Jog kontra igazság

Jaszovszky László
2004. 09. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a múlt évben hosszú riport jelent meg a Magyar Nemzetben, amelyben a riportot készítő újságírónő a vezető réteghez tartozó politikus feleségének bizonyítékokkal megerősített tájékoztatása alapján ismertette a férjnek a feleséggel szemben elkövetett felróható magatartását. A férj nem kért helyreigazítást, de büntetőfeljelentést tett az újságírónő és a felesége ellen aljas indokból, nagy nyilvánosság előtt elkövetett rágalmazás miatt. A bíróság a büntetőperben nem adott helyt a valóság bizonyításának, és a vádlottakkal szemben elmarasztaló ítéletet hozott.
Írásomban az üggyel érdemben nem foglalkozom, a tételes jog és az Alkotmánybíróság határozatai megfelelő eligazítást adnak a büntetőügy elbírálásához. Írásra az késztet, hogy az újság közlése szerint a bíró a vádlottak bizonyítási indítványát azzal utasította el: „Engem nem érdekel az igazság, csak a tényállás.”
A bírói érvelés gondolkodóba ejtett. A bíráskodásnak mindig – legalábbis elvben, de rendszerint a gyakorlatban is – alapelve volt, hogy a felek jogviszonyának rendezésénél együtt érvényesüljön a jog és az igazság. Pozitív jog esetén ezt rendszerint biztosítani lehet.
Ez a szándék az állampárt idején is érvényre juthatott, kivéve azokat az ügyeket, amelyeknél tárgyuknál vagy személyüknél fogva politikai szempontok is érvényesültek. Nem tudom, hogy a tárgyaláson elhangzottak a bíró jogi felfogását tükrözik, vagy az adott helyzetből adódó, át nem gondolt kijelentésről van szó. A közölt bírói vélemény megítélésénél figyelembe kell venni azt a grammatikai szabályt, miszerint nem ugyanaz az értelme bármely szónak önmagában vagy szókapcsolatot alkotva, szövegösszefüggésben. Miként J. Saresberiensis Metalogicon (ford.: Adamik Tamás) című művében írja: „A szövegező szándékát a beszéd körülményeiből, a szerző és a hallgatóság milyenségéből, a helyből és időből kell kihámozni, mert a beszélő szándéka, a szöveg jelentése viszonyfogalom, a kommunikációs folyamat összetevőinek egymáshoz való viszonyából adódik.”
E nyelvtani szabályokra és arra is figyelemmel, hogy tájékoztatás szerint a kijelentés a felek jogviszonyának rendezésénél, bírói székből hangzott el, a bíró kijelentését nem lehet helyénvalónak tekinteni. A meghatározás esetén nemcsak a kétértelműséget kell elkerülni, de minden olyan bizonytalanságot, amely homályt okoz, mert a közlésnek világosnak kell lennie. Ennek következtében „minden szó választása nemcsak precíziós vagy stiláris, hanem erkölcsi feladat” (J. Saresberiensis). A bíráskodás nem csupán jog- és államtudománynak, felelősségteljes gondolkodásnak és még felelősségteljesebb beszédnek vagy írásnak valamilyen ötvözete.
Megfigyelésem szerint nem egyedi eset, amikor a felek jogviszonyának rendezésénél az igazságkeresés háttérbe szorul, különösen nagy közérdekű ügyek elbírálásánál tapasztalhatjuk a jog és az igazság összhangjának hiányát.
A téves szemlélet több okra vezethető vissza. Mindenekelőtt figyelembe kell venni társadalmunk állapotát, azt a helyzetet, hogy két közvélemény létezik, anélkül, hogy az eltérő felfogásbeliek érdemleges párbeszédet folytathatnának. Inkább becsmérlően nyilatkoznak egymásról is. Ez inkább a baloldalra, a neoliberális irányzatokra vonatkozik, de akad jobboldali megfelelője is. Párbeszéd nélkül pedig nem alakulhat ki demokrácia. A párbeszédet az értelmiségnek kellene megteremtenie, ez lenne a feladata. Ám az értelmiség minden tagja fél az ismeretlentől, de a közelmúlt alapján fel tudja mérni a jövőt és az általa nyújtott alternatívákat. Miután az összes alternatívát nem találták elfogadhatónak, arra a következtetésre jutottak, hogy kényelmesebb fenntartani a jelenlegi állapotot a megszerzett pozícióval együtt. Vannak, akik tisztában vannak a helyzet veszélyességével, de a változtatás érdekében nem kockáztatnak, nem kívánnak elsőként fellépni.
A közvélemény kialakításában meghatározó szerepet játszik a televízió, a hírlapírók törekvése, amely az általuk kezdeményezett vagy támogatott politikát érinti. Mindez nem meglepő, amikor még az „egyenes” hírek is előpuhított formában érkeznek a hírügynökségektől. A hatalmi rend nem erőszak alkalmazásával, hanem a hírközlő eszközök és a társadalmi tudatot formáló szellemi irányzatok ellenőrzésével biztosítja uralmát. Nem élünk pártállami időkre emlékeztető diktatúrában, inkább „a többség zsarnokságáról van szó, azokról, akik azt állítják magukról, hogy a többséget ők képviselik, s akiknek működését a tényleges többség azután hallgatólagosan tudomásul veszi”. Tocqueville előrejelzése a többség zsarnokságáról időszerű.
Egy demokrácia akkor tud hatékonyan működni, ha annak alapintézményei nemcsak létrejöttek, hanem a főbb politikai erők a társadalom bizalmát élvezik. Nemcsak a főbb intézményekről van szó, mint az Országgyűlés, a kormány vagy az alkotmány, legitimnek kell lennie az Alkotmánybíróságnak, a bíróságoknak, az ügyészségeknek, a rendőrségnek és más, törvényileg szabályozott független intézményeknek is. Ez utóbbiak azt biztosítják, hogy az államhatalom korlátozás és ellenőrzés alatt álljon.
A közintézmények nem mentesek a társadalmi hatásoktól és a hatalmi törekvésektől. A közvélemény és a különböző világnézeti, politikai társadalmi irányzatok a bíróságokra, az ítélkező bírókra is hatással vannak. Hatásuk a bírói munkánál csak akkor hárítható el, ha a bíró függetleníti magát a meglévő világnézeti, politikai, társadalmi előítéletektől és ideológiai beállítottságától, az alkotmányban biztosított jogait érvényre juttatja, kötelezettségét az abban foglaltak szerint teljesíti, és ebben a törekvésében az igazságügyi szervezetek támogatják. A bíró magabiztosságának előfeltétele szakmai tudása és műveltsége. Valamirevaló jogszolgáltatásnál a tapasztalat azt igazolja, hogy a jogerős ítéletek többsége fedi az életbeli igazságot, vagyis megfelel az úgynevezett anyagi igazságnak. Hogy nem mindig fedi még a legjobb igazságszolgáltatási rendszerben sem, az a közös emberi gyarlóságban leli okát.
A ténymegállapításnak is az igazságon kell alapulnia, mert az ítéletben megállapított tényállás a logika szerint épül fel. Aki nem ér el a logikához, nem jut el az igazsághoz, és ténymegállapítása nem fedi a valóságot.
A bíró, mint minden ember, szükségszerűen tudatában kell legyen saját korlátainak. Nem kapja készen az igazságot, feladata az igazság keresése, és ezzel egyidejűleg kerülnie kell a valótlanságot. A bírói munka olyan megértést igényel, amely egyfajta együtt érző részvételt ébreszt azon személyek élete, gondolkodási módja iránt, akiknek ügyében döntenie kell. Különbséget kell tenni a részrehajlás és az előszeretet között, az előzőtől tartózkodni kell, az utóbbi a bíró lelkiismeretéből fakadó jogosultság. Ehhez persze emberszeretet kell. Emberszeretet nélkül bíró, pap, orvos, tanár hivatásának nem tud megfelelni. Az igazságkeresés éltető erő. A bíró nem az abszolútumra törekedve, nem a végső bölcsességet keresve bírálja el az eléje kerülő ügyet, az életbeli anyagi igazságot és az erről alkotott saját elképzelését keresi.
Magát a színtiszta igazságot megragadni úgy, ahogy van, az isteni tökéletesség jele. Minél közelebb lép valaki ehhez, annál jobban keresi, szereti, vizsgálja és gyönyörködik szemléletében. A színtiszta igazság egyedül az Istené.

A szerző jogász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.