Ízelítőt kaptunk abból Estorilban, hogy a motorsport népszerűsége és televíziós nézettsége fokozatosan, de magabiztosan miért hagyja maga mögött a Forma–1-ét. Az autósoknál örülhetünk, ha futamonként egy-két előzést láthattunk, sokszor azt is csak a boxutca miatt. (Ha nincs a tulajdonképpen értelmetlen, csak az izgalmak pótlása miatt kitalált kötelező kiállás, a Forma–1 teljes unalomba fulladna.) A motorosoknál, különösen a legkisebb, 125 köbcentis kategóriában, nincsenek leosztott lapok, rendkívül élesek a versenyek.
A tegnapi Portugál Nagydíj talán az eddigi összesen túltett. Talmácsi Gábor az első sorból, a negyedik helyről rajtolt, legnagyobb vetélytársa, a spanyol Faubel pedig csak a nyolcadik pozícióból. Ehhez képest az első kör nagyon rosszul sikerült Talmácsinak. Rosszul kapta el a rajtot, a negyedik helyről a nyolcadikra esett vissza, miközben Faubel feljött a harmadikra. Az olasz Pasini még nála is jobban kezdett, elszáguldott a többiektől, akik nem tudták tartani vele a lépést. Az Aprilia magyar motorosa szerencsére hamar megmutatta, hogy számolni kell vele, gyorsan felzárkózott negyediknek Pasini, Corsi és Faubel mögé. Igaz, jelentős, durván két másodperces hátránnyal követte az élbolyt.
A következő fordulat 13 körrel a leintés előtt jött el: Pasini az élről bukott, s csak a középmezőnybe tudott visszaállni. Időközben Talmácsi óriási iramot diktált, s csatlakozott az élen állókhoz. Sőt, újabb három kör elteltével átvette a vezetést. Amikor Faubel visszacsúszott negyediknek, azt hittük, innentől hátradőlve figyelhetjük az eseményeket. Csakhogy Talmácsi nem tudott elszakadni üldözőitől, a verseny ezen szakaszában Espargaro szelte óriási tempóban a köröket. Corsi volt a második, Talmácsi Faubellel csatázott a harmadik-negyedik helyen. Espargaro is elfáradt az élen, ahol három körrel a vége előtt Faubel tűnt fel. Talmácsi rövid ideig visszacsúszott a negyedik helyre, de szerencsére nem ez jelentette a végét. Az utolsó előtti körben kihasználta, hogy Espargaro és Corsi egymással törődött, s bevágott másodiknak. Ezután rámotorozott Faubelre is, és az utolsó előtti kanyarban megelőzte. Sajnos nem ez volt az utolsó fordulat. Faubel kihasználta, hogy az ő motorja erősebb, az utolsó kanyarból szélárnyékban kivágódva visszaelőzött, s megnyerte a futamot.
Talmácsi a második helyezés miatt sem tűnt csalódottnak, boldogan integetett. A dobogón megpróbált gratulálni riválisának, ám ő nem fogadta el a felé nyújtott jobbot. Egyszerre sportos és sportszerűtlen kettejük párharca. Utóbbiról nem a magyar versenyző tehet, aki így értékelte a futamot:
– Megpróbáltam jól rajtolni, de nem sikerült. Aztán elkezdtem a felzárkózást, a motor és a gumik tapadása kifogástalan volt. Amikor Pasini kiesett, tudtam, hogy visszaesik majd kicsit a ritmus. Vicces verseny volt, mert nem csak én zárkóztam fel, hátulról egyre többen csatlakoztak az élbolyhoz. Egyetlen esélyem nyílt a győzelemre, ha Faubelt megelőzöm a sikánban, mert a motorom lassabb volt az egyenesben, mint az övé. Fordított helyzetben én nem tudtam volna így elmenni mellette a végén. Mindent kiadtam magamból, vezetem a pontversenyt, elégedett vagyok.
A hajrá körülményeiben legalább egyetértett Faubellel, a spanyol motoros is megerősítette, úgy spekulált, hogy a célegyenesben vissza tud előzni.
Reméljük, csak ott. S az összetettben Talmácsi megőrzi első helyét. Négy futammal a világbajnokság vége előtt még vezet öt ponttal.
MotoGP-ben a címvédő Rossi nyert, ezért az ausztrál Stoner még nem ünnepelheti összetett győzelmét.
Portugál Nagydíj, 125 kcm: 1. Faubel (spanyol, Aprilia), 2. Talmácsi (Aprilia), 3. Espargaro (spanyol, Aprilia). A pontverseny állása (még négy futam van hátra): 1. Talmácsi 209 pont, 2. Faubel 204, 3. Kojama Tomojosi (japán, KTM) 154.
Az őzek párzási időszaka miatt van veszély az utakon
