Szakolczay Lajos, a határon inneni és túli magyar irodalom legkiválóbb ismerője és értékszempontú méltatója kifogott az időn; háromszorosára tágította a napot, hogy a labdarúgás és az opera mellett a képzőművészettel; festőkkel, szobrászokkal, fotósokkal, grafikusokkal, zománcművészekkel is tudjon foglalkozni. Talán azért is, mert úgy vélhette, hogy ők az íróknál, költőknél hálásabban reagálnak az önzetlen odafigyelésre. Szakolczay Lajos nem a kiállításon rögtönzi a megnyitó előtt szerzett benyomásait, hanem olykor az érintett műteremben is hosszan szemléli a bemutatásra szánt alkotásokat. A legnagyobb elismerés, ha azt mondja: „Magának ingyen is megnyitom a kiállítását…”
A táj lélekarca című kötete a 2014 és 2020 között született 216 írását, többségükben kiállításmegnyitóit tartalmazza a helyenkénti összefoglaló esszék, születésnapi köszöntések és képzőművészeti tárgyú könyvismertetések mellett. Ehhez mintegy függelékként 76 korábban (2005-től) született opusa is hozzáteendő, s így a kötet a névmutatóval együtt több mint ezer oldalt számlál. Ha végigolvassuk az írások keletkezésének évszámai alatt ciklusokban szerkesztett könyvet, amely akár lexikonszerű eseménynaptárnak is tekinthető, megelevenednek a kiállítások, könyvillusztrációk, születésnapi köszöntők határon innen és túl – Aknay Jánostól Árkossy Istvánon, Kő Pálon, Nagy Jánoson, Szemadám Györgyön, Tomos Tündén át Tóth Menyhértig, Zelenák Katalinig. A kiállításmegnyitók eltérő műfajú képzőművészek tárlataira invitálnak: Haris László, Korniss Péter, Móser Zoltán fotóművészek, Hager Ritta és Gazdáné Olosz Ella textilművészek, a költő Páll Lajos és Deim Pál festőművészek, Németh János és Petrás Mária keramikusok, Gyulai Líviusz és Rékassy Csaba grafikusok…
Szakolczay minden írásában elhelyezi gondolatainak márványnehezékét, amely őrzi az általa méltatott képzőművész leglényegesebb jegyeit. Ennek jegyében olvashatjuk Schéner Mihályról a Vízivárosi Galériában 2014-ben rendezett kiállítása kapcsán: „Egyszerre volt gondolkodó és magamutogató harlekin, s minthogy a csörgősipkát sem szégyellte, a filmbeli szereplésre éppúgy gondot fordított – zseniális ripacs volt –, mint valamely díszlet, szobor, játéktárgy, s nem utolsósorban a színekkel, formákkal tarkított vászon, farost, papír, textil megmunkálására.”