A világ legismertebb sugárútjának, a majd két kilométeres Avenue des Champs-Élysées-nek a felújításáról tett a múlt héten bejelentést Anne Hidalgo párizsi polgármester. Az egész főváros igényelte már, hogy valami történjen Párizs emblematikus sugárútjával. Valóban sok itt a bazaltkő burkolat, sűrű az átmenő gépjárműforgalom. Az utca tele van a turistákra hajtó, méregdrága üzletekkel és éttermekkel. A franciáknak eszükbe sem jut, hogy itt üljenek be egy kávéra vagy itt fogyasszák el vacsorájukat. A Champs-Élysées-n naponta megforduló százezer emberből 70-75 ezer turista.
Anne Hidalgo, akit tavaly nyáron a főváros szavazói másodjára erősítettek meg tisztségében, most nagy ívű tervekkel állt elő. A pandémiaszabályok miatt egyedül tartotta a sajtótájékoztatóját, de előbb bevezetőként első helyettese, Emmanuel Grégoire kapott szót, aki „bátor, pragmatikus, jövőbe látó” polgármester asszonyként konferálta fel Anne Hidalgót. A tavaly a szocialista, a kommunista és a zöld párt jelöltjeként újrázni tudó 62 esztendős polgármester valóságos kertészeti bemutatót tartott. Szinte nem lesz olyan helye Párizsnak, ahol a fák számát ne növelnék, kertek virágoznak majd az aszfalt helyén, ha kell, kitiltják a gépkocsikat.
„Kivételes, csodás kert lesz a Champs-Élysées-ből”
– vezette fel látomását Hidalgo.
A PCA-Stream tervezői iroda ehhez látványvideót csatolt. A Diadalívtől a Concorde térig a jelenleg oda-vissza négysávos útból kettőt-kettőt elvesznek. Ezek kellenek a kerékpársávoknak és a gyalogjárda területének megduplázásához. A gépjárműforgalom csökkentését amúgy is meg kellett oldani, ugyanis a belvárosban rosszabb a levegő, mint a Párizs körül futó körgyűrű környékén.
A központon óránként háromezer jármű hajt át.
Valószínűleg itt is 30 kilométer/órára csökkentik a megengedett sebességet, mint az a polgármester asszonynak törekvése az egész Párizs területén. A gyalogos- és gépkocsiforgalom közt fák, sőt dupla fasor, kertek, virágágyások lesznek. A tervezők bíznak abban, hogy ezekkel a módosításokkal vissza lehet adni a fővárosiaknak a sugárutat.
Csak egy a gond: a világ idetelepült nagy márkái kifizetik a busás bérleti díjakat, mert aligha akarnak máshova költözni. Nekik presztízs Párizs főutcáján jelen lenni, ha törik, ha szakad, megőrzik a helyüket. Hidalgo a hazai márkákat és gasztronómiát akarja visszacsempészni a Champs-Élysées-re. Ám ha megjelennek a francia vállalkozások, nekik is követniük kell a környéken megszokott árakat.