Tél és csend és hó

Kodolányi Gyula
2002. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tél van, december mélye. A világ elcsendesül körülöttem. Ki-ki gondjai után rohan, intéz, ajándékot vásárol. Most nem hívnak telefonok. Az első hó felvillanyoz és végtelenül megnyugtat. Gondolok a halálra is, de csak mint távoli ügyre, mint gondtalan, fájdalom nélküli áttűnésre. A távolba mosódik már december közepe, a szürke, metsző hideg, a halál ütései a gyomromon. Közeleg a fordulat, a születés. Ilyen közel egymáshoz születés és halál.
Tél és csend és hó. Befelé fordulok éber álmomban a hódunyhák között. Az idő megáll, eljött a haszontalan dolgok csodálatos, bőkezű évada. Ismét előveszem a vastag könyvet, nagybátyám és Várkonyi Nándor levelezését. 1949, 1950, 1951 teleit olvasgatom. Télen megsűrűsödtek a levelek. Hideg volt Akarattyán, hideg volt Pécsett. Konok, könyörtelen hideg. Fűteni eléggé nem lehetett. A szegénység, a nélkülözés ilyenkor mélyre vágott. Akarattyán sokáig áram sem volt 1949–1950 telén. „Egy hónapja jelentettük be, de rá sem bojszintanak”, írja nagybátyám. Szánkón gyújtóst, jutazsákba lapátolt „háztartási szenet” húzunk a havas Kanizsai utcán anyámmal. Budán, a Lágymányoson, a Feneketlen-tótól. A szánkó talpa el-elakad a hóra szórt salakon, növelni a kínlódást.
Télen most nem lehetett regényt írni. A hó szép, fenséges, teleírható – lehetett írni a tanyán, behavazva, Padasjokiban, hónapokig a tél és tavasz hosszán, a jó meleg faházban, a barátságos finn paraszt-jólétben. Lehetett írni látomást az Árpád-korról. De az messze volt, egy letűnt világban, a háborún túl. Az előtt. Most gonosz volt a tél, sötét. Hideg konyhák, hideg fürdőszobák. Az ennivaló kevés, és fáj a rossz láb. Most csak márciustól tudott nagybátyám regényt írni, márciustól októberig.
Az élet rendje Pécsett, Várkonyi Nándornál, állandóbb. Nélkülözés ott is, gürcölés a könyvtárban, késő délután rövid alvás, éjszaka néhány bekezdés a Sziriathoz, az Elveszett Paradicsomhoz, néhány oldal a levélhez Kodolányi Jánosnak. A szűkölködésből, a szenvedésből levél lesz, Pécsett is, Akarattyán is. Panaszok a szűkölködésről, a levertségről, és – egy fejezet a magyar gondolkodás történetéhez. A kényesebb levelekre akad valahogy küldönc – látogató –, de a legtöbbet a posta viszi. Tudományos, metafizikai, misztikus gondolatmenetek, nyolc-tíz oldalon – a postai cenzornak érdektelen. Az anyag marxista tanának cáfolata, viták Freudról és antropológusokról, kozmogóniáról, teológiáról. Ha esszékönyv lett volna belőlük, helyettük, Révai József máglyára küldte volna – talán a szerzőket is. De a postai cenzor ezt bizonyára nem fogta fel. Az apró cseleket sem: Kodolányi János „a nagy Liszenkó”, a növénynemesítő munkásságát ajánlja Várkonyi figyelmébe, a pécsi könyvtáros pedig így ír 1949. december 16-án: „A Nap alighogy fölkelt, máris megint elmegy aludni. Sötétség: mondd csak, Öregem, mit jelent az asztrológiailag, ha valaki az év legrövidebb napján, december 21-én lép az életbe?” Válasz a kérdésre nagybátyámtól nem érkezik. Természetesen a generalisszumuszról, Sztálinról van szó, s a sugallt jelentés nekik nyilvánvaló: ez az ember a Sötétség Ura.
A tél általa győzte le – hosszú időre – a fényt. „Engem gyalázatosan lever és elbágyaszt az a sötét helyzet, hogy csak írja, írja az ember a műveit s valójában töknémának kell lennie. Mondd, édes Atyámfia, kibírjuk mi ezt? Nem kerülünk előbb a meszesgödörbe, semmint könyveink a nyomdába?” – kérdi Kodolányi János 1950. február 14-én.
De ezek csak rövid passzusok. Ő maga korholja másutt Várkonyit, mondván, hogy „A panaszkodás a világban hemzsegő rossz erőkhöz segít hozzátenni valamit, erősíti a gonosz hatalmakat.”
A levelek újra meg újra felszállnak. Várkonyi a legújabb és eljövendő könyvküldeményét kommentálja március 1-jén – az Én vagyokhoz keres nagybátyámnak anyagot, amit akkor ő még Júdás-könyvnek tervezett. „A francia könyvet nem olvastam, de belenézvén, láttam, hogy kissé bővebben ír Júdásról, azért küldtem el. Júdásról magáról semmit sem találtam, csak gyenge német s egyéb regényeket, persze ott sem a főalak. – Bizonyára tetszett Graves Jézus királya, ugye. – Olvastad-e Mereskovszkij könyvét az apokrifok Jézusáról? Ha nem, okvetlenül olvasd el: nem érzelgősebb a szokottnál, és csodálatos szövegei vannak.” Majd hirtelen más síkra emelkedik: „Ám noha Júdást akarod megírni, Jézussal legalább ugyanannyi dolgod lesz, mert lehetetlen mellékesen kezelni (…) Én amihez csak hozzájutottam életem folyamán, mind elolvastam Jézusról.”
Március 4-i válaszában, Kodolányi János nem mutat meglepetést: „Júdást írom meg, és Jézus jön ki belőle. Jézus – Júdás felől nézve.” De már ezen a felismerésen is túljutott, és a francia könyv (Dujardin?) meg egy hindu visszavezeti egy öt héttel azelőtti témához, a Vízöntő korhoz és a Messiáshoz: „Hogy a Vízöntő Messiása is el fog jönni, mint ahogy Gilgames (Herakles stb.) Messiása volt a Bikának, Mózes a Kosnak, Jézus a Halaknak, ugyanígy születik majd egy hatalmas szellemi ember, aki a Vízöntő korszakát foglalja szimbólumokba (…) Most a Bomlás idejét éljük, olyan ez, mint a Jézust megelőző 150 év volt. Bizonyos vagyok benne, hogy az új Messiás prófétája Einstein, és néhány nála kisebb úr.”
1950 decemberében, tehát a következő télen már kész az Én vagyok első változata, de a tél, a halál ellen ez sem mindig elég ellenszernek. Nagybátyám hullám-utazása újrakezdődik: „Apátia, alig fékezhető dührohamok, csüggedés, hitetlenség, fáradtság, munkaképtelenség s ami mindennél gyalázatosabb: álmatlanság. A bivalybőr recsegett-szakadozott rajtam.”
De ez a levél is a fény felé fordul, bevilágítja a nagy és csodálatos Jézus-alak fénye, írástervet szító tüze: „Nekiülök s elejétől végéig újraírom az egész 720 oldalt. Mert azért kár volna tűzbe vágni a művet. Viszont valóban vannak tétova és süket részei.” Az átírást az a megerősödött felismerés fogja vezérelni, amint a levélből kiderül, hogy Jézus, az önfeláldozó isten, egy ősi Jézus-vallás új Messiása.
Mégis, az eksztatikus öröm után, két hét múlva ismét: „Birkózom a magánnyal és a tél alvilági démonaival.”
A biztatás – amilyen lehet – december 26-án születik meg hasonlóan küszködő „isteni könyvtáros” asztalán: „Hogy így a levelem nem kerül postára, írhatnék szabadon, bizalmasan a tiltott témákról is. De már belefáradtam a rajtuk való gondolkodásba. Előbb-utóbb úgyis háború lesz, s tudjuk, hogyan dől el, de nem tudjuk, hogyan jutunk odáig. Kibírjuk, amit kell, s majd emberek leszünk. Te pedig írd a művet: ha meglesz, elmegyek és elolvasom.” Mintha mérleghintán ülnének – amelyik fent van, elindul lefelé, hogy felfelé segítse a másikat.
Birkóztak a tél alvilági démonaival, a Bomlás idejével. És bíztak az új Eljövetelben. Az új – újraszülető – önfeláldozó istenben.
Birkózunk, bízunk mi is. Mi sem, ha igaz, mi sem érjük meg az új Eljövetelt. Vagy mégis? S ha igen, felismerjük-e? Talán már eljött?
Tél és csend és hó.
Halál és fény és születés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.