– Gratulálunk a díjhoz! Nagy vágya teljesült?
Minden csepp egy új történet
A belga sörök nem csupán italok, hanem a nemzeti identitás és büszkeség fontos részei
– Gratulálunk a díjhoz! Nagy vágya teljesült?
– Nagyon boldog vagyok, visszatért az erőm, az önbizalmam. Most tele energiával azon gondolkodom, azon fogok munkálkodni a jövőben, hogy ezt az elismerést még valamilyen maradandó alkotással megköszönjem.
– Sok műfajban alkot. Mindig színész akart lenni?
– A rádióban az ifjúsági osztály vezetője, Padisák Mihály Így írunk mi címmel pályázatot hirdetett, és a gimnáziumi irodalomtanárom tőlünk is kért anyagokat. A novellám harmadik helyezést ért el, és a rádióban végighallgathattam, ahogy az általam megálmodott figurát Bodrogi Gyula életre keltette. Ezek után elkapott a gépszíj, verseket tanultam, színházba jártam, és felvételiztem a Színművészeti Főiskolára. Azóta hét könyvem jelent meg, főleg bűnügyi és kalandregények. A pályafutásom során 17 színdarabot, köztük musicalt is írtam, amelyekből néhányat a Karinthy Színházban mutattunk be, és játszották őket a Budapesti Kamaraszínházban és a Vidám Színpadon is. A Börtönszínház címűre nagyon büszke vagyok, mert igazán szép karriert futott be. 2009-ben benevezték a New York-i Midtown Nemzetközi Színházi Fesztiválra. Angolul kellett előadnunk, ami azért rémített meg, mert előtte volt egy rossz élményem. A Thália Színház tagja voltam, amikor egy orosz színház Csehov egyik művét játszotta el – csodálatos színészekkel. Kedvezni akartak a publikumnak, ezért 10-15 percet magyarul adtak elő. Borzalmas volt, alig bírtuk ki nevetés nélkül… Aztán életre szóló élmény lett, főleg azért is, mert megkaptam a legjobb férfialakítás díját.
– Írás közben harcol egymással az író és a színész?
– Amikor írok, a színész beleszól az írásba! Rögtön jelzi, ha hamis vagy papírízű a mondat. De édes harc ez. Szenvedélyesen szeretek írni. Többször elgondolkoztam azon, hogy honnan veszem ehhez a bátorságot. Hogy lehet, hogy Feydeau vagy Békeffi István után egy Harsányi-darabot mutatnak be? Az írószövetség elolvasta a színdarabjaimat és a könyveimet, befogadott a tagjai sorába.
– A járvány idején mivel foglalja el magát?
– Néhány hónapja a hivatalos közösségi oldalamra, amelyet több mint 17 ezren követnek, általam írt szövegeket, kis videókat teszek fel. Fecsegő kulisszák a címe. A hozzászólásokból árad felém a szeretet, ami sok mindenért kárpótol.
– Én is megnéztem néhányat közülük. Szórakoztató történet, amikor a főiskolán Petőfi Levél Arany Jánoshoz című versét akarja előadni „a szemben ülő szemüveges krokodilnak”.
– Ez a vers végigkísérte az életemet, a főiskolára is ezzel felvételiztem. Nagyon gátlásos, elálló fülű, pattanásos arcú fiú voltam. Rettenetesen izgultam, amikor beléptem az ajtón. A portás rám nézett, és megkérdezte: „Maga guggol vagy áll? Kik jönnek ide?” Ezzel meg is adta az alaphangot. Felmentem a színpadra, a nézőtéren pedig ott ültek a nagyok: Várkonyi Zoltán, Major Tamás, Vámos László, Gáti József. Olyan ideges voltam, hogy majdnem lenyeltem a nyelvemet. Várkonyi odajött hozzám, próbált megnyugtatni. Aztán elmondtam a nyolc-tíz perces verset, és nem állítottak meg. Utána a második és a harmadik rostán is ugyanazt kérték, és ugyanúgy végighallgatták.
– Milyen visszajelzéseket kapott az Egy óra múlva itt vagyok című tévésorozat kapcsán?
– Voltak, akik félreértették, és úgy gondolták, hogy a film egyfajta kommunista propaganda. Ami nem igaz. A rendező és az író szerint Láng Vince egy csetlő-botló, szerencsétlen alak, aki szeretne mindent túlélni. Így is játszottam, és ettől volt óriási sikere. Ő a magyar Švejk, aki minden helyzetben feltalálja magát, és talpon marad. Ahogy az ország is. Erről szól a film.
– Rögtön elfogadta a szerepet?
– Abban az időben a Thália Színház tagja voltam, ahol olyan nyugati szerzők darabjait mutathattuk be, amelyeket máshol nem láthatott a közönség. Az igazgató, Kazimir Károly mindent el tudott intézni. Sajnos összevesztem vele, mert azt mondta, hogy elég volt a filmezésből, hagyjam abba. Emiatt először vissza akartam adni Láng Vince szerepét, de Márkus László rám pirított: „Meg vagy te őrülve? Vállald el, ez fennmarad utánad!” Neki volt igaza. Közben Katkics Ilona felkért A palacsintás király című filmjében az udvari bolond szerepére. Kazimir kijelentette, hogy nem enged el. Mondtam neki, hogy ott ülök a színpadon háttal a közönségnek, ilyet más is tud. „Na de hogy ülsz ott háttal! Örökre emlékezni fognak rád a nézők” – válaszolta. Elvállaltam A palacsintás királyt, amelyen generációk nőttek fel, köztük a gyerekeim és az unokáim. Aztán éreztem, hogy jobb, ha elmegyek a színházból.
– Mindez hozzájárult ahhoz, hogy Karinthy Mártonnal magánszínházat alapítottak?
– Kazimir Karinthyt eltávolította a Tháliából, ott voltam, hallottam. Engem nem engedett forgatni, így aztán egymásra találtunk, és megalapítottuk a Hököm Színpadot. A kerületi tanács vezetője azt mondta, ha rendbe hozzuk a Bartók Béla úti lerobbant mozit, akkor kiadja bérleménybe. Megpróbáltunk pénzt szerezni.
A hetvenes évek közepén Végh Antal írt egy könyvet a futballbotrányról, bundákról, amelyek szálai egész magas szintig nyúltak fel. A könyvből született meg a Miért bántják a magyar futballt? című darabja. Gondoltuk, ha kibéreljük a Sportcsarnokot, és a darabot nagyszerű színészekkel – Bitskey Tibor, Agárdy Gábor, Szirtes Ádám, Csákányi László – visszük színre, akkor olyan bevételre tehetünk szert, amelyből renoválhatjuk az épületet. Nagy elánnal kezdtünk a munkához, még hitelt is felvettünk. A jegyek nyolcvan százaléka egy pillanat alatt elfogyott. Aztán egy nap behívtak Karinthyval a pártközpontba, ahol kiadták az ukázt, hogy azonnal állítsuk le a darabot, mert olyan mondatok vannak benne, amelyek nem hangozhatnak el. Nagyon megszeppentünk. Mindenünk benne volt az előadásban, a pénzünk, a hiteleink, a lakásunk. Legalább két előadás kellett, hogy ne menjünk csődbe. Remegve visszahívtuk őket, hogy: „Ne tessék haragudni, de nem tudunk kiszállni. Nem tetszene tudni valahogy segíteni?” Máig a fülemben cseng a válasz: „Jó, de nem lesz örömük benne.” A színészeknek nem mondtunk semmit, nem akartunk pánikot kelteni. Elindultunk a délutáni első előadásra, és azt láttuk, hogy a Sportcsarnokot kutyás rendőrökkel vették körül. A frász tört ránk. Elkezdődött az előadás. Sokan eljöttek, de a C szektor üres volt. Lement az első felvonás, a szünetben izgatottan biztattuk egymást. Kimentünk a második felvonásra, és láttuk, hogy a C szektor megtelt. Ki engedte be őket? Kiderült, hogy akik ott ültek, nem a darabot akarták élvezni, hanem botrányt okozni. Kiabáltak, fújoltak. A színészek hősiesen végigjátszották az előadást, aztán azt mondták, hogy este nem lépnek fel. Karinthyval úgy döntöttünk, hogy akkor mi majd kiállunk a közönség elé, és töredelmesen bevalljuk, hogy a színészek elmentek haza, minket tessenek megkövezni, feldarabolni. Nagy meglepetésünkre mindenki visszajött. Az esti előadáson ugyanaz történt. Első felvonás, középszerű siker, C szektor üres, második felvonás, C szektor tele, botrány. A lényeg, hogy a darabot megbuktatták, de a színházat nem. Hököm Színpadról később Karinthy Színházra változtattuk a nevet, sokat dolgoztunk, vidékre jártunk, minden egyre jobb lett. Aztán, amikor már nagyon jó lett, akkor, ahogy lenni szokott, az egyiknek mennie kellett. Az voltam én. Nem keseredtem el, mert közben a Nemzeti Színházban játszottam. Ezt a történetet megírtam a Botrány a Sportcsarnokban című könyvemben. Többek között ennek a kötetnek köszönhetem, hogy az írószövetség bevett a tagjai sorába.
– A diplomáját 1968-ban vette át, de előtte már színházban és filmekben is játszott. Hogyan indult be ilyen hamar a szekér?
– Szász Péter rendezővel 1967-ben ismerkedtem meg, aki akkor forgatta a Fiúk a térről című filmjét, amelyben Bujtor István öccsét alakítottam. Később az Állítsátok meg Arturo Uit! című filmjében a címszerepet is eljátszhattam. Szász Péternek köszönhetem, hogy elkezdtem karatézni, mert azt mondta, elege van abból, hogy a színészek a filmekben nem tudnak rendesen bunyózni. Polyák József fekete öves karatemesternél vettünk leckéket. Beleszerettem a sportba, főleg az tetszett, ami mögötte van, az elmélkedés, a befelé fordulás. Formagyakorlatokban szereztem meg a fekete övemet, a gyakorlatok máig kondícióban tartanak. Én nem mentem tatamira, szőnyegre, vigyáztam az arcomra. Úgy is elég karakteres volt. Mindig ajánlom a karatét a fiataloknak, mert magabiztosságot és erőt ad, hogy nemet mondjanak bizonyos káros szenvedélyekre.
– Milyen céllal alapította meg a Harsányi Színjátszó Stúdiót?
– Több mint negyven éve élek együtt a feleségemmel, két lányunk és egy fiunk van. Egy idő után rájöttem, hogy jó apa vagyok. Nem gondoltam volna magamról, de így van. Amikor csak tehettem, a gyerekekkel voltam, mindenféle játékot találtam ki, elvittem őket a mese, a fantázia világába. Kidolgoztam egy szisztémát, amiről azt gondoltam, ha náluk tudom alkalmazni, akkor talán más fiatalokkal is sikerülne. A stúdió lényege, hogy a gyerekek megmutathassák a tehetségüket, megtanulják a verbális és nonverbális kommunikációt, és kibontakozhasson a személyiségük. Számos diákunk választotta a színészi hivatást, mások pedig az élet különböző területein érnek el sikereket. A stúdió vezetését egy idő után átadtam Melinda lányomnak, aki nagyszerű színész és drámatanár. A fiunk, Viktor a hágai egyetemen nemzetközi jogot tanult, most már itthon él. A másik lányunk, Ditta a Műszaki Egyetemen végzett, és Németországban, egy cég felső vezetésében dolgozik. Hétvégenként pedig magyar nyelvű színiiskolát vezet hetven-nyolcvan gyereknek. Már mindenféle fesztiválokra is beneveztek.
– A járvány alatt írt egy dalt Százhúsz évig élünk még! címmel. Ez azt sejteti, hogy még vannak tervei.
– Nagyon sok. A dalom erőt ad az embereknek, eddig 320 ezren nézték meg. Forgatókönyvet, színdarabot írok, befejeztem a Jó estét, nyár, jó estét, szerelem folytatását. A Fejes Endre novellájából készült film ott ért véget, hogy a fiú meggyilkolta a lányt. Azt találtam ki, hogy életfogytiglanra ítélték, negyven év múlva kiengedik a börtönből – jól kitalálta a színész magának a szerepet –, és belecsöppen a XXI. századi digitális világba. Ez izgat, ennek megvalósítása nagy vágyam.
Névjegy
Harsányi Gábor színész, író, drámaszerző 1945-ben született Budapesten. Az első tévéfilmjei után ismert és népszerű lett. 1979-től négy évig a Mafilm társulatának volt a tagja. 1982-ben a Karinthy Színház egyik alapítója és társigazgatója. Játszott a Thália Színházban, a Vidám Színpadon és a Nemzeti Színházban. Kossuth-díjas, kétszeres Jászai Mari-díjas és érdemes művész.
A belga sörök nem csupán italok, hanem a nemzeti identitás és büszkeség fontos részei
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
A kamerák előtt vertek meg egy benzinkutast, itt a felvétel
Így reagált a Mazsihisz a Benjamin Netanjahu elleni elfogatóparancsra
"Döntöttem" - Életreszóló döntést hozott Epres Panni, rengetegen támogatják benne
Újabb megdöbbentő lépés Bidenéktől: nemcsak a világháborút robbanthatják ki, milliárdokat is kaszálhatnak
Szalah kezdhet csomagolni, megvan a gólerős utódja
Drámai fordulatra készül Putyin: a fegyverszállító országoknak üzent
Stumpf magára rántotta a gyűlölettől bűzlő, saját maga által főzött kotyvalékát
Megosztó a magyar háziasszony pörkölt receptje, most mégis sokan imádják
Magyar Péter kínos magyarázkodásba kezdett, de nem volt benne sok köszönet
K...rva nagy következmények
Pressman képmutatása nem ismer határokat
Orosz légicsapás ukrán célpontok ellen: Drámai fordulat a határnál
A belga sörök nem csupán italok, hanem a nemzeti identitás és büszkeség fontos részei
Pósa történetei nem öncélúak, hanem közösségi okulásra készültek, mindezt hitelesen, remek stílusban közli velünk, az olvasókkal.
Albert Gábor gazdag életművének sokszínű műfajú, tartalmú és üzenetű írásai bizonyítják, hogy életét a magyar nemzet kulturális örökségének megőrzésére és népünk szellemi értékeink továbbadására tette föl.
Értelek – mondta Rezeda Kázmér, mert mindig ezt mondta, amikor nem értett semmit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.