A fa illata az enyv jellegzetes szagával keveredik, sajátos egyvelegük már a műhely ajtajában megcsapja az orrom. Szerényi Béla ezüstkoszorús hangszerkészítő mester többségében gyümölcsfával dolgozik, körtével, dióval, cseresznyével. Hosszú távra tervez, miközben csiszolja, citlingeli, berakással díszíti a hangszertest, más néven korpusz felületét. Amikor a hegedű nyakát, lelkét vagy a tekerő fejét említi, mintha az emberi testről beszélne. A hangszerész egyike annak a tizenkettőnek, akik betekintést engednek műhelyükbe és alkotóvilágukba a Hangszerművészet a Kárpát-medencében című virtuális tárlaton. (A kiállítás zenei vonatkozású ipar- és képzőművészeti alkotásai, valamint a mesterekről szóló portréfilmek hétről hétre bővülő tartalommal megtekinthetők a Magyar Hangszermíves Céh YouTube-csatornáján és Facebook-oldalán, a Magyar Művészeti Akadémia honlapján és közösségi oldalain.)
Létezik-e még egy olyan tárgy, amely önmagában is műalkotás, elkészülte pillanatában azonban rögtön egy másik művészeti ág szolgálatába áll? Szerényi Béla, a kiállítás kurátora a hangszeren kívül nem tud ilyet mondani.

Fotó: Bach Máté / Magyar Nemzet
– Ápolgatni, nevelgetni kell – mutat a keze munkájára, egy tekerőre a népi iparművész, aki maga is előadóművész, emellett népzenekutató, tanár, a Magyar Hangszermíves Céh elnöke és az Óbudai Népzenei Iskola igazgatója. – Akárcsak az emberi életnek, a hangszer élettartamának is megvannak az egyes szakaszai. A zenetanulásnak része a technikai fejlődés, amelynek során nemcsak az előadó, hanem a hangszer is fejlődik, egyre értékesebb lesz. A hegedűkészítő legalább háromszáz évben gondolkodik. Az alkotófolyamat során együtt kell működni a zeneszerzőkkel és az előadóművészekkel, ez régen is így volt: Bach a fél életét orgonaépítőkkel töltötte, s közben azon agyalt, hogyan lehetne megszólaltatni a kívánt hangot. Az innováció a mindenkori zenei igényt szolgálja.
Szerényi Béla példaként említi, hogy a nemzeti romantika időszakában Erkel és Liszt Ferenc hatására kezdték el a cimbalmot és a tárogatót fejleszteni, ami világszínvonalú eredménnyel és hangos szakmai sikerrel járt.
Egymást érték a hangszerkészítő műhelyek a Zeneakadémia környékén, ráadásul a vonósoktól a fúvósokig hazai alapanyagból gyártottak mindent.