Modern formaterve, korát megelőző műszaki innovációi miatt egy-egy modellről szinte el sem hisszük, hogy már akkor is az utakon futott, amikor mi születtünk. Sorozatunk első részében az 1945-től 1960-as évekig terjedő időszakot vizsgáltuk, majd a ’60-as évek következtek. Most vegyük sorra, melyik évben milyen modell vált híressé az 1970-es években. Összeállításunk az Egyesült Államokban megjelenő Welth of Geeks magazin cikke alapján készült.
1971: Stutz Blackhawk
A modellt megjelenésekor fényűzőnek tartották, mert olasz karosszériáját az elegancia jellemezte, amely azonban masszív amerikai alapokra épült. 1976-ig a Stutz 205 Blackhawkot adott el, és havonta körülbelül hatot kézzel gyártottak Olaszországban és szállítottak az Egyesült Államokba. 1980 áprilisáig 350 készült belőle, a gyártás 1987-es befejezéséig összesen 500-600 példányt adtak el belőle. Vásárlói között ott találhatjuk Johnny Cash, Lucille Ball és Elvis Presley nevét is.
1972: Ford Ranchero
A ’70-es évek közepe előtt nőtt meg az érdeklődés a mini-teherautók (pickupok) iránt. A GM és a Ford ezért nagy méretű, hátsókerék-meghajtású autók alvázaiból épített platós személyautókat. A Rancherót egy kétajtós kombiplatformból alakították ki, amely a vezetőfülkét és a rakteret is a karosszériába integrálta. Meghajtásáról 4,3 literes V8-as motor gondoskodott.
1973: Chevrolet Monte Carlo
A kétajtós kupét a General Motors Chevrolet részlege gyártotta és forgalmazta. Nevét a monacói városról kapta, ez volt a Chevrolet márka első luxusautója. Formája a karosszéria méretei ellenére kecses és sportos volt. V8-as motorjai turbófeltöltősek voltak, melyek hengerűrtartalma 5,7-től 7,4 literig terjedt. A modell komoly sikert hozott a GM számára.
1974: Lamborghini Countach LP400
A vérbeli sportautót jellegzetes ék alakú formája tette az autóépítés ikonjává. Ajtajai nem a megszokott oldalra vagy a Mercedes 300 SL mintájára felfelé nyílók voltak, hanem a karosszériával párhuzamosan, az A-oszlop tövében zsanérozottak. Ez a megoldás nagy előnyt jelentett a parkolókban az amúgy is termetes autóból való kijutáshoz. Nem nagyon volt olyan kamasz, akinek a ’80-as években ne lett volna legalább egy posztere a Countach-ról. 375 lóerős, V12-es motorja még alacsony sebességnél is bődületes hangot produkált. Fennmaradt ép példányai igazi gyűjtői ritkaságok.
1975: Volvo 242/244/245
Amerikában ezt a modellsorozatot kedvesen csak „svéd téglaként” emlegették. Gyártása 1975-ben kezdődött és 1993-ig tartott. A 245-ös kombi igazi elővárosi igásló volt, amelyet biztonságossága, tágas tere miatt kedveltek. 100 lóerős turbómotorja a hátsó kerekeket hajtotta.
1976: Oldsmobile Cutlass Supreme Coupe
A Coutlass ebben az évben már létezett, de kapott egy ráncfelvarrást, ami olyan jól sikerült, hogy az év legkelendőbb amerikai autójává vált. Közel félmillió példányt adtak el a kupéból, amely magában hordozta a luxus-személyautók akkor elvárt minden tulajdonságát.
1977: Pontiac Trans Am
Kevés autó jellemezte olyan transzparensen a ’70-es évek izomautó-kultuszát, mint ez a modell. A Trans Am tulajdonképpen a Pontiac Firebird egy gazdag felszereltségű változata volt továbbfejlesztett menetstabilizáló rendszerrel, speciális futóművel és bivalyerős motorteljesítménnyel. Az autót a Smokey és a bandita című film tette világhírűvé Burt Reynolds és Sally Field szereplésével.
1978: Subaru BRAT
A japán márka modellneve a Bi-drive Recreational All-terrain Transporter (négykerék-meghajtású szabadidős kupé) kifejezés betűszava. A kis pickup a járműtípus népszerűségének csúcsán érkezett. Különlegessége volt, hogy két ülést a menetiránynak háttal, a platón helyeztek el, így képes volt ugyan négy személy szállítására, de ezzel a megoldással mégis kisteherautónak minősült, így kevesebb adót kell fizetni utána.
1979: Saab 9000 Turbo
Az 1930-as években alapított svéd Saab vállalat eredetileg repülőgépeket gyártott, majd a ’40-es évek végén szállt be a gépkocsiiparba. 1947-ben mutatták be a 92001-es modelljüket. A márka hamar ismertté vált biztonságos és tartós autóiról. Az amerikai piacon a 900-as modell igazi furcsaságnak számított elsőkerék-meghajtásával, de igen népszerűvé vált az 1979-ben megjelent bivalyerős 900 Turbo, mely korszerű technológiákkal volt felszerelve.
1980: AMC Eagle
Az American Motors Corporation (AMC) által piacra dobott Eagle meglehetősen furcsának tűnő személyautó-modellje négykerék-meghajtásával és kiváló tereptulajdonságaival lopta be magát a vásárlók szívébe. Igazi úttörő volt a crossoverek között.