A tavalyelőtti összesített kimutatás láttán a világ határozottan örült: 22 év óta 2017-ben volt a legalacsonyabb a kalóztámadások száma, 180-at számoltak meg belőlük. Szomália partjainál a nemzetközi összefogásnak köszönhetően sikerült elrémíteni a kalózokat, 2016-ban két, rá egy évre pedig kilenc ilyen akció történt. A Nemzetközi Tengerészeti Hivatal jelentése a tavalyi év adataihoz képest most megint visszaesést mutat. Tevékenyebbek lettek a tengeri haramiák 2018-ban, 201 kalózakciót hajtottak végre a nemzetközi vizeken.
A 2010-es évek elején tapasztalt helyzethez, amikor szinte mindennapossá váltak Szomáliánál, az Ádeni-öbölben a kereskedelmi hajók ellen elkövetett akciók, hasonló kezd kialakulni a Guineai-öbölben Nigéria, Elefántcsontpart és a Kongói Demokratikus Köztársaság partjainál. Ötezer kilométeres partszakaszról beszélünk, biztosan akad jó búvóhely a bűnözőknek. A kalózkodás súlypontja Afrika keleti tengeréről a nyugati partvidékekre tevődött át. A kalózok – gyors motorcsónakjaikkal – messze a nemzeti vizektől is képesek akciót végrehajtani. Célpontjaik változatosak, vannak köztük nagy konténerhajók, olajszállító tankerek, de az utóbbi időkben több nagyobb halászhajót térítettek el. A zsákmánnyal nyugodtabb vizekre mennek, ahol már várja őket a lepakoló csapat.
Nigéria Afrika legnagyobb olajkitermelője, őt követi Angola, mindkét ország ezen a partszakaszon található. Afrika kőolaj-kitermelésének ötven százalékát ebben a térségben hozzák a felszínre, s tengeri úton továbbítják a vevőnek. Európába tart az afrikai olaj tíz százaléka, Franciaország olajszükségletének 22 százalékát importálja a térségből. Az előbb említett két afrikai országban jelen vannak a nemzetközi olajipari multik, errefele úgy tartják, hogy tőlük lopni bocsánatos bűn, ugyanis ők azok, amelyek előbb különböző korrupciós ügyletekkel – szép szóval koncessziós megegyezésekkel – eltulajdonítják az adott állam gazdagságát. Az olajtársaságok jelentése szerint számukra a Guineai-öbölben a kalózkodás átlagban napi (!) negyvenezer hordónyi veszteséget okoz. Ez éves szinten több milliárd dollárra rúg. Különösen fájó ez a majd 200 millió lakosú Nigériának, a legnagyobb lélekszámú afrikai országnak, ahol lenne más helye ennek a pénznek. Újabban előszeretettel térítenek el halászhajókat, amelyeknek rakományát értékesítik. Különösen gazdag halállományban a Szenegáltól Angoláig terjedő öböl, az ilyen kalózkodás körülbelül másfél milliárd dolláros kárt okoz a térség gazdaságának.