Az első fekete Oscar-győztes, Hattie McDaniel (Elfújta a szél) 1940-ben nem ülhetett egy asztalnál a fehérekkel. 73-ban Marlon Brando egy amerikai őslakos polgárjogi aktivistával üzent, hogy nem kéri az Oscar-díjat, a következő évben egy meztelen férfi rohant a színpadra, amikor David Niven házigazda épp Elizabeth Taylort szólította. Politikai beszédek, testvéri csók, a 2016-os #OscarsSoWhite (Oscar olyan fehér) kampány, rossz cím bejelentése a legjobb film díjánál, majd tavaly Will Smith hírhedt taslija. Oscar nem unatkozik, a nézettségnek pedig jót tesznek a botrányok. Íme a legújabb: a brit Andrea Riseborough-t a To Leslie (Leslie-nek) című, alacsony költségvetésű filmben nyújtott alakításáért jelölték a legjobb színésznő kategóriában, ám mindez nagyrészt a film készítői által folytatott aktív kampánynak köszönhető. Olyan sztárok lobbiztak érte, mint Gwyneth Paltrow, Jennifer Aniston vagy Edward Norton, a közösségi oldalakon ráadásul többször összehasonlították Riseborough-t vetélytársaival, ami tilos. Külön kellemetlen, hogy Riseborough két esélyes afroamerikai színésznőt, Danielle Deadwylert és Viola Davist ütötte ki a versenyből.

„Köszönöm az akadémiának!” – kezdődik minden köszönőbeszéd, ugyanis az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia szavaz arról, hogy ki viszi haza a trófeát aznap este. A szervezet több mint tízezer iparági szakemberből áll, a tagság pedig 17 ágra oszlik, beleértve a színészek, rendezők, sminkesek és fodrászok, írók és producerek kategóriáit. Tagságra csak meglévő tag szponzorálhat valakit, az ajánlásokról pedig az akadémia kormányzótanácsa dönt. Tavaly 397 embert hívtak meg, köztük volt Jamie Dornan, Ariana DeBose, Anya Taylor-Joy színészek, valamint Rév Marcell operatőr is. Az egyes díjkategóriák jelöltjeit az adott ágazat tagjai választják ki saját preferenciáik szerint: a rendezői ág tagjai a legjobb rendező jelöltjeit, a színészek a különböző színészi kategóriák jelöltjeit – így aztán a női rendezők és operatőrök hiányáért például csakis pályatársaikat lehet okolni! Az egyetlen kivétel a legjobb film, amibe mindenki beleszólhat. A jelöltek kiválasztása után az akadémia minden tagja kategóriánként egy jelöltre szavazhat, és a legtöbb voks győz. A legjobb film itt is kakukktojás: a szavazók rangsorolják a jelölteket a kedvencüktől a legkevésbé kedveltig, a legkevesebb szavazatot kapott film kiesik. Ezt aztán addig ismétlik, amíg valamelyik jelölt az első számú szavazatok több mint ötven százalékát meg nem szerzi.
Oscar-hajrá
Oscart ugyan vásárolni nem lehet, de kampányolni azért, hogy minél többen lássák a filmünket, bizony nem árt. Tudjuk, hogy az mindig nyerő, ha egy színész híres embert játszik, elképesztő szenvedést mutat be a vásznon, vagy éppen fizikailag alakul át felismerhetetlenül. Az év során pedig szép lassan kialakulnak az erőviszonyok a filmfesztiválos sikerek, kritikai méltatások és persze a mozipénztáraknál elért teljesítmény szerint, de mindig akadnak látszólag a semmiből jött győzelmek. Színtiszta politika. No de mennyit ér valójában egy jelölés? A BBC szerint ahhoz, hogy egy film eljusson az áhított díjig, a stúdiók akár tízmillió dollárt (3,9 milliárd forintot) is elköltenek. A szobor eszmei értéke felbecsülhetetlen, ezért a filmgyártó cégek hajlandóak akár még annál is többet költeni arra, hogy filmjük díjat nyerjen, mint amennyi bevételt fog feltehetően hozni.