Szegénylegények osztályharcos zsoltára

Szabó László Zoltán
2000. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minap a közszolgálati televízió ismét műsorára tűzte a magyar filmgyártás remekeit, amelyek között természetesen Jancsó Miklós világszerte ismert filmje, a Szegénylegények is szerepelt. Így, csaknem negyven év távlatából igazán nehéz egy filmet megítélni, hiszen, mint tudjuk, az idő a legkegyetlenebb filmkritikus. Az akkor innovációnak számító montázsrendszerek, az elviselhetetlenség határáig fokozott kamerapásztázások, a brechti színházat idéző mesterkélt beállítások ma már kissé naivnak, erőltetettnek és talán mosolyogni-valónak tűnhetnek, egy főiskolai vizsgafilmes buzgóságát idézik fel nézőben és kritikusban egyaránt. Felvetődik a kérdés: mégis, mitől tűnik olyan időtállónak a Szegénylegények, legalábbis a magyar néző szemében?A film cselekménye nem ad igazi támpontot e kérdés eldöntéséhez, hiszen Jancsó Miklós az 1848–49-es polgári forradalom és szabadságharc vérbe fojtása utáni Bach-korszak történelmileg igen kevéssé ismert időszakát tárja elénk. A film „szegénylegényei”, a Rózsa Sándor betyáraiból szabadságharcossá avanzsált egykori zsellérek és földnélküliek elfogatásuk után egymást adják fel a hatalomnak saját bőrük megmentése érdekében. Tipikus magyar sors, magyar tragédia – gondolhatnánk –, hiszen a film, látszatra, híven tükrözi Tompa Mihály agonizáló versének, A gólyához azon sorait, ahol bizony „testvér testvért, apát fiú elad”. Az elnyomásról szól ez a film – hallottuk oly gyakran –, a mindenkori hatalom és a védtelen (és olykor meztelen) áldozatok kapcsolatáról.De vajon milyen konkrét történelmi analógiát fedezhetünk fel a Szegénylegényekben? Emlékeztetőül: a film megjelenésekor még egy évtized sem telt el az 1956-os forradalom leverése óta, a terror és félelem még mélyen gyökerezett az emberek tudatában. A munkásőrök még szorgalmasan járták a város utcáit teljes fegyverzetben a március 15-ét és október 23-át megelőző és azt követő éjszakákon. A korai, konszolidálódás előtti kádárizmus hangulatában és stílusában kísértetiesen hasonlíthatott az 1850-es évek Bach-korszakához, és az analógia tálcán kínálta magát a film készítőinek. Mégsem éreztük sem akkor, sem pedig most, egyetlen pillanatra sem, hogy a film rendezője, akármilyen áttételesen is, de ennek a nyilvánvaló analógiának az ábrázolására törekedett volna. Ha valaki erre azt válaszolná, hogy kész életveszély lett volna ilyesmit megpróbálni az adott helyzetben, az nyilvánvalóan nem látta az 1957-ben (!) forgatott Éjfélkor című filmet, amelyben a rendező, Révész György, halálmegvető (szó szerint) bátorsággal nyúlt olyan témákhoz, mint a disszidálás egy jobb élet reményében, félelem és reszketés itthon. Ezt Jancsó Miklós, bár érzésünk szerint megtehette volna, mégsem tette meg. A magyarázat nem a film bonyolult formai és tartalmi dialektikájának összefüggéseiben keresendő, hanem abban a világnézetben, amelyet Jancsó – úgy tűnik – fenntartás nélkül osztott meg a kádári hatalommal, és ez a klasszikus marxista osztályharc mítosza volt.Így végül a Szegénylegények nem a Habsburg-terror alatt élő és szenvedő magyarságról szól, hanem egy, a magyar uralkodó osztály által (is) kizsákmányolt rétegről, akik tehetetlenül vergődtek egy olykor Kafkát idéző láthatatlan hatalom terrorja alatt. Az idegen (osztrák) megszálló csapatokról említés sincs, a forradalom még emlékezetekben sem él. Valójában a film azt sugallja, hogy az „igazi” forradalom eljöttéig, ami már azért megjelent a dialektikus horizonton, nincs mit tenni, el kell viselni még az elviselhetetlent is. A film címe önmagában definiál és osztályoz, a történelem béklyójából pedig nincs menekvés. És ha mégis, akkor a Megváltó vörös zsoltárral a kezében érkezik meg (Ő lenne Tóth Árpád vörös Istene?), és Engels levelét olvassa majd a lázongó viharsarkiaknak. „Jo-got a népnek!” – így kezdődik Jancsó Miklós 1971-ben forgatott filmje, a Még kér a nép. (A vörös zsoltár a film angol nyelvű címének magyar megfelelője.) Ez a Jancsó-film aratta az angolszász világban talán a legnagyobb sikert. A kaliforniai Berkeley egyetem filmszínháza hosszú hetekig játszotta, a Red Psalm egyfajta kultuszfilmmé vált az akkor még túlnyomóan baloldali nézeteket valló egyetemisták körében.A Még kér a nép szimbólumrendszere kétségtelenül jóval összetettebb, mint az egyszerű, fehér-vörös szimbolikán alapuló Szegénylegényeké, a film művészileg is kifinomultabb, nem nélkülözvén a szürrealista módszereket sem. A halottak néha feltámadnak, persze csak akkor, ha a jó (bal) oldalon álltak, egy vörös ruhás gyönyörű lány egy szál pisztollyal a kezében végez egy egész lovasosztaggal és így tovább. A főszerepeket alakító színészek és színésznők feltűnően szépek, csaknem légiesek, de a tömegarcok is erősen stilizáltak. Jancsó kedvenc színe a vörös, itt minden árnyalatában pompázik, legyen az vér vagy egyszerű kokárda.A film eszmei mondanivalója azonban még a Szegénylegények baljós üzeneténél is könyörtelenebb: az osztályharcban nincs kegyelem. A cél a másik oldal megsemmisítése. Eszelős gyilkolászás folyik, halomra hullanak a hatalom katonái és a parasztforradalmárok egyaránt. A lázadók egy templomot is porrá égetnek, és a Fényes szelek hátborzongató rituális körtáncának stílusában kivégzik a magára hagyott, tehetetlen papot is. Az osztályellenség így megsemmisül, és a fent említett vörös ruhás leányzó dacosan a kamerába nézve, fegyverét magasba emelve élteti a munkáshatalmat.A Még kér a népben töretlen Jancsó baloldalisága. A film a minimális tolerancia lehetőségét is elutasítja. A cselekmény még mindig egy kőkemény történelmi dialektikára épülő narratíván alapszik, és a film formája a helyenként valóban lenyűgöző képhatások ellenére hűen szolgálja a tartalom követelményeit. Emlékeztetőül: a film 1971-ben készült, csupán három évvel a „prágai tavasz” letiprása után abban az időszakban, amikor a magyar értelmiség meghatározó többsége egyértelműen elutasította a marxista osztályharc koncepcióját.Jancsó világnézetével valószínűleg nem volt összhangban a konszolidálódott kádárizmus „aki nincs ellenünk, az velünk van” szlogenje, és csökönyösen saját szélsőbalos útját járta. Ez idő tájt történt Nyugat-Európában, hogy a francia film fenegyereke, Jean-Luc Godard megalapította a maoista Dziga Vertov filmcsoportot, az óceán másik oldalán pedig a világsztár, Jane Fonda hullajtott keserű könnyeket a vietnami nép szenvedéseit látva. A vietnami háború kétségtelenül radikálizálta a nyugati értelmiséget, de az, hogy valakit egy, a Szovjetunió által elnyomott kelet-európai országban ez így ihlessen meg, az a Jancsó Miklós életművével foglalkozóknak bizonyára nem kis fejtörést okozott.Nem vállalkozhattunk arra, hogy csupán e két film keretein belül értelmezzük Jancsó pályafutását, hiszen a rendező a későbbiekben témájukban és formájukban radikálisan eltérő, ha nem is politikamentes filmeket készített. Az is nehezen képzelhető el, hogy Jancsó a mai napig fenntartaná azokat a téziseket, amelyek olyan erőteljesen artikulálódtak mindkét filmjében. Némi malíciával persze hozzáfűzhetnénk, hogy az akkori Jancsónak – a volt NDK kiváló történészeivel összhangban – csak a parasztfelkelések számítottak történelmet mozgató erőknek. A rendszerváltás után több neves magyar rendező, így Makk Károly és Mészáros Márta készített olyan filmeket, amelyek 1990 előtt tabu témának számítottak. Ilyen volt például a Magyar Requiem vagy a Napló gyermekeimnek harmadik része. Mindkét művész ekképp rótta le kegyeletét 1956 mártírjai előtt. Jancsó Miklósnál egy hasonló gesztus még várat magára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.