Kérdőjelek az uniós csúcstalálkozó előtt

2002. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amint az az Európai Unió történetében szinte már megszokottnak számít, a szervezet kibővítésével kapcsolatos legfontosabb döntések az utolsó pillanatra, a ma kezdődő koppenhágai csúcstalálkozóra maradnak. Ezért is illúzió a dán elnökség tárgyalási menetrendje, amely mindössze egy órát szánt volna a tizenötök és a tíz tagjelölt utolsó egyeztetésére. Ez a hatvan perc, tekintettel a megoldatlan kérdések súlyára, csak parancskihirdetésre lett volna elegendő. A szakértők szerint a bővítés kérdéseinek 92-93 százalékban már sikerült megállapodni, azonban Magyarország és a többi tagjelölt számára éppen a fennmaradó 7-8 százalékon múlik, hogy siker lesz-e belépésünk vagy sem. Hiszen a vitatott kérdések között szerepel a közvetlen mezőgazdasági kifizetések, az EU költségvetéséhez történő hozzájárulásunk, valamint a korábban befektetésösztönző célzattal adott, s egyes esetekben 2011-ig érvényes adókedvezmények ügye is.
A bővítéssel kapcsolatos legnagyobb problémát az jelenti, hogy miközben Brüsszel évente készített országjelentéseket a tagjelöltek felkészüléséről, maga az unió felkészületlen maradt. Pedig legkésőbb az 1993-as koppenhágai döntés óta – az unió ekkor nyilvánította ki, hogy kész a kelet-közép-európai demokráciák felvételére – köztudott volt, hogy a szervezet csak alapvető belső reformok után lesz képes új tagok felvételére. Ezek a lépések csak részben függenek össze az Európai Unió bővítésével. Ugyanakkor a legtöbb szakértő abban bízott, hogy az új tagok felvétele ismét lendületbe hozhatja az 1992-től, a maastrichti megállapodástól láthatóan lankadó reformerőket. Az egyik feltétlenül korszerűsítésre szoruló ágazat az unió közös költségvetésének közel felét felemésztő agrártámogatási rendszer, amelynek legnagyobb haszonélvezője a teljes támogatások majd negyedét zsebre tevő Franciaország. Hasonló módon újra kellett volna gondolni a tizenötöknél a taggá váláskor kiharcolt különleges kedvezményeket is, mint például Nagy-Britannia esetében.
Hamar kiderült: annak ellenére, hogy mindenki elismeri a bővítés történelmi jelentőségét a jólét és stabilitás övezetének keleti irányú kiterjesztésében, a tizenötök minimális szolidaritást sem hajlandók vállalni a leendő tagokkal. A közös brüszszeli kalapból jelenleg részesedő államok szinte egyetlen eurócentről sem hajlandók lemondani az új tagok kedvéért, míg a nettó befizetők a közös kiadások további emelésének lehetőségét utasítják el. Nem véletlen, hogy a közösségi kiadások negyedét álló Németország tárgyalási álláspontját röviden úgy lehet összefoglalni: a pénzügyi kérdéseket felesleges felvetni, hiszen e területen a mozgástér nulla.
Ilyen feltételek mellett könnyen lehetséges, hogy hazánk a 2004. május 1-jére tervezett taggá válásával kevesebb támogatásban részesül, mint 2003-ban. A bizottság szeptemberi tervezete alapján Magyarország nettó támogatása 25 millió euróra zsugorodott volna a 2003-as esztendő 204 millió eurós felkészülési hozzájárulásához képest. Időközben az EU elnöki teendőit ebben a fél évben ellátó koppenhágai kormány elfogadta azt az elvet, hogy senki sem járhat rosszabbul a belépés után, mint a felkészülés során. Ugyanakkor a legnagyobb nettó befizető, a gazdasági válságban lévő Németország szerint a módosított dán javaslat további 2,5 milliárd euró kiadást jelentene 2004– 2006 között az uniónak, aminek nincsenek meg a feltételei. Az 1999-es berlini csúcson az unió költségvetését jelentő Agenda 2000-ben az első tagok belépésével 2002-re számoltak, és úgy kalkuláltak, hogy 2006-ig mintegy 58 milliárd eurós bővítési kiadásra lesz szükség. Az unió legutóbbi, október végi csúcstalálkozóján – 2004. május 1-jei tagsággal számolva – 37,5 milliárd eurót tettek félre Brüsszelben 2006 végéig a tíz leendő tagországnak.
Mint azt Herbert Bösch, az Európai Parlament egyik osztrák képviselője, a költségvetési bizottság elnöke is elismerte, a most felvételre váró tagjelöltek az elsők az elmúlt húsz esztendőben, amelyeknek azonnal, a teljes költségvetési hozzájárulást meg kell fizetniük. Hiszen az 1981-ben taggá váló Görögország 70 százalékról indulva öt esztendő alatt érte el teljes tagdíjfizetési kötelezettséget, míg 1986-ban a spanyolok és portugálok 87 százalékos alapról indulva hat év alatt futottak fel a teljes öszszegre. A most belépőknél gazdaságilag sokkal erősebb Ausztria, Finnország és Svédország az átállás időszakára szintén tagdíjkedvezményben részesült. Ebből ered a csatlakozási tárgyalások egyik legnehezebben megoldható problémája, a kompenzációk ügye is, hiszen míg a tagdíj az első pillanattól fizetendő, addig a visszatérítések – ha egyáltalán megérkeznek – a legkorábban az év második felében várhatók. Itt érdemes emlékezetünkbe idézni, hogy a rutinosan pályázó tizenötök átlagosan a nekik járó támogatások alig 85-90 százalékát képesek megszerezni és felhasználni. (Ez alól csak az írek képeznek kivételt az általuk elért 100 százalékkal.) Ezért könnyen lehet, hogy Magyarország az első három esztendőben a maga közel 650 millió eurós (nagyjából 160 milliárd forintos) éves EU-tagdíjával többet fizet be a közös kasszába, mint amit abból támogatások formájában visszakap. S a brüsszeli abszurditások egyik csúcsa, hogy a magas magyar tagdíjból mintegy 70 millió euróval (17,2 milliárd forinttal) fogjuk támogatni a nálunk kissé fejlettebb Londont. A magyar befizetésekből ugyanis ennyi esik az 1973-as belépésükkor kialkudott, ma már azonban – tekintettel a szigetország gazdasági helyzetére – teljesen irreális brit különleges kedvezményre.
Az unió ajánlatában azonban nem csupán az előbb vázolt kompenzációs ügyekben jelentkeznek Magyarország számára elfogadhatatlan elemek. Jellemző például, hogy míg a regionális kifizetések esetében egy támogatott területen élő görög, spanyol vagy portugál polgárra ma 239 euró térítés esik, addig egy magyarra, ha a brüsszeli javaslat változatlan maradna, mindössze 78 euró jutna. Az unió garasoskodása a tagjelöltek többségével szemben annál is inkább szembetűnő, mivel más esetekben rendkívüli nagylelkűségről tesz tanúságot.
Herbert Bösch ennél prózaibban fogalmazott: ő sajtótájékoztatóján egyszerűen megvesztegetésről beszélt. A ciprusi konfliktus rendezése érdekében ugyanis Brüsszel a sziget északi, török felének támogatására 2004-ben 67 millió eurót, 2006-ban már 100 milliót kíván költeni. Ez, ha figyelembe vesszük Észak-Ciprus mintegy 940 millió eurós GDP-jét, azon EU-szabály megszegése, amely szerint a regionális támogatás nem lehet nagyobb az adott térség gazdasági teljesítményének négy százalékánál. Ezt az alapelvet például Magyarországgal szemben keményen alkalmazza Brüsszel. Az unió Ankarával szemben sem „szőrösszívű”, a török jóindulat elnyerése érdekében a duplájára, közel 900 millió euróra emeli az ország felkészülési támogatását.
A mezőgazdasági kifizetések kiindulási szintje és felzárkóztatásának tíz évre elnyújtása szimbolikus jelentőséggel is bír, mert a tagjelölt országok polgárai ezen fogják lemérni, mennyire hajlandó hazájukat egyenrangú félként elfogadni az unió. 1999-ben az unió, arra hivatkozva, hogy a közvetlen mezőgazdasági támogatások az uniós gazdák áresésből bekövetkező veszteségeit kompenzálják, egyáltalán nem kívánta e támogatási formát az újonnan belépőkre is kiterjeszteni. Míg a magyar álláspont szerint teljesen mindegy, hogy az uniós gazda milyen címen részesül támogatásban, az igenis hátrányosan befolyásolja az újak versenyképességét. A dán elnökség a bizottság eredetileg 25 százalékos ajánlatát a vidékfejlesztési források átcsoportosításával, valamint a nemzeti kormányok hozzájárulásának engedélyezésével november végén 40 százalékra emelte. Itt érdemes megjegyezni, hogy az unió pénzügyi kereteit megszabó Agenda 2000-ben a tizenötök a GDP-jük 1,27 százalékában szabták meg közösségi befizetéseik maximumát. Ma ez az arány aggodalmaik ellenére a tizenötök esetében 1-1,04 százalék körül van, míg Magyarországnak a jelen tervek szerint a GDP-je 1,5 százalékát kellene a brüsszeli kasszába befizetnie. Az unió által is elismerten a legnagyobb beruházás a közép-európai térség biztonságába, mindössze a tizenötök GDP-jének 0,06 százalékába kerül. Ha ehhez a bővítés által a tagállamokban gerjesztett gazdasági növekedést is hozzászámoljuk, akkor a bővítést szinte csak az új tagok finanszírozzák.
A fentiekre, valamint a Medgyessy-kormány közismerten „kemény” nemzeti érdekérvényesítő képességére tekintettel valószínűsíthető, hogy a koppenhágai EU-csúcson elfogadott kompromiszszumok távol állnak majd reményeinktől. Abban azonban biztosak lehetünk, hogy, miután a szakértelem kormánya fejezte be a tárgyalásokat, annak eredményeit – azok hatásainak pontos bemutatása nélkül – a magyarországi média hatalmas sikerként fogja tálalni. Nem feledkezve meg arról, hogy néhány kérdésben az Orbán-kormány „szörnyű bűnei” miatt nem lehetett jobb eredményt elérni. Azt azonban, hogy Kovács László mennyiben bízik a tárgyalások sikerében, jól jelzi, hogy a Frankfurter Allgemeine Zeitung november 12-i számában megjelent interjújában a magyar külügyminiszter kijelentette; előrehozott választásokban gondolkodnak, közvetlenül a „nagy Európa-politikai sikert” követően.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.