A versenyirányítás Michael Masi versenyigazgatóval az élen hozott néhány furcsa döntést az Abu-dzabi Nagydíj végjátékában, ami a Mercedes szerint Lewis Hamilton nyolcadik világbajnoki címébe került.
A legtöbbek által megkérdőjelezett döntés az volt, hogy a futam hajrájában, a biztonsági autós szakasz befejezte előtt a későbbi győztes Max Verstappen (Red Bull) és a Hamilton között járó lekörözött pilótáknak engedélyezték csak, hogy megelőzzék az éllovast és a biztonsági autót, a mezőny végén autózóknak pedig nem. Ha előbbi versenyzőket sem engedik el, akkor feltehetően Hamilton kaparintotta volna meg a világbajnoki címet, amit végül Verstappen hódított el.
A futam után a Mercedes két óvást is benyújtott, de mindkettőt visszadobta a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA). Azonban nemcsak a német csapat, hanem egykori világbajnokok és a jelenlegi mezőny több tagja sem érti a történteket. Lando Norris (McLaren) azon pilóták között volt, akik visszavehették a körüket, és meglepődött rajta, hogy mások miért nem tehettek így.
– Nem is tudtam, hogy csak azok mehettek el, akik Max előtt voltak. Nyilvánvaló, hogy csak a show miatt döntöttek eképpen – azt akarták, hogy legyen csata. Nem tisztem eldönteni, hogy ez így fair volt-e vagy sem. Én csak gratulálni szeretnék mindkét versenyzőnek – nyilatkozta a brit.
Norris csapattársa, Daniel Ricciardo a másik táborba tartozott, tehát ő nem előzhette meg a biztonsági autót és vehette vissza a körét.
– Kissé értetlenül állok a dolgok előtt, nem tudom mire vélni ezt. Amikor az ember abban a hitben él, hogy ebben az idényben már nem lesz több dráma, ilyesmi történik. Nem tudom eldönteni, hogy jó-e ez, az emberek televíziói lassan fel fognak robbanni, annyi itt a dráma. Rengeteg volt belőle – értékelt a tapasztalt ausztrál versenyző, majd gratulált Verstappennek, Hamilton felé pedig sajnálatát fejezte ki az utolsó percekben elbukott bajnoki cím miatt.
A 2009-es vb-győztes Jenson Button szerint a versenyigazgató ezzel a döntéssel azt akarta elérni, hogy ne rajta múljon a korona sorsa.
– Nem is kérdés, hogy Maxnak kedvezett az, hogy csak ennek az öt autónak engedélyezték a köre visszavételét. Igaz, korábban Lewist segítette a döntésük. Michael Masi viszont azt akarta, hogy versenyezzenek, nem akarta ő eldönteni, hogy kié legyen a bajnoki cím.
Damon Hill úgy vélte, a Red Bull rádióüzenetei sarkallták arra Masit, hogy ilyen döntéseket hozzon.
– Szerintem ezek új szabályok, új stílusú versenyrendezés. A Mercedes küzdött a döntésekkel, a Red Bull viszont durván játszott, és meggyőzte a versenyigazgatót, hogy az autókat engedni kell versenyezni – fogalmazott az egyszeres bajnok. – Sajnos nem lehet, hogy egyszerre mindketten nyerjenek. Én úgy láttam, hogy Max hősiesen küzdött, szerintem a megfelelő embert győzött – persze, ha lehet ilyet mondani. Együttérzek azonban Lewisszal, hiszen mindent beleadott a küzdelembe. Viszont egy félelmetes versenyzővel és csapattal állt szemben.
Nico Rosberg olyat vitt véghez 2016-ban, ami csak néhány pilótának adatott meg eddig: szoros világbajnoki csatában legyőzte Hamiltont. A visszavonult német pilóta sokakkal ellentétben a versenyigazgató védelmére kelt.
– Több esetben is előfordult, hogy nem követte a szabályokat, ettől függetlenül együtt lehet vele érezni. Mindenki figyelme rá hárult, és neki tizenöt másodperc állt rendelkezésére, hogy döntést hozzon a világbajnokság idényzáró versenyének utolsó körében. Ez a legnagyobb nyomással járó helyzet. A döntése elképesztő csatát és hihetetlen finálét eredményezett. Nagyon nehéz dolga volt az egész idényben, hogy kézben tartsa ezt az intenzív párharcot, ezért segítségre lesz szüksége a télen, hogy előrelépések történjenek a szabályok terén.
Borítókép: Max Verstappen (balra) és Lewis Hamilton az Abu-dzabi Nagydíjon (Fotó: EPA/Ali Haider)