– Én készültem!
– Látom, hogy kikészítette a fadobozt. Mi van benne?
– Legendás tárgy, a sokat látott zöld mikrofon másolata. Ezzel búcsúztattak a kollégáim 34 év rádiózás után. 14 éve zöld szivacsos mikrofonnal indult A hely című riportműsorunk a Kossuth rádióban, de egyszer pirosra cseréltük a mikrofon végét, mire tömegével érkeztek a kérdések a közzétett fotók alatt, hogy hova lett a megszokott zöld szivacs. Erre visszacseréltük.
Aztán elmentünk Hornyák Zoltán farkastanyájára, ahol a falkába is beengedtek: ott üldögéltem egy farakáson kezemben a mikrofonnal, amikor Maja, a nőstény farkas hátulról lekapta a zöld mikrofonfedelet, és már vitte is játszani. Péppé csócsálta. A kollégák maguk barkácsolta, naponta mosható szivaccsal helyettesítették – csodálatos hangmérnökeink vannak –, mert hónapokba telt, mire megérkezett az új, zöld szivacs a világ másik feléről.
„Nagyi, a Kossuthon leszek”
– Nem félt a farkasoktól?
– Nem vagyok félős, különben is azt mondják, hogy az embernél nincs veszélyesebb. A hely című riportműsort a 3527. adásnál hagytam abba, ami azt jelenti, hogy az elmúlt 14 évben mintegy kétezer helyen közel 18 ezer emberrel beszélgettem.
– Éveken át minden hétköznap délelőtt hallgattam a Kossuth rádió műsorában. Felismerik a hangjáról az utcán is?
– A taxisofőrök felismernek, mert ők folyamatosan rádióznak. Két éve járok jógázni, de soha nem meséltem a munkámról a csoportban. Pár napja említettem, hogy lesz valami ünnepség, mert nyugdíjba megyek, mire egy nő megszólalt mellettem, hogy sokáig nem jött rá, honnan ismeri a hangomat, mígnem egyszer a jógatanár a keresztnevemen szólított, ő meg abban a pillanatban azonosított.
Összeállt benne a hang meg az Erika név. Ez így kezelhető, de ha arcról felismernének, az már nehezebb lenne, nem tudnék azonosulni „a híres ember” szereppel, aki magára ragasztott mosollyal jár, és megállás nélkül integet. Az ismertségből fakadó beszélgetés mindig ugyanúgy kezdődik: „Hallottam a műsorát.” Mit lehet erre felelni? „Köszönöm szépen, nagyon kedves.” De innen nincs tovább, ebből nehezen indul igazi, mély beszélgetés.
– Honnan indult a pályája?
– Debrecenből – oda mentem férjhez. Jelentkeztem a helyi rádióhoz, ahol azt mondták: nincs hely, de én nem hagytam annyiban, küldtem nekik próbaanyagot. Másnap délelőtt szerződtettek. Eleinte időjárás-előrejelzést írtam – hála istennek, horoszkópot soha nem kértek tőlem –, utána híreket, hamarosan pedig már műsort vezettem. Délelőtt közszolgálatiak voltunk, délután kereskedelmiek, így aztán minden csínját-bínját elsajátítottam a rádiózásnak. Kilenc év után Budapestre szerződtem a Krónikához, ahol politikai vitaműsorokat is vezettem. Akkor azt hittem, az a szakma csúcsa.
– És nem?
– Mi történhet egy politikai interjúban? A rádiós ül a stúdióban, bekísérik a beszélgetőtársát, aki azért jött, hogy négy percben elmondja a mondókáját. Semmilyen váratlan körülmény nem adódik, talpraesettnek sem kell lenni. Ehhez képest éles váltásként jött A hely egy átszervezés után, és megkezdődött a riportműsor káprázatos, senki által nem várt szárnyalása.
– A hely volna a szakma csúcsa?
– Nekem az! Minden alkalommal, amikor megérkezünk vidékre, ott áll egy tucat izgatott ember, aki azért jött, mert most szerepelni fog a rádióban. Már felhívta a nagymamát, hogy elmondja: nagyi, a Kossuthon leszek, egyébként pedig lövése sincs, mi fog történni, ha például az orra alá dugnak egy zöld mikrofont, arra hogyan kell reagálni. A riportalanyt nekem kell föloldani, úgy kell szólnom hozzá, hogy megérezze: fontos, amit csinál, és én valóban kíváncsi vagyok rá.
– Hogyan lehet erre felkészülni nap nap után?
– Tíz-tizenkét tagú szerkesztőséggel. A saját ötleteinken túl is sokan megkeresnek minket – az igazság az, hogy több javaslatot kapunk, mint ahány helyre végül eljutunk. Az ötletbörze után jön a neheze, amikor a szerkesztő elkezd telefonálgatni mondjuk Gyermelyre, a tésztagyárba, és adott napra összeszervezi a megfelelő riportalanyokat: az üzemi dolgozókat, a Magyar Tésztagyártók Szövetségének elnökét, a tésztatörténet szakíróját, valamint a tésztaszerető anyukát három apró gyerekével.
Ezután Gyermelyre utazik a teljes stáb, a sofőr, a szerkesztő és a műsorvezető, a hangmérnök a keverőpult mögött úgy áll, akár egy pereces bácsi, és csavargatja a gombokat, hogy brekegjen a béka, csiviteljen a madár, vagyis életszerű legyen a felvétel. A kezemben lévő zöld mikrofon viszont kiszűri a háttérzajt. Felvétel után a szerkesztő vág, és archív anyagot válogat mondjuk 1952-ből, amikor még Kovalik Károly faggatta riportalanyait a tésztáról.