Csapatutasítás döntött, Oscar Piastri első futamgyőzelmét hozta a Magyar Nagydíj

Pályafutása első futamgyőzelmét ünnepelhette a vasárnap délutáni Formula–1-es Magyar Nagydíjon a McLaren versenyzője, Oscar Piastri. A 23 éves ausztrál versenyző a második kerékcserénél ugyan márkatársa mögé szorult, ám csapata kérésére visszavehette az elsőséget.

2024. 07. 21. 16:45
Oscar Piastri a rajtnál vette át először a vezetést Mogyoródon. Fotó: MTI/Kovács Tamás
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csütörtöki és pénteki kánikula után szombaton és vasárnap délelőtt is enyhébb, időnként borongósabb volt az látkép a Hungaroringen. Az időmérő edzés napján mégsem az időjárás, hanem két hiba hosszabbította meg kicsit a programot: a részben esős körülmények között kezdődő tréning a Red Bullt vezető Sergio Pérez újabb hibája, valamint az RB-pilóta Cunoda Juki balesete miatt kétszer is félbeszakadt. Végül Lando Norris idei második, pályafutása harmadik rajtelsőségének örülhetett , csapata pedig Oscar Piastri második helyezésén túl annak, hogy 2012, Lewis Hamilton időmérős sikere után lett újra első szombaton. A harmadik rajthely a világbajnoki címvédő Red Bull-versenyzőé, Max Verstappené lett.

 

Magyar sztársportolók és korábbi versenyzők a paddockban

Ilyen előzmények után fordultunk rá a vasárnapi versenynapra, amely korán kezdődött a Hungaroringen, kevéssel fél 9 előtt ugyanis elrajtolt a Formula–3 főversenye. Ezt követte a Brad Pitt-féle F1-es film néhány újabb jelenetének felvétele, majd a Formula–2-esek. Közben folyamatosan érkeztek a pilóták a pályára, a parkolótól a paddockig a Kick Sauber versenyzője, Valtteri Bottas kerékpárral közlekedett, de kevéssel 11 óra után befutott az előző három egyéni bajnokság győztese, Verstappen is. Alig három-négy órával a start előtt „kényelmesen” közlekedtek a pilóták a paddockban, délidőben az Alpine franciája, Pierre Gasly még örömmel állt oda a rá váró szurkolók mellé közös fényképekre. Nála nehezebben megközelíthető volt a kétszeres világelső Fernando Alonso, aki az őt övező felhajtást közönnyel viselve sétálgatott.

A paddock – amely a csapatok és pilóták „főutcája”, alkalmi bázisa a versenyhétvégéken – egyébként vasárnap telt meg igazán, a VIP-vendégek között olyan ismert sportolók is tiszteletüket tették, mint a magyar labdarúgó-válogatott kapusa, a feleségével kilátogató Gulácsi Péter vagy éppen az olimpiára készülő kézilabdázó, Lékai Máté és Imre Bence. Utóbbi ötkarikás ezüstérmes édesapja, Imre Géza társaságában látogatott ki a mogyoródi versenypályára. 

Korábbi autóversenyzőkből sem volt hiány: televíziós szakértőként itt volt a lapunknak pénteken nyilatkozó korábbi Williams-, McLaren- és Red Bull-pilóta, David Coulthard, pályatársa, a hatszoros futamgyőztes, a napokban főként a magánéletével a reflektorfénybe került Ralf Schumacher, valamint 1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve is. 

A sportág egyik „megmondóemberének” számító Villeneuve ezúttal ugyan nem szeretett volna nyilatkozni, mégis barátságosan fogadta a futamgyőztes kilétére vonatkozó kérdésünket. A szürke, felhős égboltra pillantva annyit elmondott, hogy ha esni fog, a Hungaroringen bármi megtörténhet, ő azonban akkor lenne a legelégedettebb, ha jó versenyt láthatna a telt házas közönség.

 

Rajt nyárias napsütésben

A hétvége főeseményének, a Formula–1-es futamnak a felvezetése egyébként kevéssel 13 óra után indult, a mezőny tagjait egy kamion platóján furikázták körbe a pályán, miközben a sorozat riportere kérdezte a főszereplőket. A legnagyobb üdvrivalgás Verstappennek jutott, akit Mogyoródon is egy jól elkülöníthető, egységesen narancssárgába öltözött holland mag buzdított a célegyenesben található egyik szektorban. 

A rajtprocedúra nagyjából 40 perccel a start előtt kezdődött meg. Az első versenyzők ekkor néhány bemelegítő kört tettek meg, majd felálltak a rajtrácsra, ahol az előkészületek zajlottak. Mindeközben néptáncbemutató, majd lemezlovas szórakoztatta a közönséget, negyedórával a rajtot megelőzően pedig Dér Heni elénekelte a Himnuszt.

A rajt időpontjára már nyoma sem volt a korábbi felhős időnek, napsütésben kezdte meg a 70 körös távot a mezőny. A rajtnál Piastri vette át a vezetést, mögé fellépett Verstappen, Norris pedig visszaesett a harmadik helyre. A holland a pályáról lesodródva előzte meg a britet, a sportfelügyelők is vizsgálni kezdték a történeteket, ezért a Red Bull jobbnak látta, hogy a címvédő önként adja vissza a pozíciót. Ez a 4. körben meg is történt.

 

Helycsere a második kerékcseréknél, majd a végén is

Az élmezőnyből elsőként Norris állt ki kerékcserére, őt követte Piastri. Verstappen az élre állt, mögötte a két Ferrari következett Charles Leclerc, Carlos Sainz sorrendben. Miután a 21. kör végén Verstappen is kemény keverékű abroncsokra váltott, a két McLaren visszatért elé. Amikor az éllovasok közül mindenki cserélt már, Piastri vezette a sort, nagyjából három másodperccel megelőzve Norrist, a harmadik helyet viszont Lewis Hamilton átvette Verstappentől. Féltávnál is ugyanígy álltak, azzal a különbséggel, hogy Norris két másodpercre csökkentette lemaradását.

A versenytáv második felének kezdetén az elsőségért még nem, a dobogó harmadik fokáért viszont éles harc alakult ki. Verstappen üldözte kitartóan Hamiltont, ám amikor először előzni próbált, lecsúszott a pályáról. A 46. körben Norris újra kiállt kerékcserére, kettővel később Piastri is, ám ezúttal a korábbi csere volt a nyerő, Norris megelőzte márkatársát. Verstappen sem jött ki jól a váltásokból, újabb helyet rontva visszaesett ötödiknek, később azonban leelőzte Leclerc-t.

Noha a 48. körben felmerült, hogy Norris cseréljen helyet Piastrival, a brit közel öt másodperces előnnyel fordult rá az utolsó 10 körre. Hárommal később Verstappen próbálkozott újra Hamilton ellen, a célegyenes végi manővernél azonban ütközött a hétszeres vb-győztessel, de ötödikként folytatni tudta a futamot. Norrist hiába kérte többször is csapata rádión, hogy engedje maga elé Piasrit, sokáig nem engedelmeskedett, hárommal a leintés előtt azonban minden korábbinál határozottabb figyelmeztetést kapott. Ekkor már nem volt mit tennie, a 68. körben lelassított és hagyta elmenni Piastrit, aki nem hibázott, és megnyerte a magyar futamot. 

Azzal, hogy a második idényét taposó, az F1-ben 2023-ban debütált Piastri nálunk érte el első sikerét, folytatódik a hagyomány, korábban ugyanis több pilóta, például két korábbi világbajnok, Fernando Alonso és Jenson Button is a Hungaroringen győzedelmeskedett karrierje során első alkalommal.

A 39. Magyar Nagydíj pontszerzői
1. Oscar Piastri (McLaren)

2. Lando Norris (McLaren)

3. Lewis Hamilton (Mercedes)

4. Charles Leclerc (Ferrari)

5. Max Versappen (Red Bull)

6. Carlos Sainz (Ferrari)

7. Sergio Pérez (Red Bull)

8. George Russell (Mercedes)

9. Cunoda Juki (RB)

10. Lance Stroll (Aston Martin)

A vb-pontversenyek állása 13 futam után (még 11 van hátra)

Versenyzők: 1. Verstappen 265 pont, 2. Norris 189, 3. Leclerc 162, 4. Sainz 154, 5. Piastri 149, 6. Hamilton 125, 7. Pérez 124, 8. Russell 116, 9. Alonso 45, 10. Stroll 24, 11. Hülkenberg 22, 12. Cunoda 22, 13. Ricciardo 11, 14. Oliver Bearman (brit, Ferrari) 6, 15. Gasly 6, 16. Magnussen 5, 17. Albon 4, 18. Ocon 3, 19. Csou 0, 20. Sargeant 0, 21. Bottas 0.

Csapatok: 1. Red Bull 389 pont, 2. McLaren 338, 3. Ferrari 322, 4. Mercedes 241, 5. Aston Martin 69, 6. RB 33, 7. Haas 27, 8. Alpine 9, 9. Williams 4, 10. Sauber 0.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.