Készpénz vagy kártya?

Számos kereskedő nem kedveli a kártyás fizetést, így igyekeznek rászorítani a vevőket a készpénzhasználatra.

2022. 08. 15. 12:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly januártól kötelező legalább egyféle elektronikus fizetési módot biztosítani az online pénztárgépet üzemeltető kereskedőknek.

 Ez lehet bankkártya vagy az azonnali átutalás elfogadása. A kormány 2020 nyarán írta elő a kötelezettséget, de a pandémia miatt többen csúsztak a rendelkezés végrehajtásával, főként az elektronikus fizetést lehetővé tévő POS-terminál beszerzésével. A probléma az, hogy számos kereskedő nem kedveli a kártyás fizetést, így – legalábbis kis összegű vásárlás esetén – igyekeznek rászorítani a vevőket a készpénzhasználatra.

Pontos felmérés nem áll rendelkezésre, hogy az elmúlt másfél évben hány kereskedő szegte meg a szabályokat. A bevezetés előtt hatósági becslések hatvanezer kereskedőről szóltak, akiknél nem állt rendelkezésre elektronikus fizetés, az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint ez a szám nyolcvanezer volt. 

A Magyar Nemzeti Bank szerint Magyarországon folyamatosan nő a kártyahasználat, 2014–2019 között például megduplázódott a tranzakciók száma, tizenötről harminc százalékra, ám ez még mindig jóval elmarad az uniós átlagtól.

Ennek egyrészt az az oka, hogy a magyarokban idegenkedés él a kártyahasználattal kapcsolatban, másrészt a kereskedők ellenállása is ez ellen hat. A különféle pénzügyi terhek miatt ugyanis, ha egy boltban jelentős mennyiségben vásárolnak a vevők kis összegben kártyával, akkor az arányaiban nagyobb terhet ró a kereskedőkre, mint ha ugyanazt készpénzben fizetnék ki a vásárlók.
A kártyatársaságok és a bankok üzletszabályzata tiltja, hogy a kereskedők hátrányos megkülönböztetést alkalmazzanak, és hogy ötszáz vagy ezer forint alatt ne fogadjanak el mást a készpénzen kívül. Mégis előfordulnak hasonló kiírások. 

Ilyenkor a vásárló a fogyasztóvédelemhez fordulhat. Ezt akkor is megteheti, ha a kereskedő nem akarja odaadni a terminált.

A kereskedők számára a szakértők a POS-terminálok szolgáltatóinak összehasonlítását ajánlják, mivel az árképzés változó lehet attól függően, mekkora a szolgáltató jutaléka a terminál használatán. A bankkártya-elfogadást minden szolgáltató biztosítja, így, ha a kereskedőnek nincs másra szüksége, érdemes a legolcsóbb szolgáltatóval szerződnie. Emellett lehetséges kedvezménykártyát adni a törzsvásárlóknak, amelyet azonban csak készpénzes fizetés esetén lehet használni, így valószínűleg a vevők igyekeznek majd ezt a fizetési formát választani. 

Ha egy kisbolt számára a vevők minél szélesebb körű kiszolgálása a cél, akkor érdemes előfizetni a magasabb díjjal rendelkező terminálokra, amelyeken elérhető például mobilegyenleg-feltöltés vagy csekkes befizetési lehetőség is.

Borítókép: illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.