A világbajnokság tizedik állomásán, az Orosz Nagydíjon a hatszoros világbajnok Lewis Hamilton vasárnap még a futam előtt hibázott, amikor a kivezető köre előtt a rajtpróbát nem az engedélyezett helyen végezte el, ráadásul a bokszutca kijáratánál állt meg, ezért kétszer öt, azaz tíz másodperces időbüntetést kapott. Azt, hogy a Mercedes brit pilótája ellen vizsgálat indult, már a futam előtt tudhattuk, a döntés a büntetéséről a verseny közben meg is született. Hamilton a tíz másodperces büntetését akkor töltötte le, amikor a 17. körben az élről kiállt kerékcserére. Ezzel a 11. helyre esett vissza, és gyakorlatilag elveszítette esélyét a futamgyőzelemre.
A pilóta a csapatrádión értetlenségének adott hangot a büntetése kapcsán, a leintés után a gyorsinterjúban érdemben nem beszélt a történtekről, a hivatalos sajtótájékoztatón azonban kifakadt.
– Biztos vagyok benne, hogy korábban még senki sem kapott két öt másodperces időbüntetést ennyire nevetséges okból. Senkit sem sodortam veszélybe, az évek során már milliószor megcsináltam ezt, és soha nem volt probléma. Úgy érzem, hogy a versenybírók meg akarnak állítani – füstölgött Hamilton, aki azért is frusztrált lehetett, mert a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) két büntetőpontot is beírt neki.
Ha egy versenyző egy naptári év alatt tizenkét büntetőpontot gyűjt össze, akkor az egyfutamos eltiltást von maga után, s mivel Hamiltonnak már volt nyolc pontja, meglegyintette az eltiltás szele. S bár nagy előnnyel vezet a világbajnokságon – neki 205 pontja van, a Szocsiban győztes csapattársának, Valtteri Bottasnak 161, s egy futamon 26 pont gyűjthető be –, egy verseny kihagyása új helyzetet teremthetne. Hamiltonnak két büntetőpontja majd november 17-én, a Török Nagydíj után évül el.
Vasárnap estére azonban fellélegezhetett, mert a Mercedes tényekkel támasztotta alá, konkrétan a rádióbeszélgetéssel, hogy nem ő hibázott, hanem a versenymérnöke, Peter Bonnington.
„A versenybírók a csapattól azt az információt kapták, hogy a 44-es rajtszámú autó vezetőjét a csapata utasította arra, hogy a rajtpróbát ne a megfelelő helyről végezze el. Ezt megerősítette a versenybírók által visszahallgatott rádiózás a csapat és a versenyző között. Ezen információra alapozva a bíróság módosítja a 46-os dokumentumba foglalt döntését, törli a büntetőpontokat, és helyette 25 ezer eurós pénzbírsággal sújtja a Mercedes-AMG Petronas-csapatot” – áll az FIA indoklásában.