédia)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.