A civilizáció története sok szempontból – és sokak szerint – tekinthető úgy, mint a bor története. Gazdasági, vallási, társadalmi, orvosi és politikai szempontból, a szőlő évezredek óta együtt él az emberiséggel. Sokan kutatták, kutatják ma is a szőlő és a bor eredetét, a hozzájuk kapcsolódó kulturális, esztétikai kérdéseket, a bornak a különféle vallásokban betöltött szerepét. Mert a bornak nem kizárólag a keresztény kultúrában van pótolhatatlan szerepe.
A kutatások középpontjába elsősorban a görög és római irodalmi szövegek kerültek, legtöbbjük Homérosztól és Hésziodosztól. De a hellenizmust követően is számos igen hasznos munka maradt fenn ebben a körben, nem véletlenül. Az ezredforduló környékén a jó borok készítésének számos alapelvét ismerték.

Ezek között számos olyan elemet is találunk, amit ma is alkalmaznak a borkészítés során. Cato, az idősebb Plinius és a spanyol Columella munkássága a mai tudósok számára is sokszor figyelemre méltó eredményeket hordoz.
A sokak által feltett kérdés: vajon miért az alkohol és miért pont a bor?
Mostanában talán még erősebb az aktualitása ennek a kérdésnek. A héten újra megjelentek olyan hírek, amelyek kétségbe vonják az elmúlt évtizedekben gyakran hangoztatott francia paradoxon érvényességét. Meggyőződésem szerint az igényes borfogyasztó nem azért kedveli a bort, mert tudományosan beilleszthető az „egészségesnek” mondott vagy gondolt életvitelbe. Sokat foglalkoztat engem is a téma, próbálok válaszokat adni magam is. Nem könnyű.
Tény, hogy az etil-alkohol volt minden idők leghatékonyabb drogja. A lepárlás felfedezése előtt az etil-alkoholt tartalmazó vegyületeket a leggyorsabban a bor készítésével lehetett elérni.
Az etil-alkohol tartalmú vegyületek néha fájdalomcsillapító, fertőtlenítő és néha általános gyógyító szerek is egyben. Komoly tudatmódosító hatásai is vannak, kis mennyiségben természetes opiátszerű vegyületek – endorfinok és enkefalinok – felszabadulását is elősegíti az agyunkban.