Megdöbbentő volt látni a Dakar-rali utolsó szakaszairól érkező televíziós felvételeken, hogy a biztonsági erők gumibotos fenyítést alkalmazva sem tudják lezavarni a tömeget pályáról. S így azt is képtelenek megakadályozni, hogy a helyiek sportot űzzenek abból, ki az, aki még éppen át tud szaladni az érkező jármű előtt. Szombaton egy tizenkét éves kisfiú sajnos már nem tudott, egy kamion elütötte – a motoros Caldecott, valamint az egy nappal korábban elgázolt másik kisfiú után –, az idei Dakar harmadik áldozata lett… (A verseny 1978 óta íródó krónikája ötven halálos balesetet jegyez, közte immár huszonhárom versenyzőét.)
A szombati tragédia után a szervezők úgy döntöttek, hogy a zárószakaszon, a Rózsaszín-tó partján kijelölt 31 km-es gyorsaságin – amelyen a legnagyobb a tömeg – nem mérnek időt. A végeredmény tehát gyakorlatilag már szombaton kialakult, de erről az etapról egyébként is mindenképpen külön kellene szólni. Mindenekelőtt Varga Ákos produkciója okán, ugyanis a hírmondónak maradt motorosunk a nyolcadik legjobb eredményt érte el! Miközben a mezőny nagyobbik fele eltévedt a sivatagban, és a helikopteres felvételeken megzavart hangyaboly képét mutatta, Varga azon kevesek között volt, akik ráleltek a Dakarba vezető útra. „A szakasz 160. kilométerénél észleltem a jobbra vezető nyomokat, de azt is láttam, hogy nem arra kell menni” – fogalmazott Varga, aki a végelszámolásnál a 60. helyen zárta az idei Dakart. (Nyert a spanyol Coma, megelőzve a címvédő francia Despres-t.)
Navigációs problémája az autósok közül egyedül versenyben maradó duónknak, Szalay Balázsnak és Bunkoczi Lászlónak sem volt, de másfajta adódott: „Már csak három perc volt hátra a rajtig, amikor észrevettem, hogy ellopták a sisakomat. Laci gyorsan megállított egy szervizkamiont, valakinek a fejéről lekönyörögte a fejvédőjét, így végül el tudtunk indulni…” – mondta Szalay, aki a szakaszt a 26., az idei Dakart a 28. helyen abszolválta.
Az öt-öt autós és motoros egységünkből tehát a várakozást jócskán alulmúlva csak egy-egy ért célba, három kamionunk közül viszont kettő is, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Rack György trió a 17., a Szobi Balázs, Jobbágy Ákos, Éder Attila összetételű egység újoncként a 25. lett.
Az autósoknál az egykori alpesi síző világbajnok francia Alphand a tavalyi második helye után az idén nyerni tudott, a sikeréhez hozzájárult, hogy az előző két verseny győztesének, honfi- és márkatársának, az összetettben addig vezető Peterhanselnek múlt csütörtökön balesete volt, nekiment egy fának. Adalékkal szolgálva ahhoz, hogy a sivatagban nem csak a homok okozhat bosszúságot.
Végeredmény, autósok (a rajtnál 184): 1. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi) 53:47:32 ó, 2. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen) 17:53 p hátrány, 3. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubishi) 1:50:38 ó h., … 29. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 30:44:16 ó h. Motorosok (252): 1. Coma (spanyol, KTM) 55:27:17 ó, 2. Despres (francia, KTM) 1:13:29 ó h., 3. Sala (olasz, KTM) 2:29:48 ó h., … 60. Varga 28:50:26 ó h. Kamionok (75): 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 71:22:16 ó, 2. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, MAN) 2:21:09 ó h., 3. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 3:05:52 ó h., … 17. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 30:08:46 ó h., … 25. Szobi, Jobbágy, Éder (MAN) 49:00:14 ó h.
„Bezzegrománia” megtámadta a nagyváradi magyar premontrei örökséget
