Kék korszak

Remélem, hogy ezek a kezdeti sörök valóban csak a beetető fázis egy fogyasztói edukációs folyamatban.

2024. 03. 02. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola padjait koptattam, még csak szakdolgozatokban, statisztikai táblákban teljesedhetett ki egy hallgató. A mára már egyetemi karrá avanzsált iskolában a tankonyhában nemcsak a napi menü készül, hanem a magyar sörkultúra tantárgy részeként sört is főznek az egyetemisták. Már kóstolható az etióp kávéval és ananásszal ízesített imperial stout és a debütáló sörük, egy meghökkentően kék, bodzával és perzsa kék sóval dúsított gose is.

Csulak Gergely mesteroktató és egy volt diák, Nyíri Szilárd, a One Beer Pub és webshop tulajdonosa közös projektje alapján a hallgatók a főiskolán megalkothatják a saját sörüket. A tantárgy azonban túlmutat a tankonyhán lábosokban készülő klasszikus homebrew főzeteken, mert a javasolt irányok alapján megalkotott sörreceptek mellett a dizájn, a költségek, az energiaforrások és a piaci bevezetés megtervezése is komplexen részét képezi a szemeszternek.

Az elkészült söröket a kari zsűri elbírálja, és a legjobbnak választott termék kap zöld jelzést, amit a One Beer segítségével nagyban is lefőznek a Reketye Sörfőzdében, és a webshopon megvásárolható, illetve fesztiválokon is megkóstolható. Legutóbb a sikeres Indoor sörfesztiválon is kipróbálhattuk az immár két ízből álló BGE-söröket.

 

Cél az extremitás

Nyíri Szilárd a Lágertől a madártejig címmel írt szakdolgozatára hivatkozva említi, hogy a sörpiacon fontos helye lehet az extrém söröknek. Az egyik első ilyen projektje, a stout alapú Madártej sör volt, amiből két hét alatt elfogyott egy teljes főzet. A One Beer filozófiájától nem idegen ez az irány. A nagytarcsai Reketye Sörfőzdével, Winkler Róberttel és a Beerporn szakportállal karöltve többször megrendezték már az extrém sörök versenyét a One Beerben. Ilyen versenyen lett első a Somogyváry Péter és Sós Gergely duó, akik SØRT néven extrém, de nagyon letisztult dizájnnal és ízvilággal rendelkező sörökkel vannak jelen a sörpiacon. Sárgadinnyés-uborkás-kapros debütáló sörük után céklás, hagymás és más különleges addikciós söreikkel találkozhattunk.

Fotó: Vásárhelyi István – Beer Gastronomy

Persze a craft söröktől nem áll messze az extremitás, a Mad Scientist, a Horizont, a Hop Top vagy az Etyeki Sörmanufaktúra sörei között is találunk egész agyament ötletekből megszületett söröket. A kék sör sem volt ismeretlen. De gerilla főzőktől is volt meghökkentő főzet. A Kővári (Armando Otchoa) Gergő által készített Insulin Pump nevű, igazi punk virtussal összeállított sörbe annak idején egy békebeli trafik édességpultjának javát is belefőzte a sörfőző, a zizitől a ropin keresztül a Ziegler-ostyáig. Kérdés, hogy a polgárpukkasztás, a különleges ízek harmóniája vagy az üzleti haszon a fő cél?

 

Hol tartanak a BGE-sörök?

A gose, Popp Péter és Vasali Dávid László hallgatók ötlete nyomán egy egész valószínűtlenül strandkorlátkék űrszínnel és dús kékesfehér tusfürdőszerű habbal hökkenti meg bátor kóstolóit. Illatában a bodza nagyon szépen megmutatkozik, édeskés, ribizlis, savanyúcukros felhangokkal. Ízében a 80-as években tenyérből nyalt italporra, a nosztalgikus Limóra hajaz. Az édes-savanyú bizsereg a nyelvünkön, a korty végén egy határozott sós lecsengéssel.

Az ananászos-kávés imperial stout kitalálói között már női sörfőzőket is találunk, ezt a sört a Hajdú Tímea, Krisztián Anita és Maier Dorián hármas alkotta meg. Illatában már jóval komplexebb a kék sörnél. Tejeskávé és kis vanília kandikál ki az ananászkonzerves, édes aromák mögül, majd érkezik egy kis kiolvadt, édes tejszínes csokoládéjégkrém. Ízében is folytatódik a gejl, ragacsosabb vonal, amire a stout pörkölt malátái és a kávé keserűje kicsit széteső grillázsos keserűvel reflektál. A kilenc százalék alkoholtartalmat szépen elrejtették, inkább a cukros, ananászos ízvonal uralja a terepet.

Fotó: Vásárhelyi István – Beer Gastronomy

Hogy ki lehet a célcsoport? A magyar fogyasztó édesszájú, a nők különösen szeretik a gyümölcsös, édes-fanyar söröket. Bár az örök első helyről a meggyes söröket aligha lehet letaszítani, a különlegességek meghódíthatnak sok kíváncsi vevőt, főleg, ha nem olyan markánsan keserű az a sör, mint egy pilzeni vagy egy IPA. Nyíri Szilárd büszkén említette, hogy az elmúlt évben a One Beer látogatóinak már egyharmada a női fogyasztók közül került ki. Ezekkel a behízelgően édes, extrém irányultságú sörökkel pedig sok KKK-sörökkel ismerkedő, tartózkodóbb fogyasztót be lehet vonzani. Főleg, ha van benne egy exkluzivitást sugalló menőségi faktor.

Remélem, hogy ezek a kezdeti sörök valóban csak a beetető fázis egy fogyasztói edukációs folyamatban. A jelenleg kóstolható két sör ígéretes próbálkozás, de ezzel a kicsit butácska, gejl édességgel nem elég kiforrott a két termék. Az elegánsan csengő hozzávalók, az etióp kávé és ananász, vagy a bodza és a perzsa kék só, fiatalos bohósággal és némi öncélú villantással vannak egymásra dobálva, nincs meg a komplex harmónia a sörökben. Ha Winkler Róbert féligazságokkal teletűzdelt, tagadhatatlanul jól tálalt sörös videóinak a hallgatósága a célcsoport, akkor tökéletes az ízvilág, és biztos lesz az üzleti siker. Ha a hazai elit sörfőzdék szintje és a magasabb gasztronómiai integrálhatóság a távlati cél, akkor még sokat kell csiszolni rajtuk, hogy egy komolyabb sztenderdnek is megfeleljenek ezek a sörök. A BGE remek kezdeményezéséhez és a hallgatói igyekezethez mindenesetre szívből gratulálok.

Borítókép: SØRT Brewery (Forrás: Facebook)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.