Közjogi javaslatok: Gyurcsány után a vízözön

Csontos János
2005. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendszerváltozás küszöbén koszorús költőnk azt írta könyve gerincére: Én senkivel sem üldögélek. Egy átpolitizált közegben ezt akár úgy is lehetett értelmezni: senkivel nem lépek koalícióra. Nem tudni, Gyurcsány Ferenc olvas-e verset (nem az a kiköpött lírai alkat), de ha igen, talán innen merítette, hogy odaüljön trécselni az ország házában az ellenzék vezető politikusához. Mindenesetre Orbán Viktor, aki pár perccel azelőtt tette meg javaslatát a nemzeti garanciatörvényre, kész helyzet elé lett állítva (ültetve). A viselkedésmódján hosszan rágódó balliberális illemtanári testülettől tudhatta: ha idős nénik orvul megcsókolják a kezét, azonnal vissza kell csókolnia. Ez most ugyanaz a szituáció – vélhette, és az orvul rányomuló tárgyalópartnernek haladéktalanul visszabeszélt.
Jellemző elbulvárosodott médiánkra, hogy ez az „odaülés” vezető hírré tudott válni. Elhomályosította Orbán parlamenti felszólalásának tényét és tartalmát is, pedig e felszólalást a kormányzás helyett a legfőbb ellenlábast gyávázó-szélkakasozó kormányoldal a politikai és sajtópropagandájában jó ideje már-már a honi demokrácia sarokkövének állította be. Ebből is látszik: Gyurcsány meglehetősen jól ismeri a közeget, aminek játszik. Hogy megint a költészethez forduljak: „parlament, kínpad: megannyi színpad”. (Forrás: Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról.) A kormányfő ismeri továbbá a klasszikus hatalompolitikai elvet is: ha a téged bírálókkal nem tudsz megküzdeni, állj az élükre. Még föl sem ocsúdhattunk, s Gyurcsány máris arról beszélt, hogy a nemzeti garanciatörvénybe (fittyet hányva az alkotmányos szabadságjogokra) vegyék be azt is, hogy hazaárulózni tilos; nyilván különös tekintettel a kádározásra meg az apróantalozásra. Nos, ezzel az alakkal kellene együtt üldögélni az ellenzéknek nagy nemzeti öszszeborulásban.
Nem jósolok nagy jövőt a nemzeti garanciatörvénynek – legalábbis addig nem, amíg ez a koalíció kormányoz. Mindkét kormánypárt ellenérdekelt benne – más-más okból. Az MSZP-nek csak a külszín a fontos, akárcsak az erőszakkal kiprovokált, szerencsétlen nyári tévévita idején. Hogy a politikailag iskolázatlan választók lássák: a leszerepelt kormány amúgy konszenzuskész, tárgyaláspárti, a miniszterelnök pedig partiban van kihívójával. A választásokon soha meg nem mért Gyurcsányt Orbánnal kellett legitimáltatni – utólag azt látjuk: sikeresen. Az SZDSZ azonban picit túlnéz a kérészéletű gesztuspolitizáláson. Úgy tűnik, ők felmérték a garanciatörvény számukra legnagyobb veszélyét: a köztársaság érdekében megnyirbálná a kormányzó részvénytársaság kiváltságait.
Az Orbán-féle kívánságlistát azonban megelőzte egy közjogi javaslat: az ifjúbalosok vasárnapi bokszos házibuliján „Gyurcsány Balegyenes Ferenc” bedobta, hogy az országgyűlési választásokon legalább három egyéni mandátumot szerző pártok számára töröltessék el az ötszázalékos parlamenti küszöb. Merthogy ez arányosabbá teszi a képviseleti rendszert, s amúgy is, vigyázó szemünket Berlinre vessük: a németeknél szakasztott így szerepel a választójogi törvényben. Gyurcsánynak azonban a szorítóba lépés előtt alighanem elfelejtettek szólni, hogy Németország manapság valahogy nem a kormányzati stabilitás iskolapéldája. Azonkívül aligha arányos, hogy ami a németeknél három, az nálunk is három. Ám ha mégis, akkor mi lesz majd az áhított kisebb parlamentnél ez a küszöb: egyetlen árva mandátum? Persze első pillanatban is látszott: ez is csupán színpad, mint Gyurcsány politikai jogelődjeinek volt a kínpad. A blöffkirály joggal bízhatott abban: a kétharmados ötletből úgysem lesz semmi, mert legalább a Fidesz lesöpri. Így is lett: a Pokorni-féle nyilatkozat a demokratikus elegancia hiányáról még finom megfogalmazás volt a világszerte követett gyakorlathoz képest, miszerint a startpisztoly eldördülte után nem megengedett módosítani a százméteres síkfutás versenykiírásán. Ráadásul kiderült: a javaslat azon kívül, hogy miként maradhatna Dávid Ibolya meg Herényi Károly mégis képviselő, semmilyen kispárti érdeket sem szolgál. Hacsak az nem volt Gyurcsány célja, hogy ezzel a kenetteljes kezdeményezéssel süllyessze el körmönfont módon a folyton kellemetlenkedő SZDSZ-t, amelynek az önhergelő motiváció gondos kiiktatása, amelylyel átbűvölhetnék magukat a parlamenti küszöbön, a politikai nagyhalált jelentené.
A hárommandátumos ötlet valószínűleg betöltötte hivatását: áttematizálni a különösségekre fogékony médiát a Fidesz szövetségi gyűlésének estéjén. A szokásos politikai csibészség Gyurcsánytól – térhetnénk napirendre a dolog fölött. Két ok miatt azonban nem tehetjük.
Az első ok a médiát érinti. A köztévé műsora, A szólás szabadsága – alig két héttel az október 23-i Gyurcsány–Krizsó-féle összeesküvés után – napokon át sugározta témaelőzetesét: küszöbön a kétpártrendszer, a kis pártok kiszorulnak a parlamentből, jaj, mi lesz a magyar demokráciával? Erre adásba sem megy a műsor, amikor Gyurcsány már megteszi a látszólag kispárt-barát javaslatát a kétpárti parlament megtorpedózására. Mi ez? Talán Gyurcsány híres valóságérzékelése, hogy ami benne van a levegőben, arra éppúgy rácuppan, mint a garanciatörvényre? Vagy épp ellenkezőleg: azért lett benne – köszönhetően a Magyar Televíziónak – a levegőben, mert Gyurcsány megosztotta vágyát a független köztévével: de jó volna, ha benne lenne a levegőben? Az előzmények ismeretében én a második verzióra voksolnék: Gyurcsány immár folyamatosan kézi vezérli a köztelevíziót.
A másik ok súlyosabb. A közjogi javaslatok e ciklus alatt rendre figyelemelterelő jellegűek. Már azok voltak Medgyessy országértékelése idején is (közvetlen államfőválasztás, kisebb parlament, népfrontos EU-választási lista). Medgyessytől ez nyilván nem telt volna ki – a háttérből már ekkor is a fékezhetetlen agyvelejű Gyurcsány sejlett elő. De miről akarja vajon új közjogi javaslatával elterelni most a figyelmet? Nyilvánvaló, hogy a költségvetésről. Arról a költségvetésről, amely Parragh László kereskedelmi és iparkamara-elnök szerint fél év alatt összeomlik. Addig van pénz a működésre: az egészségügyre, az oktatásra, a nyugdíjakra. Gyurcsánynak csak eddig kell kihúzni. Ha veszít, utána a vízözön: bajlódjék Orbán az adósságtömeggel, az eurókényszerrel, a megszorításokkal. Ha nyer…
Rebesgetnek egy állítólagos fideszes forgatókönyvet is, miszerint nem is érdemes győzni tavasszal: fulladjon Gyurcsány a zsírjába! Remélem, ez a forgatókönyv Köztársaság téri szellemi termék – különben mélyen csalódnék. Ám az összeomlás gyurcsányista forgatókönyve ettől még nyilvánvalóan létezik. Egyelőre orfeummal leplezik. Nem kabaréval: azon időnként még nevetni is lehet. Az a jövő nyári ország azonban nem ad derültségre okot – az uniós pénzügyminiszterek aggodalmából kiindulva Brüsszel sem fogja halálra kacagni magát. Lehet, hogy a tízek hajdani éllovasa, a Magyar Köztársaság lesz az első szög az unió koporsójában? Ígéretverseny és infantilis „odaülések” helyett itt volna lassan az őszinte beszéd ideje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.