– Amikor fotózol, akkor is izgulsz?
– Igen, előfordul.
– Odaadod a fényképezőgéped? Készítek rólad egy portrét.
– Ez valamilyen pszichológiai trükk?
– Nem… Ez most melyik géped?
– Rozi. Bözsi és Etelka otthon maradtak… Beállítottam… Ide üljek?
– Nem a földet nézzük, engem… Tessék, tetszik valamelyik?
– Kicsit közel jöttél… Ilyen görbén ülök? Ez elég jó lett.
– Milyen fényképezőgép volt először a kezedben?
– Zenit, apukámtól kaptam, még mindig megvan. Azzal kezdtem el fotózni. Édesapám, Bach Jenő a kisképzőn végzett díszítő és templomfestő szakon. Később iparossá vált, de a festészet örök hobbi maradt számára. Szeretett énekelni, táncolni, fiatalon szvingzenekarban játszott. Bohém ember volt. Késői gyerek vagyok, 54 éves volt, amikor születtem. Hazaérve az iskolából mindig ugyanaz a kép fogadott: apu a nappaliban fest, főképp csendéletet. Abban talált nyugalmat. Gyerekkoromban sokat ültünk ketten az erkélyen, néztük a naplementét. Rengeteget mesélt nekem a fényről, a képekről. Sajnos édesapám nyolc évvel ezelőtt elment.
– Mikor használtad a Zenit géped?
– Huszonévesen szerettem fesztiválokra járni. Barátom blogot vezetett, és megkért, hogy az egyik fesztiválról készítsek fényképeket. Akkoriban még semmi közöm nem volt a fotográfiához. A következő évben alig vártam, hogy ismét fotózhassak. Jól emlékszem arra a pillanatra, amikor 24 évesen egyedül álltam otthon az erkélyen, és azon gondolkoztam, hogy mit kezdjek az életemmel. Egy nap az Oktogonon sétáltam az egyik csoporttársammal, amikor Stalter György fotográfus megállt mellettünk a biciklijével, és kitett az oszlopra egy plakátot a Stalter ASA fotóstanfolyamról. Égi jel. Amint beléptem az iskolába, úgy éreztem, megérkeztem: a fotózás lesz az életem.
– Hogyan jutottál ki Dániába fényképezést tanulni?
– Huszonhat évesen ösztöndíjat pályáztam meg a Dán Népfőiskolára. Az az év életem egyik legszebb időszaka volt. Dániában három sorozatot készítettem. Egyet az idősek otthona lakóiról, a másikat a bokszklub tagjairól, a harmadiknál pedig kísérleteztem: fényekkel, tükrökkel, a labort szinte boszorkánykonyhaként használtam. Helsinkiben háromnapos tanulmányúton jártunk. Ennyi idő alatt képtelenség bejárni a várost, ezért úgy döntöttem, hogy az ott élőkön keresztül mutatom be. Engem a kezdetektől a dokumentarista irányzat érdekel. Éltem Alsószentmártonban, ahol megismerhettem a beás cigányság hétköznapjait. 2012-ben végigfotózhattam, hogyan ünneplik a karácsonyt.