Szagos metró

Varga Attila
2005. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem terveztem, hogy a budapesti tömegközlekedésről írjak, csak tudják, húgyszag volt a metrón. Méghozzá áporodott, penetráns: a 2-es vonal 263-as számú kocsijában gőzölgött a pisi. Talán nem is illő ilyenekről írni, de hát éreztük. Fojtogatott. Voltunk vagy harmincan a kocsi végében, köztünk három spanyol lány, akik nagy bőröndjeiket térdükre téve (talán nem véletlenül) tanulmányozták Budapest térképét. És mindenki türelmetlen volt: alig várta, hogy megérkezzen, és újra „friss” levegőt szívhasson. Hol a lassan tovatűnő megállók feliratait néztük, hol meg a mérhetetlenül mocskos, ragadós metróaljzat-linóleumot. Országimázsnak lesújtó.
Megszoktuk a kigyulladó buszokat, a beázó kettes metrót, s hallottunk a kétes metrófelújításról, amikor könnyen rongálható, lefestett bádoglemezekre cserélik a márványburkolatot, s érthetetlen számunkra, hogy miért éppen a budapesti utakhoz nem illő Volvókat szerez be a BKV Rt. Ami kézzelfogható, az még rosszabb: kevés kivétellel általában kritikus a fővárosi tömegközlekedés. Csak egy példa: elég reggelente megnézni, hogy milyen ritkán jár a frekventált útvonalon közlekedő 78-as busz, s hogyan nem férnek fel rá a munkába igyekvő emberek. Azt is szeretem, mikor a 4-es, 6-os villamosok vezetői megfegyelmezik az utasokat, s ha rosszul viselkednek, műszaki okokra hivatkozva leszállíttatják őket.
Persze, nálunk is összeült a hét végén a családi tanács, hogy a közlekedésiek keddi sztrájkja esetén ki hogyan megy munkába, s arra a megállapításra jutottunk, hogy autóval nem érdemes közlekedni – még békeidőben sem –, ezért gyalog megyünk Pestről Pestre és Pestről Budára. Örültünk is annak, hogy a demonstrációra készülő dolgozók követelésének – ígéretei szerint – eleget tett az Aba Botond vezette BKV Rt. Így a személyenkénti 16 ezer forintos béremelési ígéret nem csökken majd 4-5 ezer forinttal a differenciált, tényleges felosztás során. Ráadásul a havi étkezési utalvány értéke 500 forinttal nőtt, így négyezer forint lett, s változatlanul 3-3 százalékkal járul hozzá a cégvezetés a dolgozók önkéntes egészségügyi, illetve nyugdíjpénztári tagságához. Némileg ellentmond a Budapesten tapasztalható tömegközlekedési állapotoknak az a tény, hogy Aba Botond, a negyvenhatmilliárd forintos hiányt görgető BKV Rt. vezérigazgatója tavaly több mint húszmillió forintos jutalmat kapott. A prémiumot tavaly ősszel a főváros városüzemeltetési bizottsága szavazta meg számára – mint tulajdonos. Azért adtak neki jutalmat, mert nem növelte a BKV hiányát, és sikeresen bonyolította le a 2-es metró felújítását. És mit tehetett volna mást, mert megdolgozott érte: elfogadta. A tegnapi bérmegegyezés során a hajnali háromkor kelő vagy éjjel 1-re hazaérő, sokszor méltatlan körülmények között dolgozó, alulfizetett járművezetők, a lehetetlen műszaki állapotokat életben tartó szerelők vagy épp a megoldhatatlannak tűnő problémák százait felelősséggel megoldani hivatott diszpécserek is megkaphatják a kicsikart béremelést. És ne feledjük: a havi étkezési hozzájárulásuk mértéke is ötszáz forinttal nőtt!
De most, hogy a gőzölgő metrószerelvény kapcsán így kigorombáskodhattam magamat, kezdek is lecsillapodni, s már-már arra gondolok, hogy jegyzetemben igazságtalan voltam. Főleg a BKV Rt. vezetését bántottam indokolatlanul. Ugyanis amikor végre kiszálltam a metrókocsiból, s megnéztem a számát, hogy az a 263-as, rögtön fel is tűnt, hogy az előtte lévő a 262-es, az azelőtti pedig a 261-es. Logisztikailag tehát minden stimmel! Számolni már tudnak. Valamit mégis tesz értünk ez a vezetés. De takarítani is kellene.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.