A kommunizmus áldozatainak emléknapján sajnos számos magyar sorstörténetet említhetünk. Most két karizmatikus személyiséget mutatunk be, olyan Gulag-rabokat, kiknek túlélése emberi tartásukon, hitükön és állhatatosságukon múlott.
Kovács Emőke
2021. 02. 21. 15:00
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Rózsás Jánosnak (1926–2012) nem jutott könnyű sors, nagyon szegény kisiparoscsaládba született Budapesten. A nehéz anyagi körülmények miatt hamarosan Nagykanizsára költöztek, kétkezi munkájával támogatta családját. Tizennyolc esztendősen, minden katonai képzettség nélkül besorozták, nem sokkal később, 1944. december 22-én került szovjet fogságba. A hozzá hasonló fiatal fiúk és így Rózsás is hamarosan egy oroszul beszélő hadbíróság előtt találta magát, ahol a legtöbb esetben a magyar nyelvet mellőzve elmutogatták nekik, hogy hány évre küldik őket kényszermunkára a nagy Szovjetunió valamelyik, több ezer kilométerre lévő rabtelepére. Rózsásra tíz év Gulag-rabságot róttak.
A legmeghatározóbb számára az a három év volt, amikor Ekibasztuszban (1951-ben) Alekszandr Szolzsenyicin (1918–2008) száműzött orosz íróval találkozott. Rózsás – súlyos gyomorproblémái miatt – a táborban irodai papírmunkát végzett, és hosszasan tanulmányozta a Szolzsenyicintől kapott orosz szépirodalmat. Kiválóan megismerte a nyelvet és a kultúrát.
Sztálin 1953. március 5-i halálát követően – ahogy több más honfitársa, de nem minden Gulag-rab – hosszú utazás és több hónapos várakozás után hazatérhetett Magyarországra.
A nagykanizsai otthonba való megérkezés drámai és megrendítő esemény volt számára. Múltjáról természetesen nem beszélhetett, vissza kellett szoknia a civil életbe, melyet nemcsak az egykori rablét, hanem a kommunista diktatúra hazai mechanizmusa is nehezített. 1954 elején könyvelőként állt munkába, leérettségizett, orosz felsőfokú vizsgát tett. Az általános gyakorlatnak megfelelően Rózsás Jánost – bár akadt, akiket csak 1970-ben – 1963. május 6-án rehabilitálták. A magyar állambiztonsági szervek azonban folyamatosan, több csatornán keresztül is szemmel tartották. 1954-ben nyitották meg azt az F-dossziét, amelyben mint különösen veszélyes személyről tároltak információkat: személyes adatait, hivatalos anyagait, rehabilitációját és így tovább.
De ezenkívül létezik több Objektum-dosszié is, ahol említik, és egy vizsgálati dossziéja szintén részletesen tartalmazza anyagait. Az elmúlt időszakban több cikk is említi Rózsás János esetleges ügynöki múltját, amelynek alapja lehetett egy személyéhez fűződő 6-os karton megléte. Azonban a karton – ahogy ez több hazai közéleti személy esetében bírósági eljárást vont maga után a hamis vádak következtében – önmagában nem kezelhető bizonyító erejűnek. Kellene hozzá a beszervezési nyilatkozat, ellentételezési nyugta, jelentések. Rózsás esetében egyik sem található. Sokkal inkább kapcsolható a karton léte ahhoz a hosszú éveken át tartó zaklatáshoz, amelyben az 1970-es években volt része. Ekkoriban a szovjet és a magyar belügyi szervek szerették volna megnyerni Rózsást: írja meg az időközben külföldre száműzött Szolzsenyicin A Gulag-szigetvilág című művének az ellentétét, azaz gyártson egy „diplomatikusabb” Gulag-művet. Rózsás beleegyezett, és így született meg minden idők legnehezebb olvasmánya, a Keserű ifjúság. A kétezer oldalas mű elrettentőbbre sikerült, mint Szolzsenyicin nagy munkája, és természetesen azonnal betiltották a megjelenését.
Az 1980-as években házkutatások, megfigyelések, zaklatások sora kísérte életét, amely az 1980-as évekre, amikor is Münchenben 1986-ban megjelent a Keserű Ifjúság, majd 1987-ben az Éltető reménység, még inkább felerősödött. Rózsás János a rendszerváltoztatásig a fentebb bemutatott lélektani helyzetben, roppant szerény körülmények között, egy nagykanizsai szoba-konyhás lakásban élt, de amit tudott, megtett azért, hogy a Gulag pokláról kitörölhetetlen írásos nyomokat hagyjon. Művei mellett a lágeréletnek és sorstörténetének hű tükre a Nehézsorsúak (2004) című korszakalkotó dokumentumfilmben tett hosszú vallomása is. Sára Sándor filmjében Rózsás részletesen beszámolt érzéseiről, lágerbeli mindennapjairól, a hazatérés utáni súlyos évtizedekről.
Placid atya története természetesen több ponton hasonlóságot mutat a magyar Szolzsenyicin keserű sorsával. Születési nevén Olofsson Károly (1916–2017) – köszönhetően svéd származású, pedagógus apjának – kiváló iskoláztatásban részesült a fővárosi bencéseknél. A szűkös anyagi körülmények közt élő, mélyen vallásos család támogatta fiát, aki latinórák tartásával igyekezett hozzájárulni a kiadások fedezéséhez. 1933. augusztus 6-án öltözött be bencés szerzetesnek, hét évig járt teológiára és magyar–német szakra. Szent Benedek egyik legkedvesebb tanítványának, Placidnak nevét kapta. 1939. június 18-án szentelték pappá, majd tábori lelkész lett, végül egy prédikációja miatt lefokozták. Kritizálta a nemzetiszocialista eszméket, s később a kommunista tanokat is. 1945-től a – Slachta Margit, első női parlamenti képviselőnk vezette – Szociális Testvérek Társaságának egyházi tanácsadója lett. Ekkortájt került a hatalomátvételüket már előkészítő kommunisták látókörébe. Több összehangolt támadást indítottak ellene, végül 1946 januárjában tartóztatták le. Hajnalban már az Andrássy út 60.-ban találta magát egy magánzárkában. Az elhíresült helyszínről a hosszú kihallgatásokat követően a Markó utcai fogházba vitték. Ott szembesítették a koholt koncepciós per vádpontjaival, de semmilyen vallomást nem tudtak – a fizikai kényszerítés ellenére – kiszedni belőle.
Placid atyát 1946 szeptemberében a Conti utcai szovjet börtönbe vitték, hadbíróság elé, majd összeesküvés, terrorcselekmény, antibolsevista propaganda vádjával, a szovjet büntető törvénykönyv 58. paragrafusa alapján ítélték el őket. Két társát kivégezték Sopronkőhidán, a többieket Placiddal együtt a Gulagon letöltendő tízéves szabadságvesztésre ítélték. Már reverendájától megfosztva érkezett meg a brjanszki erdő lágerébe, ahol megkapta a 876-os nép ellensége elnevezést. Negyvenkét kilóra fogyott, de sugárzó hitét itt sem veszítette el: misézett, titokban áldoztatott, örömolimpiát rendezett társainak az apró örömök fellelésére ösztönözve, majd győztest hirdetett… Mindezen élményeiről ő is vallott Sára Sándor dokumentumfilmjében és Téglásy Ferenc háromrészes riportfilmjében egyaránt. Édesanyja – kihez nagyon szeretetteljes viszony fűzte – nyolc év eltelte után tudta meg, hogy a fia él. A viszonylagos enyhülést követően 1954-től néhány levelet tudott váltani hozzátartozóival. Ekkor tudta meg, hogy nővére már Ausztriába menekült. Placid atya csak 1955. november 25-én térhetett vissza Budapestre, ahol megkezdődött életének második és szintén nem felemelő fejezete, bár visszaemlékezéseiben ezt ő nem így értékelte. A tény azonban az, hogy papként nem szolgálhatott, segédmunkás lett egy ládagyárban, majd az ORFI-ban és a Korányiban mosodás, később mosodavezető. Az Állambiztonsági Levéltár Placid atyáról mint szigorúan nyilvántartott F-dossziés személyről is számos iratot, dossziét, jelentést őriz. Talán a legszomorúbbak Feledy Zsolt ügynök, azaz Kiszely István antropológus részletes feljegyzései. Végül csak 1970-ben – többszöri kérését követően – rehabilitálták, de még ekkor is árgus szemekkel figyelték, külföldre nem utazhatott, s bár leszögezték, semmilyen rendszerellenes tevékenységet nem folytat, mégis veszélyes lehet Kádárék „emberarcú” szocializmusára.
Mindkét szereplőnk megélhette a rendszerváltoztatást, ez nem minden Gulag-rabnak adatott meg. Rózsás nagy szorgalommal és erőfeszítések árán összeállította a Gulag-lexikont, előadásokat tarthatott Kárpát-medence-szerte, Placid atya pedig végre szabadon misézhetett a Szent Imrében, és bejárhatta a világot. Hosszú életük lehetőséget adott számukra, hogy valós közösségek karizmatikus főszereplőivé válhattak, nevüket talán az egész ország megismerte. Mindketten számos díjat, elismerést kaptak.
Rózsás egyszer azt nyilatkozta, hogy a pusztulástól a hite, az ártatlanság tudata, a hazaszeretete és béketűrő, visszahúzódó jelleme mentette meg. Placid atya pedig a Gulagon fogalmazta meg a túlélés négy alapszabályát, amelyet élete végéig hirdetett és követett: a szenvedést nem szabad dramatizálni, az apró örömöket keresni, kutatni, értékelni kell, különbnek kell mutatkozni a fogvatartóknál, és hinni kell a Gondviselésben. Talán érdemes a XXI. század emberének is magáévá tenni ezeket az alapvetéseket. Ha a Gulag borzalmait sikerült túlélni ezekkel az elvekkel, mindannyiunk hasznára válhat, nem csak pandémia idején.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.