A tervek szerint – várhatóan kormányhatározat alapján – ez év októberétől megkezdődik 380 ezer hektár állami tulajdonú szántó, legelő, gyümölcsös és halastó magántulajdonba adása, helyi földpiaci áron, az igénylők árverésen való versenyeztetésével. A döntés nemcsak társadalmi vita, de még parlamenti egyeztetés tárgya sem lesz, mert a kormány úgymond az „a föld azé legyen, aki megműveli” alapelvnek tesz eleget, amihez jogszabályt sem kell módosítani. Az „osztó igazság” álarca mögül azonban – mint a közérdeket a tőkehatalomnak alávető földpolitika 1988 utáni minden lépésénél – itt is a „fosztó gazság” bukkan elő. Az ördög a részletekben lakozik. Ezek elárulják: a földprivatizáció jogi leleménye arra szolgál, hogy az állami földek nagyüzemi bérlői – mint „földműves” cégtulajdonosok – az eddig bérelt föld tulajdonjogát csaknem ingyen megszerezzék.
Hogyan? Az eladásra kijelölt földek 75-80 százalékát ma is nagyüzemi bérlők művelik. Az elhíresült „piszkos tizenkettő” – a 2001-ben a magántőkének átjátszott legértékesebb állami gazdaságok – földjét jelképes bérért ötven évre adták az üzemtulajdonos haszonbérletébe. Most a földlicit ezeket is a bérlettel terhelve tűzi árverésre, vagyis ha azt a cégen kívüli vevő veszi meg, úgy 2051 előtt annak nem juthat birtokába, miközben a földalapú agrártámogatás a földhasználónak jár. Mivel a vételár nem lehet kisebb a 10 százalékkal növelt helyi földpiaci árnál, a tőkeszegény kis- és középüzem az árversenyből eleve kizárt, de még ha kapna is hitelt, értelmetlen olyan földet vennie, amit 36 évig meg sem művelhet, és a tulajdonáért csak bérleti díjhoz juthat. Viszont a bérlő cégtulajdonosnak a földvételhez az MFB húsz évre alacsony, 2,5 százalékos kamatterhű hitelt nyújt, aminek a törlesztőrészlete nem magasabb a mai bérleti díjnál. Az új tulajdonos a földjét a saját cégének bérbe adhatja, így – a bérleti díjbevételhez a neki járó agrártámogatás millióit is hozzászámítva – alig kerül pénzébe a földtulajdonszerzés.
Ezzel teljesülne a kormány naponta hangoztatott földprogramja? Az, hogy a birtokszerkezet átalakításával a földalap 80 százaléka a kis- és középüzemeké lesz, míg a nagyüzemek a maradék 20 százalékon osztoznak és az agrártámogatásuk aránya is ugyanígy csökken? Bárki beláthatja: az ígéret és a tettek itt két külön világ. Az új földprivatizáció nem a helyi családi gazdáknak és az őstermelőknek ad földet, hanem a nyomasztó súlyú nagybirtokrendszert földtulajdoni monopóliummal szilárdítja meg, és az ágazatot kiszolgáltatja az integrációs agrártőke egyeduralmának. Ez pedig – az élelmiszerlánc központi szervezése címén – minden termelt értéket kisajtol a vidékből a saját nyereségeként. Az ilyen földosztás végleg elzárja a helyi közösséget a földhöz jutástól. Ha már nincs állami föld, úgy hamis áltatás demográfiai és szociális földprogramot ígérni, hiszen milyen földalap lenne forrása a közcélú földjuttatásnak? A nagyüzemek földmagántulajdona?