A pénz megöli a humánumot

2004. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Köztudott, hogy a betegellátás egyre több pénzbe kerül az egész világon. Az is ismert, hogy az orvosilag lehetséges és a társadalmilag szükséges kategóriák között nagy különbség van. Nem mondok újat, ha állítom, hogy a kívánatos szolidaritás elvét (értsd mindenkinek egyformán, lehetőség szerint mindent) csak a nagyon gazdag országok tudják – megközelítően – megvalósítani. Ez tehát pénzkérdés. A nemzeti javak elosztásának módja politikai megfontolást igényel. A ráfordítás prioritásának meghatározása fontos döntés. El kell ismernünk, hazánk az Európai Unióban is szegény rokonnak számít. Kevés az elosztható ráfordítás. Annál fontosabb a pontos, becsületes, szakmai szempontokat figyelembe vevő tevékenység. Ennyiben tehát politikai kérdés az egészségügy irányítása. Másrészről a betegellátás, az egészségmegőrzés nem politikai kérdés (nem szabadna annak lennie). Egyszerűbben fogalmazva az adminisztráció, a kormányzat a valóság szükséglete szerint, a szakmai szempontok értékelésével akár pártja vagy más tárcák érdekével szemben is foggal, körömmel képviselje a beteg, ha úgy tetszik, az egészség érdekeit. Nem ezt tapasztalom.
Aggódom, mert az egészségügy súlyos válságban van. Pénzkérdés ez? Nem kizárólagosan. Nézzünk néhány példát.
A hazai halálozás 55 százalékát a szív- és érrendszeri megbetegedések okozzák. 2001-ben a születéskor várható élettartam hazánkban 72,3 év, míg Ausztriában ez a szám 78,7 év volt. A gutaütés (angol szóval stroke) miatti halálozás hazánkban megfelelő program beállításával 240/100 000 lakosról 180/100 000 lakosra csökkent. Ez a szám azonban Hollandiában 70/100 000. A kórházi ágyak száma 1990-ben 110 ezer volt, jelenleg 80 ezer körül van. A betöltetlen orvosi állások aránya 2000-ben 10,79, 2001-ben 12,39 százalékos volt. A fiatalok pályaválasztása érzékeny mutató. 1999-ben 785 orvos kapott diplomát, de csak 620 lépett be a szakorvosképzési rendszerbe, 2001-ben 719 diplomát adtunk ki, de csak 501 fiatal jelentkezett szakorvosképzésre. Az értékeléshez tartozik, hogy a jelenleg érvényes egészségügyi törvény lényegében csak szakorvosnak enged praktizálást.
Infláció van. Az általános pénzromlást meghaladó volt a gyógyítási kiadások inflációja.
„Ha figyelembe vesszük az inflációt, és az összegek reálértékét hasonlítjuk össze, akkor 1990-től napjainkig csaknem folyamatosan csökkenő számsort kapunk. Tehát ha az 1990-es év egészségügyi kiadásait 100 százaléknak tekintjük, akkor a következő évek ráfordításai reálértékben így alakultak: 89, 68, 64, 70, 59, 55 és 54,5 százalék. Ma már felmerül az egészségügyi ellátások biztosítási alapon történő finanszírozhatóságának kérdése is.” (Kovács Árpád ÁSZ-elnök cikke, Kis számvevői diagnózis, MOTESZ Magazin)
Akkor tehát a közös erőforrásokból többet kell az egészségügy finanszírozására fordítani. Így lesz ez 2005-ben is?
Ennek ellenére a magyar egészségügy szakmai színvonala egyes intézetek csúcsteljesítménye miatt külföl-
dön is elismert. Nyugatabbra dolgozó kollégáink alig hiszik el, hogy ennyi pénzből ilyen teljesítmény nyújtható. Az egyetemeinken tanult és diplomát szerzett német kollégák használhatóságáról, tudásáról a német orvosi kamara elnöke is nagy elismeréssel szólt. Kevés orvos és nővér nagyon sok beteget nagyon kevés ráfordításból közel európai szinten lát el. De a sajtó nem ennek, hanem a műhibák szenzációjának ad helyet.
A tartalékok kimerülőben vannak. Az egészségügyi szervezés, finanszírozás csak papíron politikai prioritás. A 2003. évi költségvetés tárcánk részére 7,6 százalékos bővülést tartalmazott. A Miniszterelnöki Hivatal azonban 83 százalékos (!) támogatást kapott az előző évhez képest. Most készül a 2005. évi költségvetés vázlata. Mekkora lesz az inflációt meghaladó, a reformhoz szükséges többletköltségvetési szám? Az egészségügyi kormányzat vesse latba a tekintélyét! Nem értek a gyógyszerárak képzéséhez, de kormányonként változik az álláspont és az orvosságok ára – azonos technológia és ráfordítás mellett –, az inflációt meghaladóan nő. Törvény készül a gyógyszerpiaci rendtartásról (Orvosok Lapja, 2004. május, 14. oldal). Miért most, amikor már ég a ház?
Május 1-je óta az Európai Unió tagja vagyunk. Ügyeleti rendünk, az azért járó fizetség az Európai Bíróság döntése szerint nem méltányos. Jogi, pénzügyi nehézségekkel küszködik a szakma. Önként vállalt túlórák, fizetés nélküli többletmunka, törvénytelen foglalkoztatás, szakorvoshiány van. Aggódom, mert nincs egységes állásfoglalás, rendelet, utasítás. Készül törvény is. Miért most, miért nem május 1. előtt? A kórház-privatizáció és orvosi jogállásról szóló törvény kis különbséggel kormányonként a parlament elé kerül. Megszavazzák, hatályon kívül helyezik, alkotmánybírósági vétó születik, népszavazást kezdeményeznek. Pártharcok vannak. Pedig tőkeinjekció kell a gyógyítás korszerűsítéséhez, mindenekelőtt innovációjához. Most exlex állapot van. Nincs törvény, ellenben van profitérdekelt rész- és fű alatti privatizáció.
Mintha tudatosan csökkentenék az orvosi presztízst. Az átkozott paraszolvenciát csaknem minden orvos homlokára rábélyegzik. Mi lesz az orvos-beteg, az orvos-orvos, valamint az orvos és más szakma (oktatás) viszonyával? Az üldözött, rágalmazott gyógyítói kör erkölcse pedig sajnos automatikusan csökken. Az orvosi perek száma nő. A perektől való félelem defenzívvé teszi a gyógyítást. Az előírt minimál-feltételrendszerrel szinte egyetlen intézmény sem rendelkezik – beruházás hiányában. Az osztályok zöme ideiglenes működési engedélyt kapott csak. A tényleges vagy vélt műhibákra szakosodott ügyvédek milliókkal csökkentik a gyógyításra fordítható pénzt.
Betegellátás nem lehetséges orvosok nélkül. A média számára csak a szenzáció megjelenítése rendezőelv. A siker unalmas. Nem is kap nyilvánosságot. Pedig bizalomépítő, megnyugtató lehetne. Közben a kuruzslás megkapja ezt a lehetőséget. Megalakultak a szakmai kollégiumok. A rendelet a demokratikus önszerveződést korlátozza. A miniszteri jelölések, kinevezések lehetnek helyesek, de alapelvként támadhatóak. Ez centralizáció. Az Igazságtalan megkülönböztetés (Magyar Orvos, 2004. május, 14. old.) című cikk az MTA kifogását rögzíti. A helyes rendeletalkotás nem kerül pénzbe!
Az irányított betegellátás bevezetése napjaink fő vitatémája. A szakemberek ellentmondó véleményen vannak. Jó az, hogy a tervezet társadalmi vitára került, de aggodalmam lényege mégis megfogalmazható. Az egészségügyi ellátórendszerek finanszírozása magánkézbe kerül. A biztosító és a szolgáltató közé egy elosztó, szervező egység kerülne. Ez pénzbe kerül. Milliárdokba. Lehet az alulfinanszírozott egészségügytől még pénzt elvonni? Azt mondom, lehet, ha óriási pazarlás van. A szervezés, a kontroll megtakarítást jelenthet. Csakhogy nincs ilyen felesleges, elfekvő tartalék az egészségügyben. Sanda gyanúm, hogy ha a szolgáltatást nem sikerült magánosítani, akkor a finanszírozást magát kell megragadni. A rendelettervezet szerint 10–15 fős bt vagy kft. maximum egymillió lakos ellátását, irányítását szervezné. E munkacsoportban kötelezően legalább egy orvosnak kell közreműködnie. Hol van itt a szakmai irányítás? Ki fogja eldönteni, hogy egy betegségben hányszor, milyen időközönként kell CT-vizsgálatot végezni? Hol a szabad orvosválasztás ingyenes joga?
Aggódom a szakszerűség elvesztése, a bankárszemlélet térhódítása miatt is. A szervező csak minőségromlás árán juthat nyereséghez. És nyereséghez fog jutni, ezen az áron is.
A szakszerűség csökkenése más területeken is megnyilvánul. Említettem a szív- és érrendszeri betegségek nagy számát, az emiatti magas halálozást hazánkban. E kulcskérdést a rendszerváltás óta minden kormány felismerte. Született számos elképzelés (stroke-program, „sárga könyv”, Egészséges nemzetért népegészségügyi program, Johan Béla népegészségügyi program). De távlati gondolkodást az jelentett volna, ha az előző kormány prevenciós programját a mostani is folytatta volna. (Ugye, a szakma nem politikai kérdés?) A végrehajtás tehát hiányos, bár elismerem, ez pénzkérdés is. Ott, ahol tüzet oltunk, nincs lehetőség a távolba nézni.
Ténykérdés és nem pénzfüggő azonban, hogy az érgyógyászat szakmai kollégiumát 1995-ben megszüntették. Pedig e testület (belgyógyászok, érsebészek, neurológusok, bőrgyógyászok, intervencionális radiológusok, patológusok) sűrű egymásutánban hallatták hangjukat annak visszaállítására. Legutóbb a 2004. január–március közötti időszakban, amikor az új szakmai kollégiumi rendszer kialakulása körvonalazódott. Három írásos, két szóbeli – testületileg alátámasztott – kérésünkre a mai napig nem kaptunk választ, de a javaslatot elutasították. A sebészeti és belgyógyászati kollégiumok szakcsoportjaként – az összetartozó szakterületek szétválasztásával – kaptunk némi kompetenciát.
Akarunk-e a siralmas mutatókon javítani?
2004. július 2-án vettem kézhez a meghívót július 5-re, a minisztériumba. Minden egyeztetés, véleménykérés és jól megfogalmazható indok nélkül tizenhárom (!) klinikai szakmát képviselő országos intézet vezetőjével közölték annak megszüntetését. Közöttük az Országos Érsebészeti Intézet is szerepelt. Az angiológia így szervező-képviselő alakulat nélkül marad. Ismeretlen az itt dolgozók sorsa, a dologi keretek jövője, de még az intézkedés végső konkrét ideje is. Aggódom a metodikai osztályok orvosai, informatikusai, adminisztrátorai, a szakmaiság térvesztése miatt. Furcsa, de a lázas hirtelenséggel hozott döntés nyomán aggódom a minisztérium, az adminisztratív irányítás miatt is, mert elesnek fontos országos adatoktól, amik egy jól előkészített döntést megalapozhatnak.
Amikor e sorokat írom (július 8-án), a tizenhárom klinikai szakma irányító testületének megszűnéséről egyetlen sor sem jelent meg az írott vagy elektronikus sajtóban. No comment.
Itt be is lehetne fejezni. Nem teszem, mert a betegellátást nem lehet befejezni. Tudom, nincs pénz, sajnálom, hogy nincs valódi reform, néha bosszant, hogy felesleges látszatintézkedések történnek, elszomorít, hogy minden deklaráció ellenére egészségünk nem politikai prioritás. És elrettent, hogy a pénz megöli a humánumot – ide jutottunk.
Szeretném, ha nem áskálódásnak, különösen nem árokásásnak tűnnének soraim. Horatius arra int, ne sértődj meg, ha ébresztőt kiált valaki: „Fidis offendar medicis, irascar amicis, cur me funesto properent arcere veterne.” (Sért hűsége az orvosaimnak, bánt a barát, mert a végzetes álomkórból ki akarnak emelni. Horatius, Levelek.)

A szerző orvosprofesszor, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.