A kemence fénye mellett „tündér-pirosban” játszanak az arcok. Ilyenkor hamar előkerül a pincetok, amely a nevét onnan kapta, hogy a borospincékben rendszerint volt egy vakablak, abban a tok – a láda –, abban pedig a hasábüvegek megtöltve jó borral, borvízzel. Régen minden valamirevaló utazó magával vitte a pincetokpalackját, vagyis egy posztóval bélelt ládában az üvegjeit.
A mesemondás hagyománya bekerült a „jó megőrzési gyakorlatok” nyilvántartásába – hirdette ki Kásler Miklós, az Emmi minisztere tegnap, a Kulturális Örökség Napjai rendezvény országos megnyitóján. Felkerült a szellemi kulturális örökség nemzeti jegyzékére a bajai halászléfőzés hagyománya és a Békés megyei szűcshímzés is, valamint az üvegművesség hagyománya Magyarországon. Alulról szerveződő kezdeményezések vezettek idáig, hiszen a szellemi kulturális örökség megőrzéséről szóló UNESCO-egyezmény célja szerint minden csatlakozott ország azonosítja és nyilvántartja a területén található közösségi tudást. A kulturális miniszter 2009. május 19-én kelt felhívása alapján a Magyarországon élő közösségek, csoportok vagy egyének a saját szellemi kulturális örökségükként elismert elemeket javasolhatják felvenni a nemzeti jegyzékbe.
Az erdők látták kárát
Az üvegművesség rögtön tovább is léphet, mivel hat ország együttesen terjeszti fel az UNESCO reprezentatív listájára – hivatalos nevén az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára –, amelyre felkerült már a kékfestés hagyománya is több ország részvételével vagy a solymászat hagyománya 15 ország közös kulturális örökségeként. Az üvegművesség nemzetközi fölterjesztésének a résztvevői Franciaország, Finnország, Spanyolország, Csehország, Németország és Magyarország lesznek.
A Mecsek erdő borította völgyeiben üveghuta-manufaktúrák működtek évszázadokon át. Az első üvegesmesterek Németországból és Csehországból érkeztek ide, az iparág a török kiűzését követően, a XVII. század végétől lendült fel igazán, mert ekkor terjedt el szélesebb társadalmi körben az ablaküveg és a mindennapi használatra szánt úgynevezett öblösüveg vagy parasztüveg. A Kelet-Mecsek vidéki üveghuták termékei a Dél-Dunántúlra, Szlavóniába és a Dél-Alföldre is eljutottak – ismerteti a kézművesipar jelentőségét Gallina Zsolt és Gulyás Gyöngyi a Határtalan Régészet szakfolyóiratban. A XVIII. századtól a Pécsi Püspökség üveghutái váltak meghatározóvá a térségben, ezek köré irtástelepülések épültek Óbányán, Kisújbányán, majd Pusztabányán. Az iparág a XIX. század első éveiben hanyatlásnak indult, a lakosság számának növekedésével ugyanis az erdőbirtokosoknak egyre kevésbé érte meg, hogy hutákban égessék el a fákat. Ahogy fokozatosan visszavonták az engedélyeket a kivágásra, az üveggyárak is leálltak lassanként.