Új drog szedi áldozatait, a Nemzeti Táncszínházban mi is szerezhetünk belőle

Budapest eldugott tánctermei egyre gyakrabban telnek meg a különféle improvizációs táncórákkal, amelyeket bárki szabadon látogathat. Nem igényelnek semmiféle előzetes képzettséget, ellenben egészen különleges megéléseket nyújtanak a résztvevőknek, akik a tánc során egyszerre kapcsolódhatnak önmagukhoz, rögtönzött társaikhoz és sokszor valami még nagyobbhoz is.

2024. 09. 11. 7:05
Petrovics Sándor a Nemzeti Táncszínházban
Petrovics Sándor és táncosok a Nemzeti Táncszínházban. Fotó: Simon Iringó Forrás: 3i
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ilyen táncfoglalkozások között a leg­ismertebb a Gabrielle Roth nevével fémjelzett, a hatvanas években kialakult 5Ritmus, és a részben ebből, részben más hagyományokból a kilencvenes évek elején összeállt Ecstatic Dance. A legegyedibb élményt azonban sokaknak Petrovics Sándor táncművész 3i-re keresztelt órái jelentik, aki saját útját járva alakította ki az előbbiekkel rokon, mégis teljesen egyedi nyelvét, ami Izraelben eltöltött évei alatt öntött formát.

Petrovics Sándor a Nemzeti Táncszínházban
A Nemzeti Táncszínházban improvizációs táncok terepe lesz szombaton. Fotó: Simon Iringó / 3i

Élvezet és felszabadultság a Nemzeti Táncszínházban

A szokatlan elnevezés is ezt takarja: Izrael által inspirált improvizációt, ami lényegében három izraeli táncnyelvből tevődik össze. Ezek a vertikális és horizontális mozgásokból összeálló, holisztikus szemléletű Vertigo társulatnál eltöltött évek tapasztalatai mellett a Gaga-módszert, és az Ilan Lev Methodot ölelik magukba. – A Gaga azt az univerzális mozgásnyelvet és az abból fakadó örömet hozza felszínre, amit a test érzékelése által a csecsemőkortól a mai napig mindannyian magunkban hordozunk – mondja Petrovics Sándor a Gaga-táncról, amiről már itthon is egyre többet lehet hallani. 

Nem úgy a test ringatásán keresztül a bizalomból és az önátadásból fakadó szabadságot, gyógyulást szolgáló Ilan Lev Method, aminek jelenleg Petrovics Sándor az egyetlen okleveles képviselője Magyarországon, és a módszer elemeit gyakran beépíti az óráiba is, amibe itt bele is leshetünk:

 

A legközelebbi alkalom most szombaton 16 órakor lesz, a Nemzeti Táncszínház előcsarnokában, ami különleges helyszín, hiszen az üvegfalakon keresztül nemcsak a tér nyílik meg, hanem a járókelők is rácsodálkozhatnak a szokatlan mozdulatokat gyakorló, gyakran egészen eksztatikus állapotban mozgó táncosok látványára, akikhez akár csatlakozni is lehet.

Ez nem példa nélküli, tavaly egy 68 éves hölgy a bevásárlásból hazatartva sétált be az órára. Levette a cipőjét, és végignyomta a két órát, a végén pedig elmondta, hogy mennyire jólesett neki, hogy a kora miatt senki sem nézte ki

 – emlékszik vissza a profi táncos. „Hiszem, hogy a valóság szövete mintákból tevődik össze, átjárja a világ látható és láthatatlan tartományát. Ezen minták legelemebbike a mozgás, ami a létezés eredete és célja. Maga az élet. A test közös örökségünk, amin keresztül tapasztalunk, kapcsolódunk, gazdagodunk. Hiszem, hogy a férfi és a nő teste szent, és hogy az Isten országa köztünk van” – olvasható Petrovics Sándor honlapján, és ennél kerekebb összefoglalását mi sem adhatnánk annak, hogy mi vár arra, aki szombaton elmegy a Nemzeti Táncszínházba, ahol Csuzi Márton élőzenéje kíséri a táncosokat.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.