A magunkba fordulás ideje

Mezei Balázs
2002. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Télidőn az ember magába húzódik. Könynyebben megy ez, ha fokozatosan süllyed a hőmérséklet; s nehezebben, ha a fagy váratlanul, egyik napról a másikra áll be. Az elhúzódó őszben sokáig hihetjük, hogy soha nem jön el a fagy, s ha elkerülhetetlenül be is következik, talán megmarad a talaj mentén és nem hatol el a test és a föld mélyebb rétegeibe. Talán örökös őszben reménykedünk, noha tudjuk, szükségünk van a fagyra; szükség van arra a magunkba húzódásra, amely mintha a természet mozgását követné, vagy az ébrenlét és az álom megszokott és kellő ritmusát, amelyben alkalom támad arra is, hogy kifelé tekintve mérjük fel a környező világot, és arra is, hogy befelé nézzünk. A kitekintés és befelé fordulás e váltakozása jelen van akár egyetlen szempillantásban is; ahogyan körbenézünk a hegytető körül elterülő tájon, ahogyan tekintetünk mihamar visszatér közvetlen környezetünkhöz, úgy járja be évről évre a gondolkodás is a kitágulás és az összehúzódás periódusait.
A tél legmélyebb pontja a legszorosabb összehúzódásé. Akár mély a fagy odakinn, akár a decemberi ősz napja világít, a megrövidült nappali idő arra késztet, hogy mindinkább befelé nézzünk. Nem anynyira magunkkal foglalkozunk ilyenkor, mint inkább azzal, hogy van hova visszahúzódnunk; a belső világ meghittsége vonz, a gondolatok centripetális mozgása, amelyet követve újra megtanuljuk mindazt, amit a nyár és az ősz fénye elfeledtet: befelé is lehet élni, miként a lombjukat vesztett fák a kéreg holtnak tetsző redői alatt, a gyökerek világát keresve, amelyben mintha egy belső nap fénye világítana; ez a mi napunk, amely a belsőnkben világít. Melege másféle, mint a kinti napfényé; mélyebben izzó, sugarait önmagába visszafordító, nyugodt és egyenletes hevület, amely alkalmat ad a tűnődésre mindarról, amire aligha gondoltunk a nyári nap szétterülő ragyogásában.
A karácsonyi ünnep e belső világosságé; a fák gyökerei közé szakadt napé, amely a megfagyott föld felszínéről nézve szinte láthatatlan; amely kívülről csak holt tömeget mutat, és befelé él, egyre mélyebben elmerülve ebben a bensőségben. Az, hogy a fény születése e bensőségben történik meg, régi és maradandó tapasztalat. Történeti valósága csupán vetülete annak, ami e tapasztalatban feltárul, hiszen semmi sem lehet igazán valóságos, ami merő historikum. A legbelül megszülető fény védelmet kíván; s a kellő biztonságot a befelé fordulás adja, amely hátat fordít a külső fagyhalálnak s mindannak, ami a téli időszakkal együtt jár; hátat fordít tehát a külsőt uraló hazugságnak, a félrevezetésnek, a rágalom és a káromlás megújuló támadásának, ezektől menekülve csak a belső világosságra figyel, hogy megóvja a külvilág viharától.
Az elmúlt nyár mélyen belenyúlt az őszbe; s az ősz elért szinte a tél közepéig. Még novemberben is bimbót hajtott a rózsa, s a körömvirág csak az első decemberi fagyban ébredt rá arra, hogy a virágzás ideje már valóban véget ért. S jól volt ez így: megtapasztalhattuk, milyen a nyári verőfény szétterülő szabadságának élménye, láttuk, hogy lehet félelem nélkül is élni, elfogulatlanul körültekinteni azon, ami valóban létezik, látni a fény és az árnyék éles kontúrjait, és megélni, hogy mindaz, amiről sokan már-már maguk is elhitték, hogy lehetetlen, e verőfényben mégis lehetséges, mert lehetséges volt őszintén élni. Ez a verőfény nem fenyegetett senkit: nem üzent háborút senkinek, nem esküdött össze mások ellenében, nem hazudott és nem vádolt, nem rágalmazott és nem káromolt, nem kívánta ellenfele vesztét, hanem inkább valódi gyarapodását, nem a maga hasznát kereste, hanem azokét, akiket válogatás nélkül beterített a nyári fény. S noha más évadok csak rövid ideig, olykor csak néhány napig láthatták ezt a fajta világosságot, nekünk megadatott, hogy egy teljes évszakon át szemlélhessük.
Valamiképpen előre tudhattuk, hogy ez a rendkívüli nyár, amelynek tavasza oly tüneményes volt, nem húzódhat a végtelenbe. Már a nyáridőt is súlyos viharok szabdalták, és a verőfény éles sávjai mögött minduntalan fölsejlett valami alig-alig megnevezhető fenyegetés. Névtelenül készülődött, mert elhittük, hogy névtelen, arctalanul, mert álarcok mögé húzódott vissza, szinte észrevétlen, mert a tavasz kitörésekor maga is úgy tett, mintha télies lényegét levetkőzve tavasszá akart volna válni. Úgy tűnt, feladja a tél fojtogató kegyetlenségét, lemond arról, hogy ártatlanokkal végezzen és még ártatlanabbakon álljon boszszút, hogy széttörje azt, ami növekvésnek indul, megakassza a fellazult föld felszínén szétáramló patakok folyását, úgy tűnt tehát, hogy feladja voltaképpeni lényegét és valami mássá változik.
A sejtés, hogy ez nem lehetséges, beigazolódott. Ma már itt állunk a télben, amely talán maga is másképpen akart volna kibontakozni, de egyszer a pusztítás útjára lépvén már kényszer alatt áll: saját elvakultságának kényszere alatt. E kényszer ma szorongatóbb, mint valaha, havat nem hoz, amely a fagy ellen védené a földet, csak a dér és a jég szálkáit képes szétteríteni úton és ágon. Virágot nem tűr, mert a télnek nincs virága, gyümölcsöt nem hoz, mert a télnek nincs gyümölcse, lombot nem sarjaszt, mert a tél lombtalan, meztelen, meddő. Mindehelyett van akarata, amely egyetlen célt lát maga előtt: a lehetőleg teljes fagyhalálét. Ha valaha azt is ígérte, hogy téli mivolta ellenére nem állja útját a fénynek, ma már úgy véli, hogy még az a fagy sem volt elég mély, amelybe szinte minden belepusztult, ma még mélyebb fagyot akar, s nem pusztán azért, hogy uralkodjék, hanem azért, mert nincs más választása. Ez a tél egy nagyobb tél akarata alatt áll és azt követi, ez a sötétség egy nagyobb sötétség árnyéka csupán, és abból táplálkozik, ez a hazugság, amely már a legcsekélyebb látszatra sem ügyel, egy mindent átható tévely szilánkja csak, amely úgy hiszi, végképp leszámolhat az igazsággal.
Erre a felismerésre az egyetlen méltóságteljes válasz nem lehet más, mint a valódi és egyre mélyebb, hosszú tűrés: az igazi tolerancia. E tolerancia nem egyszerűen eltűr, hanem elvisel, s nem is csupán elvisel, hanem elhordoz. Magára veszi a névtelen eredetű rágalmakat, elviseli a fagyot, amely minden életnek véget akar vetni, s elhordozza a káromlást, amely a külső nap eltakarásával azt akarja állítani, hogy egyszer s mindenkorra vége a világosságnak. Ez a gesztus nemcsak azt tagadja, hogy volna világosság, hanem a valódi világosságot sötétségnek mondja. Még arra sem szorul, hogy önmagát állítsa fénynek, már megelégszik azzal, hogy megüzeni a fény végső elvesztét, és minden erővel azon van, hogy a helyére állított mesterséges világítást fogadjuk el voltaképpeni fényként.
Karácsonytájt tudható, semmilyen művi fény nem pótolhatja a valódit. Karácsonytájt tudható, hogy a világosság, amely mintha egyszer s mindenkorra véget ért volna, csíraként ismét formálódásnak indult. Karácsonytájt a kezdeti bizonytalanságból rendíthetetlen bizonyosság lesz, amely akkor is kiviláglik, ha a belső nap fényét neonlámpák homályosítják el, akkor is, ha a boldogságot üzenő szavak mögött a boldogtalanság akarata húzódik meg, amely mindenképpen hozzá akar férni ahhoz, ami voltaképpen hozzáférhetetlen, hiszen a világosság, amely a téli szorongattatás mélyén megszületik, lényege szerint érinthetetlen. Kezet emelni csak rám lehet vagy rád, vagy valaki másra; elnémítani, betiltani, letörni és felmorzsolni csak azt lehet, aki és ami fogható, maga a fény azonban foghatatlan, elnémíthatatlan, betilthatatlan, letörhetetlen és felmorzsolhatatlan.
A tél, amelybe készülődünk, újra megtanítja nekünk, amit már-már elfeledtünk. Mert túl gyorsan felejteni e hosszú nyár alatt szinte lényegünk lett. Elfeledkeztünk először is magunkról, vagyis arról, hogy voltaképpen kik vagyunk: esendő emberi lények vagyunk. Elfeledkeztünk másodszor arról, honnan jöttünk. Arról tehát, hogy egy eladdig ismeretlen téli világból jöttünk. Elfeledkeztünk harmadszor arról, merre kell haladnunk, hogy nem elég a fény szabadságát szeretni, hanem védeni is kell szívvel és joggal. Elfeledkeztünk negyedszer arról, hogy az a fény, amely osztályrészünkül jutott, nem végtelen, hanem minden oldalról árnyék veszi körül, s különösen a rákövetkező tél előrevetett árnyéka fenyegeti, amely oly élesen hasított bele újra meg újra az elmúlt nyáridőbe. S végül elfeledkeztünk arról, hogy a külső világosság csak halvány mása az igazinak, amelyhez mindenkor folyamodhatunk.
E télnek, amely előttünk áll, fel kell idéznie mindezt, s a karácsonytájt fénylően megjelenő belső világosság által rá kell vezetnie mindarra, amit elfelejteni szinte szenvedélyünk. Erre való a tél: hogy magunkba forduljunk, hogy újra kezdjük a tanulást, hogy ismerkedjünk azzal, ami a karácsonyi világosságban kifejeződik, hogy jobban megismerjük önmagunkat és a másikat, magunkra és egymásra utaltságunkat. Mert ez a mostani tél tartósabbnak ígérkezik a tavalyinál. Nap mint nap látni, amint lépésről lépésre haladva merülünk alá ebben a decemberi sötétségben, amely, ha csak rajta múlna, örökké megmaradna. Ha csak magán a sötétségen múlna, örökös télbe fordulna az idő, és a föld, amely ma még csak felszínén fagyott át, jéggé válna a magmáig hatolóan. S ha csak e torokszorító elsötétedés merő akaratán múlna, Ráchel siralma sem érhetne véget Arany János költeményében, s gyászának legmélyén maga Ráchel sem szólalhatna meg e szavakkal:
Hah, de mily panasz, hogy e kor méhe meddő! / Íme, látok, látok… megnyílt a jövendő / Távolban, közelben: / Kiről annyi jósnak zenge ihlett szája, / Megszületett, érzem, Júdának királya / Kicsiny Bethlehemben!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.