– A Néprajzi Múzeum 2022-ben egy új és korszerű épületben nyitotta meg kapuit az érdeklődők előtt. Mik az eddigi tapasztalatok és a látogatottsági adatok?
– A Városliget szélén megépült új épület egy látványos, ikonikusnak mondható, fantasztikus, korszerű megoldásokat hordozó és népszerű hellyé vált, amit mi örömmel fogadtunk. Vonzó helyszín a külső jellege, a körbejárható, kilátási útvonalat biztosító, zöldtetős parkrész. Azokat a látogatókat nem számoljuk, akik csak az épület körül sétálnak, viszont akik belépnek hozzánk, és a kiállításainkkal és programjainkkal is megismerkednek, az ő számukat a korszerű, a belépési rendszerek alapján tudjuk regisztrálni. Tavaly több mint négyszázezer látogatónk volt, idén is bőven százezer fölött vagyunk már. Népszerű a hely, népszerű a múzeum. Biztos vagyok benne, hogy ehhez hozzájárulnak az épület állandóan elérhető elemei, a múzeumi bolt, az étterem, a könyvesboltunk és az állandó kiállításként kezelt Kerámiatér, ami a kerámiagyűjteményünkre épülő látványos kiállítás vagy például a Forrás és kreativitás című, amelyet idén márciusban nyitottunk meg. Utóbbi a 18. Velencei építészeti biennálé magyar pavilonjában szereplő kortárs műalkotást és a múzeum fejlesztését is bemutató projekt. Egyfelől vannak ingyen megismerhető elemei az épületünknek, és vannak a jeggyel látogatható időszaki kiállítások, illetve készítjük az új állandó tárlatot.
– Milyen állandó és időszaki kiállítások láthatók jelenleg a múzeumban?
– Említettem a Kerámiateret. Ez az épületen keresztül vezető útvonal, amely egy hosszú lépcső, melynek két oldalán kétszer negyven méter hosszan lett kiállítva összesen 3333 darab kerámia. Ez nem egyszerűen csak egy látványraktár, hanem egy értelmező vetítésekkel, szövegekkel, audio guide-dal ellátott tárlat. Hogy érzékeltessem a koncepció átgondoltságát, úgy kell ezt elképzelni, hogy ez a kétszer negyven méter úgy oszlik meg, mint az emberi agy két féltekéje: van egy rendszerező agyfélteke – itt az egyik ilyen kiállítási rész azt mutatja meg, hogy a kerámiagyűjteményen keresztül hogyan lehet tematikus, lokális vagy geográfiai rendszereket alkotni, és megmutatjuk azt, hogy hol vannak a Kárpát-medencei fazekasközpontok, valamint azoknak milyen jellemzői azonosíthatók. A másik oldalon pedig – mint ahogy az emberi agynak van az érzelmeket, a különböző funkciókkal kapcsolatos tevékenységet szabályozó küldetése – pedig több mint húsz funkciót mutatunk be, amiben az egész világon, nemcsak a magyar néprajzban és a Kárpát-medencében, hanem a nemzetközi gyűjteményünkre építve, hányféle funkcióban, milyen gazdag és változatos formában használják az emberek a kerámiát. Ez az egyik állandó tárlatunk, amely jegy váltása nélkül is megismerhető. A másik állandó kiállítás címe Zoom – Perspektívaváltás, ami sugallja, hogy valamire ráközelítünk, a nézőpontot megváltoztatjuk – ebben is a gyűjteményünk komplexitására és látványos megoldásaira kívánjuk felhívni a látogatóink figyelmét. A most felsoroltakon kívül számos időszaki kiállítás található jelenleg az épületünkben: van egy perui fotókiállításunk, ami egy őslakos indián közösség és egy közülük származó fotós anyaga. A képek izgalmasnak tekinthetők abból a szempontból, hogy a fotós a saját közösségében készített képeket, és érdekes, mit látott fontosnak – máshogy álltak az ő kamerája elé a megörökített szereplők. Ezen kívül látható még egy másik fotókiállításunk, amely az Együtt – Inaktelki képek 2000–2002 címet viseli, ahol Winter Erzsébet, a múzeum fotográfusa fotóin keresztül egy kalotaszegi falu élete, a falut működtető közösség kapcsolatai láthatók. Ezen kívül van még egy fotókiállításunk, amelynek címe Istennel talállak, testvérem! – Cigány történetek és Erdős Kamill etnográfus, nyelvész alig ismert fényképeire épül. Erdős Kamill volt az első olyan kutatója a magyarországi roma közösségeknek, aki elemezte, hogy hányféle csoportjuk van, hogy nincs egységes cigánykép, illetve hogy milyen jellemzőkkel, milyen közösségként működnek – ez a kiállítás szerintem fontos, egymás megértése szempontjából hangsúlyos témát bont ki, szintén főleg olyan fotókra építve, amelyeken az elfogadást látjuk.