– Amikor fotózol, akkor is izgulsz?
Beszédes életrajzi töredék
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
– Amikor fotózol, akkor is izgulsz?
– Igen, előfordul.
– Odaadod a fényképezőgéped? Készítek rólad egy portrét.
– Ez valamilyen pszichológiai trükk?
– Nem… Ez most melyik géped?
– Rozi. Bözsi és Etelka otthon maradtak… Beállítottam… Ide üljek?
– Nem a földet nézzük, engem… Tessék, tetszik valamelyik?
– Kicsit közel jöttél… Ilyen görbén ülök? Ez elég jó lett.
– Milyen fényképezőgép volt először a kezedben?
– Zenit, apukámtól kaptam, még mindig megvan. Azzal kezdtem el fotózni. Édesapám, Bach Jenő a kisképzőn végzett díszítő és templomfestő szakon. Később iparossá vált, de a festészet örök hobbi maradt számára. Szeretett énekelni, táncolni, fiatalon szvingzenekarban játszott. Bohém ember volt. Késői gyerek vagyok, 54 éves volt, amikor születtem. Hazaérve az iskolából mindig ugyanaz a kép fogadott: apu a nappaliban fest, főképp csendéletet. Abban talált nyugalmat. Gyerekkoromban sokat ültünk ketten az erkélyen, néztük a naplementét. Rengeteget mesélt nekem a fényről, a képekről. Sajnos édesapám nyolc évvel ezelőtt elment.
– Mikor használtad a Zenit géped?
– Huszonévesen szerettem fesztiválokra járni. Barátom blogot vezetett, és megkért, hogy az egyik fesztiválról készítsek fényképeket. Akkoriban még semmi közöm nem volt a fotográfiához. A következő évben alig vártam, hogy ismét fotózhassak. Jól emlékszem arra a pillanatra, amikor 24 évesen egyedül álltam otthon az erkélyen, és azon gondolkoztam, hogy mit kezdjek az életemmel. Egy nap az Oktogonon sétáltam az egyik csoporttársammal, amikor Stalter György fotográfus megállt mellettünk a biciklijével, és kitett az oszlopra egy plakátot a Stalter ASA fotóstanfolyamról. Égi jel. Amint beléptem az iskolába, úgy éreztem, megérkeztem: a fotózás lesz az életem.
– Hogyan jutottál ki Dániába fényképezést tanulni?
– Huszonhat évesen ösztöndíjat pályáztam meg a Dán Népfőiskolára. Az az év életem egyik legszebb időszaka volt. Dániában három sorozatot készítettem. Egyet az idősek otthona lakóiról, a másikat a bokszklub tagjairól, a harmadiknál pedig kísérleteztem: fényekkel, tükrökkel, a labort szinte boszorkánykonyhaként használtam. Helsinkiben háromnapos tanulmányúton jártunk. Ennyi idő alatt képtelenség bejárni a várost, ezért úgy döntöttem, hogy az ott élőkön keresztül mutatom be. Engem a kezdetektől a dokumentarista irányzat érdekel. Éltem Alsószentmártonban, ahol megismerhettem a beás cigányság hétköznapjait. 2012-ben végigfotózhattam, hogyan ünneplik a karácsonyt.
– Miért tekinted a Délvidéket második otthonodnak?
– Láttam dokumentumfilmet a Tanyaszínházról, amelyet Magyar Attila Öcsi vezet. Moholon találkoztam velük először, ahol néhány napot akartam eltölteni, aztán majdnem két hétig maradtam. Magával ragadott a világuk, a mai napig visszajárok.
– Hogy jött létre a Vagány históriák című irodalmi estetek?
– Hét évig fotóztam a József Attila Kör írótáborát. Ott született meg bennem az ötlet, hogy különböző tematikák szerint sorozatot készítek a kortárs írókról. Az első sorozatban ötven alkotó látható számukra fontos helyen egy kedvenc tárgyukkal, a másodikban harmincketten a szeretteikkel, a harmadikban tizennyolcan eldönthették, hogy a fotó kedvéért milyen más szakmát választanának maguknak. A képeket levetítjük az irodalmi esten, miközben a színészek az alkotók verseit mondják, a zenészek pedig megzenésítik azokat.
– A néhány éve megjelent Pesti nő című kötet szerzője Izsó Zita, te pedig a képalkotója vagy. Kik szerepelnek a könyvben?
– Sokszínű, érdekes nőkön keresztül akartuk bemutatni Budapestet. Különböző korú és foglalkozású, ismert és ismeretlen hölgyekkel készítettünk interjút.
– A Fénypecázás című kiállításodat 2018-ban láthatta a közönség. Mit jelent a cím?
– A Fénypecázás játék. Fotósként váratlan pillanatok tanúja vagyok. Ha két munka között várnom kell, és közben látok valamit, ami megtetszik, megörökítem. Ezek az ajándék pillanatok.
– Budajenőn A hit közösséget teremtett címmel konferenciát tartottak a Magtárban, ahol fotóid is láthatóak július végéig. Milyen képeket válogattál a kiállításra?
– Gajdos-Frank Katalinról, a budaörsi Jakob Bleyer Heimatmuseum igazgatójáról készítettem portrét a Magyar Nemzetbe. A fotózás után beszélgettünk, és megkérdezte, lenne-e kedvem csatlakozni a konferenciához. Megmutattam neki a Kő-hegyen – Budaörs emblematikus helyén – készült képemet a kereszttel. Megtetszett neki, és felkért a kiállításra. Később megtaláltam azt a gondolati szálat is, amelyre felfűztem a képeimet. Ez lett az összetartozás, az ember és a természet kapcsolata. Két és fél hónapon keresztül, amikor volt időm, főképp csendéleteket fotóztam. Ezeket a képeimet édesapám festményeivel tudnám párhuzamba állítani. Az egyiken atya áll a kereszt mellett fűkaszával a kezében, a másikon szerelmespár sétáltatja a kutyáját az erdőben járvány idején, maszkban. Három író barátom a búzamező közepén áll. A kis templomról a fotó Zala megyében készült, ahová ezért az egy képért mentem el. Megnyugtató volt elkészíteni ezeket a fényképeket. Nagy ajándék az élettől, hogy fotográfusként élhetek.
– Előfordul, hogy nincs nálad fényképezőgép?
– Rozi, Bözsi vagy Etelka mindig velem van.
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Elfogatóparancsot adtak ki Benjámin Netanjahu ellen, Szijjártó Péter azonnal reagált
Pressman képmutatása nem ismer határokat
"Döntöttem" - Életreszóló döntést hozott Epres Panni, rengetegen támogatják benne
Feladta az egyik uniós tagállam: tárt karokkal várnak több százezer migránst
Farkasóra: ezért ébredünk fel hajnali három és négy óra között
Akcióban a TEK Budapesten: mesterlövészek a háztetőkön a nyolcadik kerületben – megszólalt a rendőrség
K...rva nagy következmények
Megszólalt a válogatott focista, akit elfelejtett Marco Rossi
Az UEFA döntött, s ezzel alaposan kibabrált a magyar válogatottal
Két magyar gólszerző, mégis nyert a Veszprém a Bajnokok Ligája-meccsen
Magyar Péter kínos magyarázkodásba kezdett, de nem volt benne sok köszönet
A pöcegödör legalján
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A titokzatos Somló-hegy a királynői nyakék nélkül is lenyűgöző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.