Ezen határozott és következetes lépéseknek köszönhetően hazánk 2013-ban kikerült a túlzottdeficit-eljárás alól, ami így hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország visszanyerje pénzügyi, költségvetési önállóságát. Elődeivel ellentétben a kormányzati pénzügyi és államháztartási politika sem 2014-ben, sem pedig 2018-ban nem engedte meg a felelőtlen választási költségvetést, s ezekben az években sem tapasztalhattuk meg az államháztartási hiány elszabadulását, ami teljesen új jelenség a rendszerváltás óta, s a felelős pénzügyi kormányzás legfőbb bizonyítéka.
Gondolat és erő
Ahogy a nagymamám mondta gyerekkoromban: Miközben kimászol a gödörből, mindig gondold át, hogy miért kerültél bele, és soha ne felejtsd el, hogy ki lökött bele! A 2010 előtti kormányzati politika és az azt támogató elit teljesen téves gazdasági és államfelfogása, valamint a problémákkal való szembenézés elől való menekülése volt az oka, hogy a világválság az egyik legsúlyosabb, legmélyebb módon érintette hazánkat. Ezt soha nem szabad elfelejteni.
Nyugdíjrendszer-stabilizálás
A stabil és kiszámítható költségvetés egyik nagy problémája és feladata is egyben a nyugdíjrendszer fenntarthatósága volt, amelynek egyik legjelentősebb akadályát a kötelező magánnyugdíjpénztári rendszer léte jelentette.
Ennek 1997-es bevezetésével olyan rendszer állt fel, amelynél a magáncégek kedvező, míg az állam hátrányos, az adófizetők kiszolgáltatott helyzetbe kerültek. A kötelező magánnyugdíjpénztári tagság bevezetése Magyarországon tarthatatlan rendszert hozott létre: az állam kötelezte az adófizetőket, hogy meghatározott összeget az állami nyugdíjalap helyett egy magántársulásnak fizessenek be.
Ezt a pénzt az alapokat működtető cégek magas kezelési költséggel, kiszámíthatatlan hozammal és sokszor magas kockázattal rendelkező eszközökbe fektették be, s az így keletkezett veszteségeket ugyanakkor az adófizetőknek, majd – mint ahogy a válságnál láttuk – az államnak kellett vállalnia. A rendszer haszonélvezői nem az adófizető polgárok, hanem a magánkézben lévő nyugdíjpénztárak tulajdonosai és menedzsmentje, valamint a pénz- és tőkepiacok voltak.
A kötelező magánnyugdíj-pénztári rendszer évente a GDP 1 százalékába került az országnak. Az állam 1998-tól 2010 októberéig nominális értékben összesen 2354,4 milliárd forint költségvetési forrást engedett át az alapoknak. Ennek következtében nemcsak bizonytalan helyzetbe engedte ezeket az összegeket, hanem az állami nyugdíjrendszerből való hiányuk következtében az utolsó időszakban évente közel 400 milliárd forintos államadósság-növekedést könyvelhetett el, mivel folyamatos állampapír-kibocsátásra kényszerült a nyugdíjkassza egyenlegének fenntartása miatt. A kormány világosan látta, hogy ezen a rendszeren változtatni kell, ha nem akarja tovább évről évre újabb hitelekből és adófizetői pénzekből kipótolni az állami nyugdíjkasszában keletkezett hiányt, és nem akarja ezzel további adósságspirálba taszítani az országot.
A kötelező magánnyugdíjpénztár megszüntetése tehát elkerülhetetlen volt. A kötelező magánnyugdíjpénztárak 14 éves léte alatt az államnak – a befizetések, valamint az ezáltal generálódott államadósság összegét figyelembe véve – közel 5000 milliárd forintjába került a rendszer, szemben a 2900 milliárdos megmaradt vagyonnal. A különbözetet – 1997 és 2011 között – a mi adóbefizetéseinkkel és az államadósság növelésével fedezték.
Emellett azt a veszélyt is kezelni kellett, ami a 2008–2009-es válság idején megmutatkozott, azaz a kötelező magánnyugdíjpénztárak befektetési eszközeinek elértéktelenedése következtében előálló fizetésképtelenséget. Ma már kevesen emlékeznek – vagy nem akarnak emlékezni – arra, hogy az ezekben az években nyugdíjba menők nagy részének a kötelező magánnyugdíjpénztárak nem tudták kifizetni a járandóságukat, és az államnak több tízezer embert kellett az állami nyugdíjrendszerbe visszaengednie, hogy megfelelő nyugellátást kapjanak.
A cél egy fenntartható, finanszírozható nyugdíjrendszer létrehozása lett. A kormány az állami nyugdíjrendszer finanszírozhatósága érdekében új rendszert vezetett be, megszüntette az állami nyugdíjalap hiányát, valamint csökkentette az államadósságot. Ezt a kötelező magánnyugdíjpénztári befizetések állami nyugdíjalapba való visszairányításával, valamint a kötelező magánnyugdíjpénztári rendszerből az állami rendszerbe visszalépőkhöz köthető vagyonelem célirányos felhasználásával érte el, azaz a kötelező magánnyugdíjpénztári pillér megszüntetésével.
Az állami rendszerbe való önkéntes visszalépéssel mindenki jól járt, hiszen akinek vesztesége keletkezett a kötelező magánnyugdíjpénztárban, azt kompenzálta az állam, akinek esetleg hozama volt, az felvehette készpénzben, vagy önkéntes pénztárba utalhatta. A magánnyugdíjpénztáraktól átvett vagyonelemek összértéke 2945,7 milliárd forint volt, azon belül az állampapír-állomány átvételével csaknem 1400 milliárd forinttal csökkent az államadósság. A nyugdíjvédelmi program keretében a magánnyugdíjpénztári tagok 96,8 százaléka választotta az állami nyugdíjrendszert. Ez egy évtizedes instabilitást szüntetett meg az államháztartásban, fontos elemévé vált az államadósság csökkentésének és a költségvetés stabilizálásának.
Természetesen az önrendelkezés és öngondoskodás szabadságát nem érintették ezek a kormányzati lépések, hiszen megfelelő és átlátható szabályozás mellett az önkéntes magánnyugdíjpénztárak továbbra is mindenki számára elérhetőek maradtak.
Munkaalapú gazdaság
A nyugdíjrendszer problémáit többek között a bérből és fizetésből élők és adókat és járulékokat fizetők egyre csökkenő száma is okozta. 2010-ben a munkaerőpiaci helyzet Magyarországon rendkívül kedvezőtlen volt. Ezen év II. negyedévében a foglalkoztatottak aránya mindössze 55,3 százalékot ért el, azaz 3,7 millió ember dolgozott hazánkban, miközben a munkanélküliek száma 11 százalék feletti, 473 ezer fő volt.
Ezt a fenntarthatatlan állapotot meg kellett szüntetni, s Magyarországon ki kellett építeni a munkaalapú társadalmat. A cél az lett, hogy mindenki, aki dolgozni szeretne, munkát tudjon kapni. Ehhez folyamatosan nagyszámú új munkahelyet kellett létrehozni, minden társadalmi csoportban ki kellett aknázni a munkaerő-tartalékot. Csak így lehetett elindulni a teljes foglalkoztatottság irányába. A kormány ennek érdekében elhatározta, hogy minden olyan csoportot, amely a munkaerőpiacon hátrányos helyzetben van, célzottan támogat, s tíz év alatt egymillió új munkahelyet hoz létre.
A kormány álláspontja, hogy az emberek munkából, ne segélyből éljenek. A közfoglalkoztatás ennek a gondolkodásnak az első lépése. El kell érni a teljes foglalkoztatottságot, ehhez pedig mindenkit be kell vonni a foglalkoztatásba, azokat is, akik évek vagy évtizedek óta kívül vannak azon. A közfoglalkoztatás célja lett tehát, hogy többek között azokat is munkához juttassa, akik a piacon nem tudnának elhelyezkedni. Össze kellett kapcsolni a közfoglalkoztatást az elsődleges munkaerőpiaccal, hogy minél több ember jusson át a közfoglalkoztatásból piaci állásba.
Mindezen célok eléréséhez új alapokra kellett helyezni az állami közfoglalkoztatás rendszerét, ezért a kormány 2011-ben megszüntette a közmunkaprogramot, a közcélú munkát és a közhasznú munkavégzést, s ezeket felváltotta a közfoglalkoztatás új rendszere. Megteremtették annak feltételeit, hogy egyrészt a közfoglalkoztatottak oktatásban részesülhessenek, másrészt azt is, hogy részt vehessenek közfoglalkoztatotti státusuk elvesztése nélkül az idénymunkákban. A közfoglalkoztatás így nem hátráltatta, hanem segítette a mezőgazdasági munkákat.
A közfoglalkoztatásban részt vevők száma folyamatosan és dinamikusan bővült. 2011-ben közel 76 ezer fő dolgozott közfoglalkoztatottként, és a számuk folyamatosan emelkedett. 2016-ban ez már 223 ezer fő volt. A költségvetési ráfordítás 64 milliárd forintról közel 300 milliárd forint fölé nőtt. A javuló munkaerőpiaci folyamatokkal párhuzamosan 2017-től a közfoglalkoztatottak száma folyamatosan csökkent, mára 150 ezer körül mozog, s egyre többen tudtak elhelyezkedni az elsődleges munkaerőpiacon.
A kormány nagyon fontos feladata volt, hogy a közfoglalkoztatás és a munkahelyteremtés mellett foglalkozzon a már munkaviszonnyal rendelkezők státusvédelmével. Ezt a célkitűzést a Munkahelyvédelmi akcióterv szolgálta, amely azokat a munkavállalókat segítette, akik élethelyzetüknél vagy életkoruknál fogva hátrányos helyzetben voltak a munkaerőpiacon. Ilyenek a 25 évnél fiatalabb pályakezdő fiatalok, a kisgyermekes szülők, a tartósan munkanélküliek, az alacsony iskolázottságúak, valamint a nyugdíj felé közeledő 55 év felettiek. Foglalkoztatásukat a munkáltatóknak nyújtott adókedvezményekkel ösztönözte a kormány.
A program a nyugdíj előtt állók foglalkoztatását segíti legnagyobb arányban. 2017 szeptemberében tíz nyugdíj előtt álló személyből hétnek (355 ezer 55 év feletti munkavállalónak) az állását védte. Ugyanakkor a Munkahelyvédelmi akcióterv segítette a 25 év alatti fiatalok munkába állását is, eddig több mint 170 ezer pályakezdő fiatal foglalkoztatását tette lehetővé. Évente átlagosan mintegy 34 ezer kisgyermekes szülő tudta a program segítségével megőrizni a munkahelyét, így az eddigi legeredményesebb eszköz lett arra, hogy a kisgyermekes szülők könnyen visszatérjenek a munkaerőpiacra. A kormány a Munkahelyvédelmi akcióterv 2013-as bevezetése óta összesen 39 milliárd forint kedvezményt adott a versenyszférában a munkáltatóknak, ha szülésből visszatérő anyát foglalkoztattak. Jelenleg több mint 315 ezer alacsony iskolai végzettségű, szakképzettséget nem igénylő munkakörben dolgozó ember, valamint 22 ezer tartós álláskereső foglalkoztatását is ez a program segíti. Az akcióterv 2015 júliusa óta a mezőgazdaságban dolgozó 25 és 55 év közötti foglalkoztatottakra is kiterjedt, s itt mintegy 20 ezer munkavállaló érintett.
A Munkahelyvédelmi akcióterv 2013. január 1-jén lépett életbe, és immár hatodik éve segíti eredményesen a munkához jutást, illetve a munkahelyek megőrzését. 2018 végére több mint 916 ezer munkavállaló foglalkoztatását segítette, és bevezetése óta az állam már 700 milliárd forintot hagyott – a szociális hozzájárulási adóból – a vállalkozásoknál.
Kétezertízhez képest 2018 augusztusára 774 ezer fővel nőtt és így összességében 4,487 millió főre emelkedett a foglalkoztatottak száma. Ez nem valósulhatott volna meg a közfoglalkoztatás és a Munkahelyvédelmi akcióterv nélkül. Ezek az adatok is azt mutatják, hogy a kormány 2010-ben vállalt – s akkor az ellenzék és a „mértékadó szakértők” által hitetlenkedve, sőt nevetve fogadott – terve az egymillió új foglalkoztatottról reális elképzelés volt, és időarányosan megvalósult.
Uniós források megmentése
A 2007–2013 közötti időszakban 8200 milliárd forint uniós fejlesztési forrás állt Magyarország rendelkezésére, amelyből három év alatt – 2007–2010 júniusa között – csupán 980 milliárd forintot fizettek ki. Ez a teljes forrás alig 12 százalékát jelentette. Ezért 2010-ben az új kormány olyan helyzetben és állapotban vette át az uniós források kezelését, amely komoly kockázatot jelentett a források – kimutatható és szabad szemmel is jól látható – részének elvesztésére. A feladat tehát nemcsak a tartalmi felhasználás kialakítása, hanem a forrásvesztés elkerülése is volt. Ezért a kormány nem tehetett mást, mint egyéb szempontokat hátrébb sorolva mindent megtett a forrásvesztés elkerülésére. Meg kellett akadályozni, hogy hazánk akár egy eurócentet is elbukjon a balliberális elődök hanyagsága, hibája miatt, hiszen az uniós források megmentése nélkül nem lehetett volna konszolidálni az államháztartást, s erős és független pályára állítani az országot.
Első lépésként a kormány megszüntette a közcélok helyett lobbiérdekeket szolgáló Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget, s a szakmai döntésekhez közel, az egyes minisztériumokba kerültek integrálásra az irányító hatóságok, valamint a Miniszterelnökségen létrejött az ezt felügyelő, koordináló államtitkárság. Ez az új rendszer nagymértékben növelte az uniós források lehívásának képességét. Ennek köszönhetően 2015-ben sikeresen és eredményesen, forrásvesztés nélkül lezárták a 2007–2013-as fejlesztési ciklust. A munka olyannyira jól sikerült, hogy nemhogy forrásvesztés nem lett, de majd 10 százalékkal nagyobb mértékben, 9200 milliárd forintot meghaladó összegben támogatták a pályázókat, s így összesen több mint 70 ezer projekt jutott forráshoz.
A számokon túl ennek a folyamatnak a jelentősége felbecsülhetetlen a munkahelyteremtés, a foglalkoztatás, az infrastrukturális környezet, a státusbiztonság területén. Az uniós források megmentése, beágyazása a magyar gazdasági vérkeringésbe lehetővé tette, hogy – arra az átmeneti időszakra, amíg a hazai ipar, mezőgazdaság és szolgáltatói szektor újraerősítése meg nem történik – nagyszámú munkahely jöjjön létre, sokszor olyan területeken, amelyek szinte teljesen kimaradtak a rendszerváltozás hasznait húzó régiók és térségek közül.
Nemcsak ezeken a gazdasági szektorokon lendített jelentőset az uniós forrásmentés, hanem rengeteg, az állami feladatvállalást érintő infrastrukturális fejlesztési területen is. Akik ma folyamatosan kritizálják az oktatás és az egészségügy területén a kormányzatot, elfelejtik, hogy sok százmilliárd forint ment volna veszendőbe ezeken a területeken, ha a jelenlegi kormány nem szakít elődei tehetetlen politikájával.
A fentiekben felsorolt lépések juttatták el a magyar államot abba a helyzetbe, hogy a pillanatnyi túlélésen túlra tudjon tekinteni. Elkezdhette egy hosszú távon fenntartható, stabil, nemzeti gazdaság- és pénzügypolitika kiépítését, amely nemcsak stabilitást hozott hazánknak, hanem alapja lehetett egy új társadalom- és nemzetpolitikának.
Folytatjuk
A sorozat többi részét IDE kattintva olvashatják el!