Iskola és közoktatás a csőd határán

Taxner-Tóth Ernõ
2003. 07. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatás világszerte válságban van. Jelzi ezt a jóléti társadalmakban komoly gondokat okozó kezelhetetlenek tömege, akik nem akarnak dolgozni, és nem tudnak beilleszkedni. Mindenütt keresik a megoldásokat. Érdekes módon elsősorban a felső szinten, pedig az Egyesült Államok mellett számos EU-ország alsó- és középfokú oktatása hírhedten rossz. Az UNESCO 1999-ben felsőoktatási világkonferenciát rendezett, ahol (közhelyszerűen) kimondták, hogy e terület kulcsfontosságú szerepet játszik a szociokulturális és gazdasági fejlődésben, valamint a jövő építésében. Noha az oktatási rendszer változásai csak nemzedékek múlva értékelhetők, annyi bizonyos, hogy nálunk Magyar Bálint a legrosszabb utat választotta. Az eddig is erősen vitatható hatékonyságú alap- és középfokú oktatásban tovább süllyedő színvonalra számíthatunk. Tudjuk, a miniszter hosszú kutatói múlttal rendelkező oktatáskutatók elképzeléseit képviseli, de az áterőszakolt törvény következményei éppen ellenkező irányba vezetnek, mint amit a tudásalapú társadalom felkészültségi és teljesítménykényszere megkövetel.
A politikus tévedése az SZDSZ ideológiájából, a hagyományok értékrendjét lerombolni kívánó hatvannyolcas szellemből következik. Tanácsadói egykor arra a válságra figyeltek föl, ami a hatvanas évek elején Magyarországon elkezdett, félbeszakadt, tévúton járó változtatási törekvések eredményeként jelentkezett. Elméleti úton keresett megoldásuk önmagában logikus, de egyetlen elemét sem alkalmazták még a gyakorlatban. Ráadásul itt is számolni kell annak a karanténnak a következményével, amibe a Révai–Aczél-korszak a társadalomtudományokat zárta. A hatvanas évek végétől világszerte átalakuló marxizmus új gondolatai ide csak igen lassan és gondosan válogatva jutottak el. (Ami azzal ellentétes volt, máig alig hozzáférhető.) Egy-egy szűkebb szakterület kutatója, ha nagyon akart, hozzáférhetett az újabb nemzetközi szakirodalomhoz. A társtudományok – köztük a pszichológia, a szociológia, a filozófia, a művelődéskutatás (benne az emlékezet és a hagyomány fölfogása) – alapvetően megváltozott. A forrásismeretre épülő új irányzatok eredményei azonban nem épülhettek be a szellemi életbe, csak az elmúlt tíz évben válhattak az oktatáskutatók számára hozzáférhetővé. A Magyar Bálint által most másodszor támogatott változtatások évtizedekkel ezelőtt divatos elképzelések alapján kívánják a hagyományos elveket fölforgatni, az eddigi értékrendet eltörölni. Ebből rögtön következik, ha a következő kormányban nem az SZDSZ adja az oktatási minisztert, újabb nagy változtatásokra lesz szükség.
A két világháború közti magyar oktatás színvonala általánosan elismert. Akkor is, ha a résztvevők számának nagyságrendje már 1945 előtt változásokat kívánt. Máig nem tudtunk annak katasztrofális következményétől megszabadulni, ahogyan a kommunisták ezt végrehajtották. A nyolcosztályos általános iskola bevezetése után egyszerre tették tömegessé a középiskolai fölvételt és szüntették meg az egyházi gimnáziumokat. Mivel a nagyobb létszámhoz szükséges tanári kart előzetesen nem képezték ki, a szerzetestanárok tömegének eltávolításával a (részben újonnan szervezett) középiskolák nagy részében óriási minőségi zuhanás következett be. A felsőoktatásban végrehajtott tisztogatás sem volt hátrányos következmények nélkül, de a fiatalabb nemzedéknek új lehetőségeket adott, s ez – a tanárképzés kivételével – kedvező eredményeket is hozott. Az iparra hivatkozó politika elsősorban a műszaki oktatást szorgalmazta, óriási tömegben képeztek például gépészmérnököket. A proletárdiktatúra ugyan nem javított, hanem rontott a munkásság helyzetén, de szembeállította a haszontalannak minősített nem termelő szektort a termelő szférával, ami máig hatóan leértékelte a tanári munka és teljesítmény társadalmi becsületét. Ezen csak olyan mértékű béremeléssel lehetne segíteni, amire költségvetésünk beláthatatlan ideig képtelen lesz. Ennek hiányában – a megszállottak kivételével – nem a legalkalmasabbak vállalják a tanári pályát. A tanárképző szakokra egyre gyengébb tudással lehet bekerülni, a végzettek közül pedig döbbenetesen sokan hagyják el a pályát. Vegyük még figyelembe azt is, hogy a gyermeklétszám csökkenése miatt sokan – és talán nem is alaptalanul – hivatkoznak a költségvetésből fizetett oktatók túlzott számára.
A magyar oktatás a nemzetközi válságnál is reménytelenebb csapdába került. Résztvevői 1961-től és különösen az elmúlt egy-két évtizedben anynyi kísérletezésnek voltak a szenvedő alanyai, hogy az a párt, amelyik nem ígéri meg a régi fenntartását, biztosan számíthat az érintettek ellenállására. A saját pénzügyes szakmájához sem értő Medgyessytől biztosan nem várható, hogy oktatási miniszterének a tevékenységében rejlő politikai kockázatot fölismerje. Az MSZP pedig nyilván abban reménykedik, hogy a felelősség az SZDSZ-re hárul. Ezért tragikus, hogy a rendkívül erős befolyású oktatási dolgozókat lehetetlennek látszik az alapvető változtatások szükségességéről meggyőzni. Ellenzéki párt csak abban reménykedhet, hogy maga mellé állíthatja azokat, akik korlátozott lehetőségeik között – minden anyagi érdek és közvélekedés ellenében – igyekeznek az eddigi színvonalat megtartani. Rájuk építve lassú – inkább erkölcsi, mint szakmai – változtatásokat lehet talán nagy óvatossággal elérni. Az EU-csatlakozás időszakában azonban egyszerre kell a következő kérdésekkel számolni:
– a jelenlegi szinten és szellemben képzett munkaerőt a befektetők csak alacsony munkabérrel (és jövedelemmel) kívánják foglalkoztatni;
– a magasabb életszínvonalhoz, nagyobb nemzeti össztermék előállításához nem elég a rendelkezésre álló tudástőke;
– közben természetesen mindenki saját jövedelmét – nem a teljesítményét – méri a világszínvonalhoz, s az elégtelennek talált megbecsültségéért a történelmet, a kormányt és a nemzetközi tényezőket (globalizáció) okolja.
Noha szinte reménytelen, valamit mégis tennünk kell. A Professzorok Batthyány Körének irányításával készülő Szent István-terv munkatársai keresik a megoldásokat. Adott körülmények között gondolkodhatunk a tanárképzés gyökeres megújításáról is. Ennek érdekében előtérbe állíthatnánk azt a tényt, hogy a tanítás tárgya az ember és nem a természet vagy a technika. Az ember a világ (eddigi ismereteink szerint) egyetlen tudattal, akarattal, érzelmekkel rendelkező élőlénye. A természettudomány ismeri szervezetének a működését, de az egyént az jellemzi, hogy ugyanazokra a hatásokra másként válaszol, mert a külvilág benyomásainak befogására abban a sajátos hagyományrendszerben válik (gyakran igen korlátozottan) képessé, amiben szülei, családja, közössége, iskolája gondolkodó (vagy nem gondolkodó) személyiséggé neveli. Újabb ismereteket csak a meglévőkhöz viszonyítva tudunk értelmezni. Énünk csak az önkifejezés képességével tud kapcsolatot teremteni a másikkal. A befogadott ismeretek, értelmezési és viselkedési formák (illetve azok hiánya) vagy a beilleszkedésre, vagy ellenkezésre szoktatnak. (S az ellenkezés gyakran nem tettekben megnyilvánuló lázadás, hanem tétlen beletörődés.) Rengeteg ellentmondásos tényező teszi olyanná az embert, hogy a tudásalapú társadalom különböző szintjein képes lehessen – vagy ne is akarjon – eredményes tevékenységet folytatni.
A tekintélyét vesztett tanári pálya igen nehézzé vált. A családok – különböző okokból – keveset foglalkoznak a gyerekek nevelésével. A média jóvoltából lázadásra és tagadásra nevelt ifjúságnak már a szülei is lázadók és tagadók, ezért nem fékezik, hanem erősítik gyerekeik szembenállását a tanárral és az iskolával. A szovjet uralom időszakában kialakult (és minden tekintetben visszaigazolt) igénytelenség egyszerre csökkenti az oktatók teljesítményét és a tanulási kedvet. A XX. század első feléig a gyerekek döntő többsége korán bekapcsolódott a mindennapi fizikai munkába. Ennek következtében rákényszerült a fáradsággal járó mozgásra (és megerősödött), kifejlődött akarata, hogy megoldja feladatait. A kert nélküli lakás, a központi fűtés, a villany, a gáz, a gyorsétkezde, a közlekedés stb. nem kíván fizikai tevékenységet. Olyanok rendelkeznek tömérdek szabadidővel, akiknek az értékrendjében még a javak birtoklásánál is fontosabb a szórakozás. A sportjellegűen szervezett – játékos – mozgásokra szoktatás már az óvodában megkezdődhetne (néhol ez meg is történik), ha nem hiányoznának a szükséges tárgyi és személyi feltételek. Az iskolának alapvető feladata, hogy tanulóitól az életkori adottságoknak megfelelő teljesítményeket (az írástól, olvasástól a megértésig, gondolkodásig, s az erőfeszítéseket kívánó emlékezésig) megkövetelje. Aki nem szokott a rendszeres mozgáshoz, tanuláshoz, kötelességek elvégzéséhez, elfárad és kialakul rossz közérzete. A most bevezetésre kerülő fölfogás megfordítja a folyamatok természetes rendjét, a következményeként jelentkező beteges zavarokból indul ki, ahelyett, hogy a szükséges terhelés elviselésére készítene föl.
Nyilvánvalóan csődöt vallott a természettudományi minta alapján kialakított tételtanítási gyakorlat. A tételt a tanuló, még ha akarja, sem tudja megjegyezni, mert gondolatvilágában nincs hová kötnie. A meg nem értett összefüggések kivonatát a feleltető órán, esetleg még a vizsgán is föl lehet mondani, de ebből csak akkor marad meg valami, ha kialakul a fölhasználás készsége. Hozzám közel álló példákat említve: az okok és következmények iránti érdeklődés fölkeltése nélkül történelmi évszámokat megtanítani éppen olyan fölösleges, mint irodalmi művek rövid tartalmát elmondatni. A műalkotás üzenetének sajátos – kivonatolhatatlan – varázsát nem lehet pótolni. (Ettől műalkotás!) Az értékesnek minősíthető művek – vagy a jelen megértéséhez szükséges történelmi ismeretek – mennyisége régen befogadhatatlanná vált. Ezért igen nehéz meghatározni a megismerés és a tájékozottság határvonalát. Tájékozódni azonban csak ott lehet, ahol az alapismeretek képessé tesznek az önálló ítéletalkotásra. A jelen értelmezéséhez szükséges múltbeli tanulságok kiválaszthatók és befogadhatók. Nyilván nem lehet minden verset (eposzt, regényt, drámát) elolvasni, de viszonylag kevés a csak versben megfogalmazható érzelmek, gondolatok megragadó költői kifejezése; a drámai vagy elbeszélő formába foglalható fontos történet, az egyetemes és nemzeti mítosz. A hagyomány végtelenül gazdag, de az egyes közösségekben élő ember aránylag kevés példát kell, hogy ismerjen. Ha azonban semmit nem ismer, nem értheti meg sem embertársait, sem a társadalom működőképességének a feltételeit; de arra sem képes, hogy a természeti törvényszerűségek rendjét fölfogja. Ehhez szüksége van azokra a viszonyítási pontokra, amelyek segítségével meg tudja különböztetni az értékest az értéktelentől, a szépet az undorítótól, a fölemelőt a lealjasítótól, a jót a rossztól, a fontosat a lényegtelentől. Ezek hiányában bonyolult természettudományi képletek levezetésével sem tudunk mit kezdeni. A tételtanítás egyébként ezeket is egyszer használatos ismeretté szegényíti.
Kölcseynek rossz véleménye volt kora iskolájáról, de a következő gondolata – a Parainesisben – ma is érvényes: „Tapasztalás, tanulás, figyelem és gondolkozás: négy eszköz, minek szorgalmas használata által az ítélet napról napra erősödik. Ezt is, mint a lélek és test minden más tehetségeit, szakadatlan gyakorlás fejleszti és neveli; s e gyakorlás az út, akaratod erejét is óránként öregbíteni.”
A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.