Hétfő hajnali öt óra. Chris Rock humorista a színpadon Jada Pinkett Smith kopaszságán élcelődik, mire a színésznő férje, Will Smith felpattan székéről, lendületes léptekkel felsétál a színpadra, lekever egy óriási pofont kollégájának, majd visszasétál a helyére, és rá is kiabál. Mindezt már nem hallom, mert az Oscar-gálát közvetítő ABC csatorna pánikszerűen lenémítja a közvetítést. A Twitteren és minden létező közösségimédia-felületen ugyanaz a kérdés visszhangzik, mint amelyet félhangosan én is felteszek: mégis mi a frász történt?!
Csend vodkareklámmal
Hollywood saját magát és a mozgóképet ünneplő gálájával kapcsolatban egy dolog nem változott az évtizedek során: minden alkalommal elharsogja a szakma, hogy az Oscar már senkit nem érdekel, hogy ódivatú és lejárt lemez – hogy utána mégis piedesztálra emelje a győzteseket. Az Amerikai Filmakadémia által 1929 óta kiosztott Oscar-díj történetében voltak bizarr esetek. 1940-ben az első Oscart nyerő fekete színésznő, Hattie McDaniel nem ülhetett egy asztalnál a fehér színészekkel az akkori szigorú szegregációs törvények értelmében. 1973-ban Marlon Brando amerikai őslakost küldött maga helyett, hogy visszautasítsa a Keresztapáért kapott díját, 1974-ben meztelen férfi szaladt be a színpadra. 2000-ben Angelina Jolie szájon csókolta saját bátyját, 2003-ban a dokumentumfilmes Michael Moore durván beszólt az akkori elnöknek, George W. Bushnak. 2016-ban az #OscarIsSoWhite (Oscar olyan fehér) kampány okozott botrányt, amelyet egyébként éppen az akkor mellőzött Will Smith indított, 2017-ben Bonnie és Clyde, azaz Jane Fonda és Warren Beatty rossz filmcímet olvasott fel a fődíjnál: a La la land alkotóinak az aranyszobrocskával a kezükben esett le, hogy nem ők nyertek.
Mindezek persze eltörpülnek amellett, amikor az egyik legnépszerűbb és legtöbbet foglalkoztatott fekete amerikai színész élő adásban pofon vágja az egyik legnépszerűbb és legtöbbet foglalkoztatott fekete amerikai komikust, majd az eset után mindössze néhány perccel előbbi színész ugyanazon a színpadon könnyek között veszi át a legjobb férfialakításért járó elismerést. Dráma a köbön, ám az azért sokat elárul a társadalomról és a médiáról, hogy a gálát követő napokban például a Dűne látványtervezéséért Oscart nyerő magyar Sipos Zsuzsannát, a legjobb filmet, esetleg rendezőt csupán hír formájában láttamozzuk, az elemzések és viták a pofonról szólnak.