Valószínűleg a legtöbb katolikus nagyon reméli, hogy a Szentlélek eljövetele ünnepének idei formája csak pünkösdi királyság lesz. A történelmi Magyarország területén nemcsak a csíksomlyói búcsú marad el 2020-ban, hanem a járványügyi rendelkezéseknek megfelelően valamennyi kétszáz főnél nagyobb rendezvény is. Az összes, hagyományosan nagy sokaságot vonzó esemény Máriapócstól Szentkútig, Máriagyűdtől Andocsig.
Teológusok szerint a hit gyakorlása valójában még a világtól elvonult remeték számára is közösségi természetű, mert az emberi lét teljes megélése feltételezi a társakat. A keresztény ünnepek közül leginkább a Szentlélek eljövetelén érezhető a közösség jelenlétének fontos szerepe. Az első pünkösdön Lukács evangélista írása szerint az apostolok mindnyájan együtt voltak az emeleti teremben, majd hirtelen zúgást hallottak, mintha szélvihar közeledett volna, lángnyelvek tűntek fel és ereszkedtek le rájuk. Péter apostol azzal biztatta a Jeruzsálemben tartózkodó vallásos férfiakat, hogy keresztelkedjenek meg, és meneküljenek ki ebből a romlott nemzedékből. Példájukat követve a keresztények már nagyon korán közösségben ünnepelték a Szentlélek eljövetelét, a zarándokok szent helyekre indultak, ahol rendszerint jelentős sokaság gyűlt össze ebből az alkalomból. Igaz, az ősegyházban helyenként még a teljes húsvét utáni ötven napot pünkösdként ünnepelték. Milánó környékén Szent Ambrus tanítása szerint úgy, mintha egyetlen vasárnap lenne az időszak. De pünkösd megtartásának mai formája – sokféle folklorisztikus elemmel együtt – néhány száz évvel az apostolokra leszálló lángnyelvek után már létezett. A Szentlélek eljöveteléhez kapcsolódó ma is élő népi hagyomány nálunk a pünkösdi király választása vagy a keresztény otthonok feldíszítése lombokkal, bokrétákkal, bodzavirággal, pünkösdi rózsával.
A barokk jámborság legfontosabb szent helyein Magyarország-szerte és alighanem az egész északi féltekén a pünkösd lett a búcsújáró „szezon” első fontos eseménye. Ennek oka a mi éghajlatunkon a mezőgazdasági munkák természetéből is következik. Nemzeti kegyhelyünk, a mátraverebély-szentkúti búcsújáróhely igazgatója, Orosz Lóránt ferences szerzetes szerint a földből élő emberek számára az aratás előtti időszakban évszázadokon keresztül könnyebb volt néhány napra búcsúba indulni, mint amikor a munka közepe volt. A keresztény ünnepek közül húsvét, mozgó ünnep lévén, sokszor még nagyon hűvös, Péter-Pálkor viszont már az aratás kezdődik.