Egy fogalom karrierje és metaforája

Kerékgyártó T. István
2001. 12. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikai korrektség minimális szabályait figyelembe véve is meglehetősen kockázatos a közbeszéd általános szófordulatait nyilvánosan idézni. Mert ha például arra utalnék, hogy a cigány származásúak körében az ínséges életmód megannyi következménye (a dologtalanságtól a bűnözésig) fordul elő, ez a kijelentés könnyen válhatna a „gyűlöletbeszéd” részévé. Nem mintha esetleg ne lenne valóságalapja, hanem sokkal inkább azért, mert akik az új nyelvi „forgatókönyvet” kitalálták, azok egyszerűen annak minősítették. S épp e minősítés a problematikus, mivelhogy olyan értékítéletet tartalmaz, amelyet csaknem lehetetlen cáfolni. Eszerint ugyanis, ha valaki parazita életet él, ebben legkevésbé sem a személyes döntésnek van szerepe, hanem a külső körülményeknek. Vagy az úgynevezett megélhetési bűnözés is abból ered, hogy a többségi társadalom utólagos kirekesztettjeinek egyáltalán nincs más választásuk, csak fuldokolnak a gyűlölet hullámai között, reményt sem látva arra, hogy sorsuk valaha is jobbra fordul.
Mert – jogtalanság ide, jogtalanság oda – a többségi társadalom páriáiként sohasem voltak és sohasem lesznek egyenrangú állampolgárok. Megtévesztő az alkotmányos jog, s még inkább megtévesztőek azok, akik ennek nevében eljárnak. Ezért sem lehet másban bízni, mint azokban, akik – kissé frivolan fogalmazva – a társadalom lelkiismeretén őrködnek, akár a közbeszéd cenzoraiként is. Előbb-utóbb esetleg eljutva ahhoz is, hogy bizonyos kijelentések vagy viccek törvényileg is megtorolhatók lesznek. Így azon sem kell túlságosan csodálkoznunk, hogy a „gyűlöletbeszéd” fogalma meggondolásra érdemes karrier előtt áll. Akárcsak korábban a másság, amely ugyan a leggyakrabban használt, de jóformán pontosan soha meg nem határozott kifejezés volt. A másságra hivatkoztak minden vitában, a foglalkoztatáspolitikától a tanügyi reformig és a kultúrától a bűnüldözésig. Többnyire függetlenül attól, hogy maga a szó puszta megjelenítője annak a régóta ismert ténynek, amely a társadalom közösségi és kulturális sokféleségre utal. Mindez már azelőtt közkeletűvé vált, hogy a másság felemlegetése a közbeszéd elmaradhatatlan része lett volna.
Csakhogy a kulturális másság általános jelentőségét mindenképp el kell választanunk azoktól a véleményektől, amelyek nem a sokféleség természetes elfogadásából indulnak ki, hanem sokkal inkább a megbélyegzés és kirekesztés rejtett indítékait próbálják életre hívni. Akár úgy is, hogy bizonyos társadalmi (vallási vagy egyéb) csoportok iránti lappangó ellenszenvet eleven és soha el nem múló gyűlöletként értelmezik. S ha ehhez kevés a bizonyító érv, azonnal rendelkezésre állnak a történeti visszaemlékezések „példái”, amelyekkel nem is annyira nehéz elhitetni, hogy a többségi társadalom menthetetlenül zsidó- és cigányellenes. Ugyanakkor azt is sugallva: ha az említett vallási és etnikai kisebbségek mellett létező alternatív életstíluscsoportok nem szervezik meg önvédelmüket, visszavonhatatlanul a többségi önkény áldozatai maradnak. S így, fokról fokra elveszítvén emberi méltóságukat, a többségi gyűlölet hatóköréből sohasem kerülhetnek ki. S még kevésbé a jogilag szabályozhatatlan „gyűlöletbeszéd” hálójából. Nyilván azért is, mert olyan szép, új világban szeretnének élni, ahol minden érték viszonylagos, s ahol az életformák szabadságát semmiféle külső hatalom (autoritás) nem korlátozza.
S máris lehet hivatkozni a „gyűlöletbeszéd” megfelelő fordulataira, amelyek úgy taszítanak el a jelentől, mint valamiféle tarthatatlan távolságtól. Holott mégsem csupán arról van szó, hogy a kulturális másságot annyira megfellebbezhetetlen értéknek kellene tartanunk, amelynek érvényességéhez semmiféle kétség nem férhet. Mert például az adott nép- vagy vallási csoportokon belüli adottságok éppoly nagymértékben különböznek abban a tekintetben, hogy mennyire segítik elő, illetve gátolják a széles körű kulturális kölcsönhatásokat, mint abban, hogy miképpen oszlanak el a gazdasági és kulturális privilégiumok. Vagy éppenséggel kik vannak megfosztott (deprivált) léthelyzetben. S habár a másság anynyira különböző kontextusban és oly sok értelemben használatos, hogy bárkinek bármit jelenthet, néhány sajátos jelentése újra meg újra felbukkan. Többek között az, hogy a kulturális különbségek erőszakos megőrzése milyen mértékben sérti a többség érdekeit. Akár a kormányzati erőfeszítések és támogatások nagyságától függetlenül is. Mert ha csak az a fontos, hogy a különbségek magának a különbségnek a kedvéért ápolják, a másság e változatának nincs sok értelme. Annál kevésbé, mert ezzel egyidejűleg csak a kirekesztődés veszélye növekszik. A vállalható „másságok” zűrzavarában sem mondhatjuk persze azt, hogy csupán ezúttal is az állampolgári türelem határairól van szó.
A megbélyegzés, a kirekesztés vagy éppen a gyűlölet ellentétpárja ugyanis távolról sem a türelem. Hanem még a közbeszéd szintjén is a kritikai (diszkurzív) megértés, ami sohasem egyenlő a passzívan beletörődő elfogadással. Mert egy fölöttébb tagolt társadalomban (a kulturális sokféleség tolerálásán kívül) még csak feltételezhető az az igény, hogy a többség közösen vallható érték- és társadalomszervező elvekhez, illetve eszmékhez alkalmazkodjon, s hogy a társadalom különböző intézményeiben és csoportjaiban kötődéseket és teljesüléseket találjon. S ez a hatékonyság emberi és belső közösséget, megértést és együttműködési képességet feltételez. A „gyűlöletbeszéd” éppen ez ellen hat. Hiszen egy pillanatra sem hihetünk abban, hogy az úgynevezett gyűlöltek csupán ártatlan áldozatok. Már csak azért sem, mert bármilyen beszédforma – hol rejtetten, hol nyíltan – magában hordja a dialógus lehetőségét, s így a gyűlöltekből könnyen lehetnek gyűlölködők. Ám nem is a szinte vég nélkül űzhető nyelvi játékok fontosak ebből a szempontból (részletről részletre vizsgálva, hogy egy-egy szófordulat közül melyik sértő és melyik nem), hanem sokkal inkább annak tudatosítása, hogy akik a „gyűlöletbeszéd” veszélyeiről beszélnek, maguk is ébren tartói annak.

A szerző szociológus, társadalomkutató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.