Több mint egy hónapja véget ért a Formula–1 2021-es idénye, azonban az utolsó nagydíj drámai befejezése azóta is szolgáltat beszédtémát. Mint ismert, Max Verstappen (Red Bull) nyerte meg az Abu-Dzabiban megrendezett futamot, és ezzel együtt a világbajnoki címet is, miután az utolsó körben megelőzte a versenyen addig domináló Lewis Hamiltont (Mercedes).
A holland pilóta alighanem nem tudott volna vetélytársa elé kerülni, ha nem játszik minden a kezére az utolsó körökben. Előbb Nicholas Latifi törte össze a Williamsét, ezért pályára hajtott a biztonsági autó, Hamilton előnye pedig lenullázódott az élen. Verstappen ekkor kereket cserélt, riválisa azonban nem, így a Red Bull titánja friss gumikon várhatta az újraindítást, míg a brit pilóta abroncsai addigra már igencsak elhasználódtak. A legtöbb kérdést felvető esemény pedig az volt, hogy Michael Masi versenyigazgató az utolsó kör előtt – megváltoztatva korábbi döntését – úgy rendelkezett, hogy a két bajnokaspiráns között autózó lekörözött pilóták visszavehetik a körüket. Így Verstappen egy csapásra Hamilton mögé került, a többi pedig már történelem.
A Mercedes megóvta a futam végeredményét, ám a FIA nem adott igazat az istállónak. A német csapat ezután nem fellebbezett, a hírek szerint azért, mert a nemzetközi szövetség ígéretet tett Toto Wolfféknak, hogy a 2022-es idény előtt Masinak és Nikolas Tombazisnak, a FIA formulaautós technikai igazgatójának is távoznia kell a posztjáról.
A Mercedes tagadja, hogy ilyen megegyezés született volna a háttérben, az istálló álláspontja szerint a FIA ígéretet tett, kivizsgálja az idényzáró eseményeit. A Nemzetközi Automobil-szövetség az új elnök, Mohammed Ben Szulajem személyesen felügyelete mellett meg is tette az első lépéseket az ügyben. Első körben a csapatokkal egyeztetnek, majd január 19-én ülést tartanak a biztonsági autó használatához kapcsolódó szabályokról, később pedig a pilótákat is megkérdezik, szerintük miképpen lehetne következetesebb a versenyirányítás.
Ben Szulajem továbbá arra kérte Peter Bayert, a FIA együléses versenyautókért felelős igazgatóját, vizsgálja felül és optimalizálja a szövetség szerepvállalását az F1-ben.
A vizsgálat eredményeit februárban tárják az F1 bizottsága elé, azonban a végleges döntéseket csak a Motorsport Világtanács március 18-i ülésén jelentik be, azaz a 2022-es idénynyitó bahreini versenyhétvége első napján.
Az eredmények nemcsak a Formula–1, hanem az idényzáró óta csendbe burkolózó Lewis Hamilton jövőjére is hatással lehetnek. Külföldi sajtóhírek szerint ugyanis az őt ért sérelmek miatt a hétszeres világbajnok még fontolgatja, hogy folytassa-e pályafutását a királykategóriában, és döntését a vizsgálat végkimenetelének függvényében hozza meg.
A vizsgálat Masi sorsát is megpecsételheti, bár többen már így is biztosra veszik, hogy a versenyigazgatót leváltják.
Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: EPA/Ali Haider)