A Kertész Imre Intézetben megrendezett könyvbemutatón Radics Viktória költő, esszéíró, műfordító; Horváth Péter irodalomtörténész, a Kertész Imre Intézet tudományos főmunkatársa és Soltész Márton irodalomtörténész, a Kertész Imre Intézet tudományos igazgatója beszélgetett a kötetről. A könyvbemutató házigazdája Őri-Kovács Anna, a Kertész Imre Intézet munkatársa volt, a műből Lukács Sándor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész olvasott fel részleteket.

Kertész Imre életműve
Soltész Márton a könyvbemutató elején elmondta:
Néhány éve elhatároztuk, hogy elindítjuk a Kertész-életmű sorozatszerű teljes kiadását. Az első a Sorstalanság című világhírű regény 33. kiadása volt, amelynek alapját az 1993-as, a szerző által átdolgozott kiadás adta
– kezdte az ismertetést a tudományos igazgató. Ezután a műhelynaplókat vették sorra. Kertész Imre születésnapján, 2023 novemberében ismerhette meg a közönség a Vázlatok. Feljegyzések, tématervek 1958–1963 című műhelynaplót, amelyet a Sorstalanság megírásával párhuzamosan vezetett a Nobel-díjas író. A tavalyi könyvhétre megjelent a Lét és írás. Feljegyzések 1959–1973 című szövegfüzér, amely a Sorstalanság keletkezéstörténetét árnyalja tovább. Soltész Márton elmondta, hogy Fehér Renátó a Literán így nyilatkozott erről a kötetről:
Bárhol és bármikor felüthető, megrendítő és vigasztaló szöveg. Olyasmi, amiből a magyar író – otthon és ha úton van – mindig tartana egy példányt magánál. Egy másikat pedig az éjjeliszekrénye fiókjában.
Az eszmélet szintjei című kötet gerincét képező Gályanapló (1992) a Sorstalanság keletkezéstörténetét megvilágító feljegyzésekkel indul, s az 1989 körüli totális értékválság képeivel zárul.
A könyv a naplóregény 1960-as évekbeli előzményeinek, illetve eddig csak folyóiratokban megjelent részleteinek és a Wittgenstein-gyakorlatok című, 1994-ig ívelő folytatásának együttes közlésével a korábbinál árnyaltabb alkotói szerepértelmezést szeretné közvetíteni.
– Különös tekintettel az újabb és újabb generációk ifjú olvasóira. Kulcsfontosságú ugyanis, hogy az utánunk jövők is tapasztalhassák a kritikai gondolkodás és a szakmai alázat kertészi mélységeit, miközben egyfajta mankót, filozófiai és szépirodalmi sorvezetőt is kapnak az életmű értelmezéséhez – olvashatjuk az intézet közleményében.