Mészáros Márta: Jövő héten megyek Törőcsikhez

Ragályi Elemér, Andy Vajna és Elek Judit is jelen volt a Magyar Filmkritikusok Díja átadásán.

Lakner Dávid
2018. 02. 02. 20:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Testről és lélekről, az 1945, illetve az Aurora borealis kapta a főbb díjakat péntek délután, a Magyar Filmkritikusok Díja idei ünnepélyes átadásán. Az elismerést a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ), illetve a Magyar Filmművészek Szövetsége filmkritikus-szakosztálya ítéli oda, Báron György elmondása szerint már ötvenhatodik éve. Mint a MÚOSZ Film- és Tévékritikus Szakosztályának elnöke kifejtette, végignézte az eddigi díjazottakat, és az igazán fontos magyar filmek közül egy sem maradt ki.

Igaz volt ez az idei alkalomra is, miután a tavaly bemutatott magyar filmek jó része részesült valamilyen elismerésben. Méltatták többek között a Kojot, Az állampolgár, a Lengemesék, a Jupiter holdja, a Fagyott május, az 1945, valamint a Testről és lélekről alkotóit. Az életműdíjat Elek Judit, a Tutajosok rendezője vehette át. A legjobb rendező díját Enyedi Ildikó, a B. Nagy László-díjat pedig az 1945 stábja kapta meg.

A Simó Sándor Alapítvány díját minden évben a néhai filmrendező tanítványai adják át a legjobb egyetemi vizsgafilmnek. Ez volt az első alkalom, hogy az elismerést meg kellett osztani – jelentette ki a 2018-as átadó, a Moszkva teret és az 1945-öt rendező Török Ferenc. A Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói, Freund Ádám és Kis Hajni közösen vehették át a díjat. Előbbi a Földiek, míg Kis a Last Call című rövidfilmet rendezte, utóbbi kapcsán pedig muszáj említést tenni Zsurzs Kati emlékezetes alakításáról is. 

A magyar filmmel szemben is gyakori kritika, hogy nagyon maszkulin szemszögből néz a világra – hallhattuk a péntek délutáni díjátadót felvezető Váró Kata Annától. A filmkritikus szerint erre akadtak példák a tavalyi termésből, az összképet viszont Enyedi Ildikó, Mészáros Márta és Gárdos Éva alkotásai is tudták némiképp árnyalni. (Még ha utóbbi, a Budapest Noir erre nem feltétlenül jó példa is.) Váró beszélt arról is, hogy a tavalyi díjkiosztó az Ernelláék Farkaséknál című filmről szólt, a független mezőnyből pedig idén Lichter Péter avantgárd horrorja, a Fagyott május emelkedett ki. Báron György szerint emellett hat-nyolc éve nem adtak át ennyi díjat, mint idén.

A legjobb animációs rövidfilm Pataki Szandra stop-motion munkája, a Wireless lett. Korábban írtuk, a Budapesti Metropolitan Egyetem óraadójának alkotását még a Cannes-i Filmfesztiválon mutatták be. A kifejezetten negatív hangvételű alkotással szemben a legjobb egész estés animáció díjazottja, a Lengemesék a legkisebbeket szólítaná meg. – A cél az volt, hogy ezt a filmet kisiskolásoknak és óvodásoknak készítsük, akiket kevesebb mozifilm céloz meg – fejtette ki a rajzfilm rendezője, Pálfi Zsolt. Erről beszélt lapunknak korábban Berg Judit, a mese írója is, aki szerint „egy négy-öt év körüli gyerek kevesebb ingert bír el, még nagyon átadja magát a filmnek”.

A legjobb kisjátékfilm a Welcome lett Dudás Balázstól, ami augusztusban már a BuSho Nemzetközi Rövidfilmfesztivál fődíját is elhozhatta. Dokumentumfilmek közül azt az Egy nő fogságban című alkotást díjazták, ami a Sundance Filmfesztiválon is versenyben volt. – Ezt a filmet nagyon nehéz volt megcsinálni, többször abba is akartuk hagyni – hallhattuk Tuza-Ritter Bernadett rendezőtől. Elmondása szerint fontos, hogy olyan témáról forgathattak, mint a modern kori rabszolgaság. 

A legjobb epizódszereplőnő Máhr Ágnes (Az állampolgár), míg a legjobb férfi mellékszereplő Mátray László (Kojot) lett. Utóbbi kifejtette, egyenesen nyolcszáz kilométert utazott, hogy most ezt a díjat átvehesse. A főszereplőnők közül Borbély Alexandra (Testről és lélekről), míg a férfi főszereplők közül Rudolf Péter (1945) munkáját ismerték el. Utóbbi személyesen vette át a díjat, felelevenítve: amikor ’83-ban egyszerre volt a Cha-cha-cha és a Szerencsés Dániel a Filmszemlén, őt nem díjazták, mondván, „ez a gyerek úgyis annyi díjat kaphat még”. És lám – jegyezte meg Rudolf.

A legjobb vágó díját Szalai Károly (Testről és lélekről, Nagyi projekt), a legjobb látványtervét Ágh Márton (Jupiter holdja) kapta. A legjobb operatőr Ragályi Elemér (1945) lett, aki elmondása szerint szeretett volna azzal dicsekedni, hogy ő van a legrégebb óta a szakmában. „De hát itt a Márta” – tette hozzá.  A több elismerést kiérdemlő Mészáros Márta a rendezvényen kifejtette: még egy filmet tervez készíteni: „Üzenem az itt ülő Vajna úrnak is.” A rendezőnő nemrég beszélt a kórházból ismét hazatérő Törőcsik Marival, aki elmondása alapján még viccelődött is a telefonban. – Mikor felhívtam két napja, kérdezte rögtön, hogy mikor megyek át. Mondtam, hogy a jövő héten, mire azt válaszolta: jól van, csak mert azt ígérted, csinálsz még egy filmet arról, hogyan halok meg – mondta.

Mészáros egyébként nagy dolognak nevezte, hogy az Aurora Borealist több mint hatvanezer néző látta, „ez többet ér minden díjnál”. Emellett számára az is, hogy a film Chicagóban közönségdíjat kapott: különlegesnek tartja, hogy tőlünk ilyen messzire is vevők voltak a nézők az alkotására. Jelentőségteljesnek nevezte azt is, hogy annyi nő volt most jelen. – Mikor az Eltávozott napot megcsináltam, egyedül ültem ilyenkor nőként, megbújva Jancsó Miklós mögött, miközben olyan sztárok járkáltak mindenfelé, mint Fábri Zoltán vagy Máriássy Félix – jegyezte meg. 

A díjátadón nem tudott részt venni sem Borbély Alexandra, sem Enyedi Ildikó, így a Testről és lélekről elismeréseit Muhi András vette át. A producert a rendezvény után a film Oscar-esélyeiről, az idegen nyelvű film kategóriájának többi jelöltjéről kérdeztük. – Véleményem szerint A négyzet remekmű, fantasztikusan nagy alkotás. Ezt nem a miénkhez képest mondom, miután ezt is remekműnek tartom – fejtette ki. Ruben Östlund művét érzi a nagy versenytársnak, bár a Szeretet nélkült is nagyon minőséginek találja. A chilei A Fantastic Womannel egy mezőnyben voltak még Berlinben, ahol a Testről és lélekről nyert, a libanoni The Insultról pedig kevesebbet hallott eddig.

– Bizakodó vagyok, mert A négyzet olyan szofisztikált, bonyolult és intellektuális munka, ami szerintem az Egyesült Államokban nehezebben dekódolható – vélekedett. A Testről és lélekről-t viszont elsősorban szerelmes filmnek tartja, ami mindenkire hatással van, az egész világon megértik és szeretik az emberek. Ahhoz, hogy A négyzet legyen a legjobb film az Európai Filmdíj berlini átadóján, szerinte kellett, hogy ezen a földrészen legyünk, olyan gyökerekkel, mint amilyen Antonioni vagy éppen Bunuel. 

A Testről és lélekről-t épp pénteken kezdik adni a netflixes csatornákon, „ez jó tempóban történik a mi szempontunkból”. Muhi hozzátette, nem bánnák, ha a nagy forgalmazók azért könnyebben indulnának be.

A producer beszélt arról is, hogy Borbély Alexandra elvállalta a főszerepet Felméri Cecília készülő bemutatkozó filmjében. A Testről és lélekről sztárja mellé a román Anyai szív és a Sieranevada főhősét, Bogdan Dumitrachét sikerült megnyerni, így a fesztiválok világában és a forgalmazásban is sokat segíthet majd a két nagy név felbukkanása. Muhi lapunknak kifejtette: a fiatal rendezőnő Kolozsváron él, Bukarestben kapott diplomát, és Romániában is számon tartják már. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.