Év végén jött a hír, hogy a Vígszínház társulatának titkos szavazása alapján Márkus Luca nyerte el a Ruttkai Éva-emlékgyűrűt 2022-ben. Az indoklás szerint megrendítő, ahogyan a színésznő a hatalomnak és a férfierőnek kiszolgáltatott, ám mégis eltökélt Izabellát alakítja a Szeget szeggel című drámában. A Vígszínház műfaji meghatározása szerint a bemutatott Shakespeare-mű „dühös vígjáték”, és valóban, a szereplők az uralkodótól az utolsó hitvány bűnözőig hangot adnak benne mérgüknek, csalódottságuknak, keserűségüknek. A rendezés ráadásul megidézi a kör alakú Globe Színházat, amely bevonja a játékba a nézőteret, így a felháborodás hamarosan a közönségre is átterjed. Miért jogos itt a harag?
Az alaphelyzet tragédiát sejtet: a közerkölcs romlása szembetűnő, virágzik az alvilág, terjed a korrupció és a prostitúció. Ha vannak is szigorú törvények, de sem nem alkalmazzák, se nem tartják be azokat. Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátéka Rudolf Péter rendezésében a hatalom természetrajzát mutatja be. Közéleti megnyilvánulás, komment vagy széljegyzet egy nagyon is mai történet margójára.
Színdarab ugyanis nem játszódhat légüres térben.
Amikor a Vígszínház jelenlegi igazgatója megfogalmazza viszonyát a hatalomhoz, akarva-akaratlan is felidézi a korábbi igazgatók, Marton László főrendező és Eszenyi Enikő visszaéléseit, a szexuális abúzust és a mérgező, erőszakos, verbálisan bántalmazó légkört. Hatalmi helyzetre reflektáltak a Covid idején Wunderlich József internetes bejegyzései is: a népszerű színész épp Rudolf Péter igazgató ellen rohant ki, mert szerinte a színház vezetősége tehetett volna többet is azért, hogy megvédje dolgozóit a járványtól. Wunderlich azt is szóvá tette, hogy kolléganőjét leváltották a Sirály női főszerepéről, mivel az nem volt hajlandó levetkőzni egy jelenetben. Ha úgy tetszik, Rudolf Péter vezetőként cselekszik, amikor felvállalja, hogy Shakespeare világát összekapcsolja a hétköznapok történéseivel, amikor nyíltan beszél a hatalommal való visszaélésről, az abúzus különböző módozatairól, a politikai játszmákról és a drámai következményekről. A saját háza táján söpröget, de hát „színház az egész világ”, ami az intézmény falai közt történik, az megtörténik a közéletben, sőt az otthonokban is.